Forskel
Fra : cj-soft

Dato : 27-08-02 17:05

Hej gruppe

Min mand gør forskel på vores piger. Har er mere hård ved den store end han
er ved den mindste af pigerne og end han er ved vores søn. Sasja må ikke så
meget for min mand og Maj og Theis f.eks. må. Jeg har prøvet at få ham til
at lade vær, og han kan ikke fortælle mig hvorfor at han er hårdere ved
hende end ved de andre.
Hvordan skal jeg få ham til at indse at det er forkert.
Han er far til dem alle tre.

Hilsen
Connie Mor
til Sasja, Maj og Theis

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-08-02 17:24

cj-soft <cj-soft@privat.dk> wrote:
> [...]
> hvorfor at han er hårdere ved hende end ved de andre.
> Hvordan skal jeg få ham til at indse at det er forkert.

jeg kommer til at tænke på at han måske ubevidst gør forskel, fordi Sasja er
en anelse mere trodsig eller har lidt sværere ved at respektere
grænserne.........

derudover mener jeg faktisk ikke at børn skal behandles 100% ens.... de er
individer lige som os andre og har brug for at få individuelle grænser og
individuel kærlighed.... også selvom de er søskende....

hvor stor forskel er der på ungerne alders mæssigt??
hånden på hjertet.... er Sasja lidt mere strid, lidt mere umedgørlig??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : cj-soft

Dato : 27-08-02 17:56

hej
De ligger forholdsvis tæt. Sasja er 7, Maj er 5 og Theis er 3.
Sasja er ind imellem mere strid end de andre men det er mest når deres far
er hjemme.
Til hverdag er det mig der står for det daglige da han er lastbilchaffør. Og
ind imellem først er hjemme når de er kommet i seng.

Connie

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 27-08-02 18:11

cj-soft <cj-soft@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6baec6$0$27649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
Og
> ind imellem først er hjemme når de er kommet i seng.

Hej Connie
Har du tænkt på om, det kan være fordi at Sasja er den af børnene, der
ligner sin far mest af sind?
Det er ofte sådan at barnet har flest konflikter med den forælder de ligner
mest. Sådan var det for min svoger og svigerinde og sådan er det også for
mig. Den man et eller andet sted er følelsesmæssigt tættest på er oftest
også den man bliver mest vred på, fordi forholdet er så intenst.
Det kan også være fordi hun er ældst.
Jeg kan da godt mærke at jeg har en tendens til at forlange (for?) meget af
den store herhjemme, fordi han er den store, men han er stadig kun en lille
dreng, der snart bliver 6 år.
Nogen løsning har jeg ikke, men lad i hvert fald være med at diskutere
problemet mens ungerne er til stede, for så kan det gå helt galt. Kunne
forestille mig, at hun kunne finde på at spille jer ud mod hinanden og
konflikten mellem dig og faren bliver større og større.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-08-02 18:35

> [...]
> Til hverdag er det mig der står for det daglige da han er
> lastbilchaffør. Og ind imellem først er hjemme når de er kommet i

hej igen....

jeg vil først give Rikke ret i at i under alle omstændigheder ikke tale om
det når hun er tilstede...
og som hun også nævner kan det være fordi de er meget ens af sind...
sådan oplever jeg det ihvertfald også med min søn.... vi er begge
tempramentsfulde så det basker og det giver ofte nogle voldsomme
konfrontationer.... han er iøvrigt 8 år...

jeg tror du skal prøve at lade din mand styre det overordnet selv, sålænge
han ikke udøver direkte overgreb på børnene, så må du stole på at han er
lige så god til at opdrage dem som du.... han vælger bare en anden vej, og
det er ok.....
hvad du måske kunne opmuntre ham til er at han skal vise sin kærlighed til
hende lidt mere åbent......

nu ved jeg ikke hvordan han bærer sig ad med det, det er også individuelt,
men jeg oplever at min søns og mine konfrontationer er blevet mindre intense
og kortere efter jeg er begyndt at fortælle ham på helt andre tidspunkter,
at jeg altså elsker ham over alt på jorden og at jeg indimellem skælder ud
fordi jeg gerne vil have han vokser op og bliver en dejlig person... det er
måske lidt groft skåret ud, og naturligvis ikke gengivet ordret.... men det
er essensen af de samtaler vi har.....

før i tiden havde min søn det ofte med at være sur i lang tid og råbte højt
om at jeg ikke elskede ham og at han ikke gad bo her mere..... de udbrud er
væk nu..... vi bliver hurtigere gode venner og bagefter er det hele
glemt.....

