klipboard i debian
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 27-08-02 21:31

Hvis jeg markerer en tekst i et konsol og taster Ctrl-c så gemmer
maskinen ikke teksten. Hvordan får jeg den til det?

Debian/kde

Hilsen Claus

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 27-08-02 19:41

Claus Christian Larsen skrev:

> Hvis jeg markerer en tekst i et konsol og taster Ctrl-c så gemmer
> maskinen ikke teksten. Hvordan får jeg den til det?

Ude i (tekst-) konsollen burde det være nok at markere
teksten med musen, for at den bliver kopieret.
Jacob
--
"Human beings just can't not communicate."

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-08-02 19:53

Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Hvis jeg markerer en tekst i et konsol og taster Ctrl-c så gemmer
> maskinen ikke teksten. Hvordan får jeg den til det?
Lader være med at trykke ctrl-c. Det er nok at markere teksten
med musen.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-02 19:59

Claus Christian Larsen wrote:
> Hvis jeg markerer en tekst i et konsol og taster Ctrl-c så gemmer
> maskinen ikke teksten. Hvordan får jeg den til det?

Forvirringen opstår fordi den indbyggede X Window mekanisme ikke er det
samme som cut-n-paste som du kender det fra Windows/MacOS/...

Der er ikke noget clipboard i hverken Linux eller X Window. Der er
derimod et i KDE.
X Window anvender ikke cut-n-paste med clipboard. Der er derimod et
koncept der hedder "primary selection".
Konceptet er lidt anderledes end "traditionel" cut-n-paste.
Der er ikke noget "clip board". Systemet husker på hvilket applikation
der har primary selection. Når du trykker på midterste musse-tast (eller
ofte også shift-insert) bliver den bedt om at levere en datastrøm som X
sender på standard-input til det vindue du har musen over.

Det kan virke forvirrende for folk der er vant til cut-n-paste, så
derfor har KDE-folkene laver sig et clipboard. De fleste KDE programmer
forsøger så at synkronisere med X Window's primary selection.

"Konsole" (KDEs Terminal) er et af dem. Den "copy'er" tekst når du
markerer det og synkroniserer det både med KDE's clipboard, så så du kan
"paste" det i en anden KDE-applikation og du kan sende det på std-input
til andre X-programmer.

Gnome har også sit eget clipboard. Og ligeledes har visse større
applikationer som f.eks. Mozilla og OpenOffice. Det er ikke dem alle der
er synkroniseret, men de fleste arbejder sammen med X primary selection.
Men hvis du lægger mærke til det så er f.eks. Mozillas clip-board ikke
synkroniseret med KDE's.

Peter

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 27-08-02 22:40

Peter Mogensen wrote:
> [...]

> ofte også shift-insert) bliver den bedt om at levere en datastrøm som X
> sender på standard-input til det vindue du har musen over.

Det er en mere smart måde at copiere på end Ctrl-c/v, en lækker detalje.

Tak for svarerne.

hilsen Claus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-02 21:42

Claus Christian Larsen wrote:

> Det er en mere smart måde at copiere på end Ctrl-c/v, en lækker detalje.

Det kan så desværre kun håndtere tekst og ikke typet data som et
clipboard kan gøre - som f.eks. billeder.

Men det er nemt og effektivt, specielt hvis man bruger mange
tekst-applikationer og terminaler. F.eks. under programmering.

Peter

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 27-08-02 22:24

On Tue, 27 Aug 2002 21:40:05 +0000, Claus Christian Larsen wrote:

> Det er en mere smart måde at copiere på end Ctrl-c/v, en lækker
> detalje.

Jeg synes ikke man uden videre kan konkludere at det er smartere - det har
blandt andet den ulempe at du mister din selection hvis du kommer til
at markere noget andet.

- Morten.

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 27-08-02 21:01

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Forvirringen opstår fordi den indbyggede X Window mekanisme ikke er
> det samme som cut-n-paste som du kender det fra Windows/MacOS/...

Atomet "CLIPBOARD" fungerer præcis ligesom Windows' og MacOS'
clipboards.

> Der er ikke noget clipboard i hverken Linux eller X Window. Der er
> derimod et i KDE.

Jo, ICCCM specificerer hvordan selections skal virke.

> [...]
> (eller ofte også shift-insert) bliver den bedt om at levere en
> datastrøm som X sender på standard-input til det vindue du har musen

Situationen omkring X's selections og clipboards er forklaret her:

http://www.freedesktop.org/standards/clipboards.txt

Kort fortalt: tekst som blevet valgt, men ikke kopieret, skal gemmes
under PRIMARY. Et klik med den midterste museklik bør indsætte teksten
i PRIMARY.

Tekst som er blevet valgt og har fået kaldt "kopiér" på sig, skal
gemmes under CLIPBOARD.

> [...]
> derfor har KDE-folkene laver sig et clipboard. De fleste KDE
> programmer forsøger så at synkronisere med X Window's primary

Faktisk har de store applikationer ikke deres eget clipboard, men QT
før version 3 og Emacs før version 21 benyttede "PRIMARY" til det som
næsten alle andre benyttede "CLIPBOARD" til.

