CSS og ramme om en webside
Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 28-08-02 12:03

Jeg har en side hvor jeg nu - med CSS - kunne tænke mig følgende:
Lave en "Margin" (noget jeg har lavet ved at sætte en marigin på
"body") og sætte en ramme om den "nye" body (noget jeg ikke har
fået til med CSS). Der skal siges at jeg ikke har nogen "ydre"
ramme nu! Kan det laves for et helt website nu i efterhånd?
Og,
jeg kunne også tænke mig at høre om det er mulig at ændre format
på et website i efterhånd - mit er lavet i 1024x768. Til at være
800x600 format!? Også med CSS eller anden metode?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Glerup

Dato : 28-08-02 17:00

Svein T. Ingebrigtsen skrev:

> Lave en "Margin" (noget jeg har lavet ved at sætte en marigin på
> "body") og sætte en ramme om den "nye" body (noget jeg ikke har
> fået til med CSS).

Jeg tror du skal bruge padding i css til at skabe plads mellem body og
indhold og border i css til at lave kanten med.

Husk at border på <body> og <html> ikke virker i Explorer med mindre den
er i Standards–compliant mode.

Læs mere om css i Explorer og !DOCTYPE–kontakten på

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

> jeg kunne også tænke mig at høre om det er mulig at ændre format
> på et website i efterhånd - mit er lavet i 1024x768. Til at være
> 800x600 format!? Også med CSS eller anden metode?

Det kan du opnå ved at angive dimensioner af elementerne på din side med
relative værdier. Du kan se eksempler på flydende layout med css på
<http://glish.com/css/>.

Det kan bestemt ikke anbefales at forudsætte at brugeren har et
browservindue der er tusind pixler bredt (med mindre man er k10k). Selv
brugere der kører høje opløsninger har sjældent et browser–vindue der er
så stort. Og det er stadig omkring 50% af de danske brugere der kører
med en opløsning på 800*600 pixler.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Svein T. Ingebrigtse~

Dato : 29-08-02 09:41

Hej Rune,
det virker som om du har noget styr på dette! Du kan jo kigge forbi på min
hjemmeside; http://www.svein.dk og kommme med nogle kommentarer, hvis du
har lyst -:) Jeg har ikke meget styr på design - har heller ikke lagt
meget tid i det - men bruger dog .css.

Dette er min hobbyside - ingen kommerciel side - så din tid er gratis!

VH
Svein