kan være det kan hjælpe lidt

--

Fra : Nette

Dato : 27-08-02 23:22

"Sabina Hertzum" wrote
> [...]
> lige så god til at opdrage dem som du.... han vælger bare en anden vej, og

Jeg vil ikke give dig helt ret her, Sabina.
Det kan være frygteligt at stå og se på ens elskede, der opdrager anderledes
og hårdere end een selv, specielt hvis man har det dårligt med det og det
kun går ud over det ene af børnene.
Selv om man ikke kan lave om på det, så tror jeg det er vigtigt at få det
ud, at få sagt til den anden, at man har det skidt med det og meget gerne
vil finde en løsning på problemet.
At gå og pakke den slags ind, tror jeg ikke er spor godt.

> hvad du måske kunne opmuntre ham til er at han skal vise sin kærlighed til
> hende lidt mere åbent......

Til gengæld en hamrende god idé

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-08-02 06:58

Nette <nette98get2net@hotmail.com> wrote:
> [...]
> anderledes og hårdere end een selv, specielt hvis man har det dårligt
> med det og det kun går ud over det ene af børnene.

det er jeg skam fuldt ud klar over.... men indimellem er man nødt til at
acceptere at ens partner ikke nødvendigvis vælger samme vej som en selv...
nok især i denne situation hvor far er hjemmefra meget af tiden og mor har
børnene hver dag.... de har jo ikke de samme forudsætninger for at være
sammen med børnene..... derfor vil det aldrig blive det samme....
jeg har ikke sagt det ikke kan være hårdt....

> [...]
> meget gerne vil finde en løsning på problemet.
> At gå og pakke den slags ind, tror jeg ikke er spor godt.

nej bestemt ikke.... det har du helt ret i.... men moderen i dette tilfælde
har jo påtalt det, og ikke rigtig kunne få et svar på hvorfor det sker....
så er der jo kun få muligheder tilbage... enten skal hun stille sig imellem
hver gang det sker, og det mener jeg ikke er optimalt for det giver barnet
alle muligheder for at spille forældrene ud mod hinanden, ellers skal hun
acceptere det og så påtale det når ungerne sover, eller helt acceptere det
og subtilt prøve at ændre det......

--

Fra : cj-soft

Dato : 28-08-02 05:56

Hej igen
Sasja ligner ikke sin af far sind, for han er meget stille og rolig, hun
ligner mere hendes mor som kan være meget hysterist og stædig.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-08-02 06:59

cj-soft <cj-soft@privat.dk> wrote:
> Hej igen
> Sasja ligner ikke sin af far sind, for han er meget stille og rolig,
> hun ligner mere hendes mor som kan være meget hysterist og stædig.

*G* så kan det være der skoen trykker..... at han måske ubevidst mener du er
for eftergivende og derfor er den smule hårdere for at kompensere for
det....
jeg skal ikke kunne sige det, jeg oplever ikke jeres hverdag......
men jeg er lidt ked af at du ikke har forholdt dig til resten af mit
foregående indlæg.....

--

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-08-02 08:55

cj-soft <cj-soft@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6c5785$0$183$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej igen
> Sasja ligner ikke sin af far sind, for han er meget stille og rolig, hun
> ligner mere hendes mor som kan være meget hysterist og stædig.
>
> Connie
Hej Connie
Ja, så må jeg nok melde pas.
Jeg har ikke selv haft problemet inde på livet, for jeg synes min kæreste er
lige skrap eller det modsatte overfor alle 4 og jeg har bestemt ikke selv
noget at klage over i hans behandling af ungerne - Det har de heller ikke
selv i hvert fald ikke i nævneværdig grad. Indimellem smækker en af dem en
dør i vrede og den slags, men jeg mener, at det er bedre, at de får
agressionerne ud end at de render og gemmer på dem, så længe de ikke
ligefrem smadrer hele huset eller bliver voldelige.
Den eneste regulære forskelsbehandling jeg oplever er fra min fars side,
altså ungernes morfar, som klokkeklart nedtoner Silas (den ældste) utrolig
meget. Thea er hans øjesten og hun får 1000 kys og kram og hans fulde
opmærksomhed fra han kommer, til han går, Marc er han også glad for og det
samme med den mindste, "som bare er så ufattelig yndig" (Det er hun faktisk
men alligevel.....), Silas bliver der sagt dav til og det er det!
Jeg har talt med ham om det flere gange og så køber han en lille gave til
drengen og tager med, men han fatter tydeligvis slet ikke, at det er
samtalen, hyggen, et knus som Silas savner.
Nu skal det dog siges at manden bliver 80 år næste år og at vi er meget
taknemmelige for at han hver uge gider at tage fra Hillerød til Kbh. for at
besøge os, men selvfølgelig gnaver den nogengange. Pt. vil Silas enormt
gerne fortælle om sin skole og sine klassekammerater, men straks når Thea
viser sig, kan Silas lige så godt tale til en dør.
Det er ikke noget, jeg har tænkt mig at gøre noget ved mere, jeg har
forsøgt - flere gange, og han er den eneste familie vi har og jeg vil ikke
skabe ballade. Silas siger selv, at han ved morfar elsker ham, men han har
bare ikke så meget tid, når han skal nå at tale med alle børnene, så når det
nu efterhånden er blevet hans opfattelse, så må det bare være sådan.
MVH Rikke

