Varm mad
Fra : Rovpige

Dato : 27-08-02 21:25

Hej allesammen

Jeg har det problem at jeg meget længe har ladet min dreng spise rugbrød om
aftenen. Hvor tidligt kan men begynde at stille krav til at barnet skal
smage på aftensmaden i det mindste. Og hvordan kan man så gennemføre en
sådan konflikt. Nogen gode råd.

venlig hilsen Eva

Fra : Nette

Dato : 27-08-02 22:53

"Rovpige" wrote
> [...]
> aftenen. Hvor tidligt kan men begynde at stille krav til at barnet skal
> smage på aftensmaden i det mindste. Og hvordan kan man så gennemføre en

Så tidligt som overhovedet muligt, hvis du spørger mig. Får han først lov
til at bestemme selv og fravælge maden, så bliver det let en dårlig vane,
der er svær at komme ud af.
Hvordan man griber konflikten an, kan være forskelligt, men det vigtigste er
nok vedholdenhed og en god portion styrke fra jeres side

Nette

Fra : WebWoman

Dato : 27-08-02 23:09

"Rovpige" <ekh@hl-center.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har det problem at jeg meget længe har ladet min dreng spise
> rugbrød om aftenen.

Hvad er problemet?

> Hvor tidligt kan men begynde at stille krav til at barnet skal
> smage på aftensmaden i det mindste.

Børn har en naturlig interesse for mad. Sæt maden foran ham. Du behøver ikke
stille krav. Give ham tilbud og muligheder i stedet.

> Og hvordan kan man så gennemføre en
> sådan konflikt. Nogen gode råd.

Hvorfor forventer du, at det skal være konflikt?

Hvad med at stille aftensmaden foran ham og forvente, at han spiser det?

Mvh Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-08-02 10:22

Rovpige wrote:

> [...]
> aftenen. Hvor tidligt kan men begynde at stille krav til at barnet skal
> smage på aftensmaden i det mindste. Og hvordan kan man så gennemføre en

Når du skriver rugbrød, mener du så bart rugbrød eller med pålæg?

Nuvel, emner kommer jævnligt op i denne gruppe. For et stykke tid siden
kom et forslag som jeg faktisk synes var meget rimeligt: Lav samme mad
til familien. Hvis ungen ikke vil have, hvad du har lavet, kan han/hun
få (bart) rugbrød. Punktum.

Der er så vidt jeg kan se ikke nogen ernæringsmæssige problemer i det.
Hvis ungen oven i købet kan lide rugbrød, så er der ingen konflikt. Og
husk så, at der ikke er nogen der tager skade af at blive *rigtig*
sulten. Og når man er *rigtig* sulten, er man langt mindre kritisk mht.
hvad man kommer i munden.

Det ser pænt ud på papiret, men jeg vil understrege, at jeg ikke har
prøvet det selv: Min søn er stort set altædende, og har været det siden
han begyndte at spise selv.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Birdy

Dato : 30-08-02 19:39

"Rovpige" <ekh@hl-center.dk> wrote in message
> Hej allesammen. Jeg har det problem at jeg meget længe har ladet min dreng
spise rugbrød om aftenen. > venlig hilsen Eva<<<<

Jeg er glad for at du skriver: "JEG har det problem...."
For det er vist ikke et problem for barnet vel?
Hvis du blot sørger for at hans rugbrødsmadder ikke ALTID kun er med
leverpostej!
Hvis han er så glad for rugbrød så glæd du dig over det og giv ham så noget
af det andet mad ved siden af på tallerknen uden kommentarer uanset om han
spiser det eller ej.
Nogle børn hader kartofler, nogle hader rugbrød og helt ærligt...du laver
garanteret også kun den mad som du kan li´!
Altså hvis drengen spiser rimeligt varieret så er det ingen katastrofe at
han ikke får varm mad...det er jo ingen naturlov at man SKAL.

(Og jow...jeg har selv en (ud af tre) som ikke har været til varm mad men
til rugbrødder....det kommer af sig selv når barnet bliver nysgerrig nok og
ikke bliver presset)

Birdy