Det betød at når en QT2-appliation, herunder alle KDE2-applikationer,
valgte og kopierede noget tekst, så blev det gemt under atomet
"PRIMARY". Når man så valgte "paste" i en anden applikation, så fik
man hvad der nu var i "CLIPBOARD", hvilket fik det til at se ud som om
de to applikationer havde hver deres clipboard.

QT version 3 og Emacs 21 opfører sig ligesom gtk+ og mange andre
applikationer.

> [...]
> markerer det og synkroniserer det både med KDE's clipboard, så så du
> kan "paste" det i en anden KDE-applikation og du kan sende det på

Det korte af det lange er at Emacs før version 21 og QT før version 3
ikke virkede korrekt.

> Men hvis du lægger mærke til det så er f.eks. Mozillas clip-board ikke
> synkroniseret med KDE's.

Jo, i KDE version 3 bør det virke. Og som sagt har der aldrig været
tale om at programmerne har haft deres egne clipboards, kun om at QT
og Emacs på den ene side har opført sig anderledes end Netscape,
Mozilla, Gtk+ og andre på den anden side.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-02 21:56

Ok.. så lærte jeg også noget nyt. - kendte ikke til CLIPBOARD.

Soeren Sandmann wrote:

> Faktisk har de store applikationer ikke deres eget clipboard, men QT
> før version 3 og Emacs før version 21 benyttede "PRIMARY" til det som
> næsten alle andre benyttede "CLIPBOARD" til.

Well.. jo. Emacs har ihvertfald: kill-ring

Desuden giver det stadig forvirring at man så ikke kan få f.eks.
Terminal-applikationer til at gemme ting til CLIPBOARD, men kun til primary.
Det kan man jo vænne sig til, men hvis du lægger mærke til det tager
f.eks. OpenOffice oceaner af tid om at få noget fra PRIMARY.

Peter

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 27-08-02 23:10

> [...]

> Desuden giver det stadig forvirring at man så ikke kan få
> f.eks. Terminal-applikationer til at gemme ting til CLIPBOARD, men kun

Hvorfor skulle terminalapplikationer ikke kunne det? Den
gnome-terminal kan i hvert fald. Af en eller anden grund kan Konsole
ikke, men det er vel bare en reminiscens fra dengang QT benyttede
PRIMARY til alt? Xterm kan tilsyneladende heller ikke. Hvis den kan,
er det godt skjult.

Jeg kan ikke se nogen grund til at terminalapplikationer skulle være
anderledes end almindelige applikationer.

> Det kan man jo vænne sig til, men hvis du lægger mærke til det tager
> f.eks. OpenOffice oceaner af tid om at få noget fra PRIMARY.

Jeg har aldrig prøvet OpenOffice. Er det meget hurtigere til at læse
fra CLIPBOARD?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-02 23:33

Soeren Sandmann wrote:

> [...]
> ikke, men det er vel bare en reminiscens fra dengang QT benyttede
> PRIMARY til alt? Xterm kan tilsyneladende heller ikke. Hvis den kan,

rxvt kan heller ikke.

> Jeg kan ikke se nogen grund til at terminalapplikationer skulle være
> anderledes end almindelige applikationer.

Well... Hvordan ville du have det med at komme til at trykke på
midterste musse-tast over en terminal-applikation og den pastedet et
JPG-billede ind ? :)

Seriøst... et rigtigt clipboard skal være et mere intelligent system med
typet data.

> Jeg har aldrig prøvet OpenOffice. Er det meget hurtigere til at læse
> fra CLIPBOARD?

ihvertfald hvis den selv har generet data.

Peter

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 28-08-02 00:32

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Seriøst... et rigtigt clipboard skal være et mere intelligent system
> med typet data.

Det er jeg enig i.

Så vidt jeg ved har hverken Gnome eller KDE konventioner for
udveksling af typet information. Hvis det kommer, må man håbe der
bliver en fælles standard.

Gnome-office har vistnok planer om at benytte sig af HTML som
clipboard-format.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-02 08:16

Soeren Sandmann wrote:

> Gnome-office har vistnok planer om at benytte sig af HTML som
> clipboard-format.

Det var da en ..hmmm... underlig idé.
Selv er jeg ret begejstret for den måde BeOS har lavet et Clipboard på.
Det indeholder typede serialiserede objekter.
http://bang.dhs.org/be/bebook/The%20Application%20Kit/Clipboard.html

Det er der sikkert ikke noget nyt i, men HTML lyder ldit underligt for mig.

Peter

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 28-08-02 09:18

Peter Mogensen wrote:
> Claus Christian Larsen wrote:

> Der er ikke noget clipboard i hverken Linux eller X Window. Der er
> derimod et i KDE.

Diskutionen er kommet op på et teknisk niveu der ligger over min formåen.

Jeg vil dog lige spørge:

I Suse 8,0 ( Kde3 ) fungerer ctrl-c/v faktisk også i konsoldet.

Så øhh, er det noget der er tilført i den nyeste kde? Et opdateret
klipboard forståes?

Hilsen Claus