Fra : cj-soft

Dato : 28-08-02 07:43

hej

> [...]
> lige så god til at opdrage dem som du.... han vælger bare en anden vej, og
Heldigvis har han aldrig slået eller på nogen anden udøvet direkte overgreb
på nogen af dem, men hvis han gjorde var jeg nok stået af for længe siden.
Jeg kommer selv fra et hjem med daglig vold, både mod mig og min mor.

> hvad du måske kunne opmuntre ham til er at han skal vise sin kærlighed til
> hende lidt mere åbent......
Det han så gør når han har skældt ud, plejer han at tage en snak med Sasja,
for at hører hvorfor hun nu gjorde det eller det. Samtid med at de snakker
om det får han, sådan som jeg nu hører det, da også fortalt hende at han
elsker hende lige så højt som han elsker de andre.

> [...]

er
> væk nu..... vi bliver hurtigere gode venner og bagefter er det hele
HUn har dog aldrig endnu sagt at vi ikke elsker hende og at hun ikke vil bo.
Ind imellem kan hun da godt sige at hun vil flytte hjem til farmor, men så
vil hun ikke alligevel, for hvad så med mor,Maj og Theis.>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-08-02 08:12

> [...]
> overgreb på nogen af dem, men hvis han gjorde var jeg nok stået af
> for længe siden. Jeg kommer selv fra et hjem med daglig vold, både

godt det er vigtigt at udstikke grænserne....

> [...]
> at de snakker om det får han, sådan som jeg nu hører det, da også
> fortalt hende at han elsker hende lige så højt som han elsker de

der må jeg desværre lige igen komme med en indskudt bemærkning.... børn er
individuelle.... jeg mener ikke det er ubetinget positivt på den måde at
ubevidst sammenligne hende med de andre, ved at sige at han elsker hende
lige så højt... hun vil kun begynde at spekulere over om det nu kan passe,
når han ikke skælder dem ud på samme måde....
jeg tror det er vigtigt at han får forklaret hende at han elsker _hende_!!
ikke for den hun er i relation til sine søskende, men for den hun er som
person og individ......
og så tror jeg også det er vigtigt at tage snakken med hende indimellem når
de ikke har været uvenner... således at kærlighedserklæringerne kommer mere
frit og fri af skænderierne...

> [...]
> vil bo. Ind imellem kan hun da godt sige at hun vil flytte hjem til
> farmor, men så vil hun ikke alligevel, for hvad så med mor,Maj og

jeg kan forstå hun holder meget af sin farmor..... men jeg fornemmer også ud
af det du siger her at hun ikke er helt tilfreds med situationen som den er
med hendes far.... kan det eventuelt skyldes at han er for meget væk?? at
hun savner ham i hverdagene??

--

Fra : cj-soft

Dato : 28-08-02 09:02

Hej

> [...]
når
> de ikke har været uvenner... således at kærlighedserklæringerne kommer

Det vil jeg prøve at snakke med ham om når ungerne er kommet i seng.

> [...]
er
> med hendes far.... kan det eventuelt skyldes at han er for meget væk?? at

Det ved jeg ikke om hun gør, men det kan godt være, for hun er meget glad
for hendes far, for han tager hende ind imellem med når han er på arbejde og
hun har ferie.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-08-02 09:19

> Det vil jeg prøve at snakke med ham om når ungerne er kommet i seng.

dejligt at høre håber det falder positivt ud

> Det ved jeg ikke om hun gør, men det kan godt være, for hun er meget
> glad for hendes far, for han tager hende ind imellem med når han er
> på arbejde og hun har ferie.

så lyder det hele faktisk meget logisk.... hun er meget glad for far.... far
er ikke ret tit hjemme... når far kommer hjem provokerer hun en anelse mere
end ellers for at få hans opmærksomhed...
det er klassisk for børn at reagere på den måde.... negativ opmærksomhed er
også opmærksomhed og er bedre end ingen opmærksomhed...
eneste middel mod dette er mere positiv opmærksomhed og
kærlighedserklæringer....

--

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 09:22

cj-soft skrev:

> [...]
> end ved de andre. Hvordan skal jeg få ham til at indse at det
> er forkert. Han er far til dem alle tre.

Lige en ide, som ingen af de indlæg jeg har læst i tråden er
kommet med.

Jeg tror at fordi din mand har det job han har, måske ikke lige
ser hvad han gør og ikke helt har styr på hvordan ungerne er i
hverdagssituationerne.

Det han kan gøre er at tage ungerne en af gangen og lave noget med
dem. Lade dem vide at de hver især er specielle og at de alle er
elsket af ham. Med de aldre de har vil de mindste nok ikke læge
meget mærke til at han gør lidt flere ting på tomandshånd med den
store lige her og nu.

Måske føler hun at han ikke elsker hende nok siden han ikke er så
meget hjemme når de er vågne? I hendes alder er hun en del mere
bevidst end de to andre. Det vil der kunne laves om på ved at han
foretager sig ting med hende alene uden de andre unger.

Når man har flere børn (havde selv en steddatter og min egen dreng
da jeg var gift) er det vigtigt at man markerer overfor ungerne at
de hver i sær er noget særligt. De SKAL behandles forskelligt! De
er forskellige! De er mennesker med hver deres personlighed og
ikke bare 'børn' vel?

Derfor er det måske en god ide at han tager sig lidt mere af sin
store pige. Det at han føler han er nødt til at slå hårdere ned på
hende handler måske i virkeligheden om at hun er hans øjesten
allerinderst inde og det vil han ikke vise de andre unger og
derfor får hun den hårde behandling.

Derfor: lav noget med hvert barn for sig tilpasset det enkelte
barn og uden de andre børn er med. Hvad galt er der i at lære
børnene at de ER fordskellige og har forskellige behov der vil
blive tilgodeset mens de er bøørn og som de en dag selv skal sørge
for at tilgodese når de er voksne.

At behandle dem og møde de der hvor de reelt er, giver børnene
mere selvtilid og det har de brug for, når de bliver voksne.

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 29-08-02 18:25

"cj-soft" <cj-soft@privat.dk> wrote in

> [...]
> at han er hårdere ved hende end ved de andre.
> Hvordan skal jeg få ham til at indse at det er forkert.

Hej

Kan du give nogle eksempler på hvilke ting de små må, som den store ikke
må?

--ingermarie

Fra : cj-soft

Dato : 30-08-02 08:50

Hej
"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Hej
>
> Kan du give nogle eksempler på hvilke ting de små må, som den store ikke

Den mellemste må f.eks. gerne selv gå på legepladsen, til veninder, m.m.
Hvis de to store har været oppe og toppes som de indimellem er, er det altid
den Sasja der får skylden selv om det var Maj der havde startede det hele.
Det må den store ikke.

Connie

Fra : Nette

Dato : 30-08-02 15:16

"cj-soft" wrote
> [...]
altid
> den Sasja der får skylden selv om det var Maj der havde startede det hele.

Har du spurgt ham om, hvordan det kan være han mener, at det er ok at den
mellemste selv går på legepladsen, men at det ikke er ok at den ældste gør?
Hvad siger han til det?

Nette

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 30-08-02 17:08

> [...]
> er det altid den Sasja der får skylden selv om det var Maj der havde
> startede det hele. Det må den store ikke.

Det lyder godt nok underlig. Hvis jeg var dig, så ville jeg nok snakke
med ham om at det sikkert opleves uretfærdigt af pigen og at det da
normalt er den ældste der må mest. Hun kan jo nemt opfatte det som om han
bedre kan lide de andre to. Han risikerer at såre hende dybt.

Som jeg forstår det, så er han ikke urimelig eller grov på andre måder -
så måske har han bare behov for at få tingene formuleret så han bliver
bevidst om det (før kan det jo godt være svært at gøre noget ved ting).

Når han så tænker over det mere bevidst, så kan han måske give en bedre
grund - eller han kan måske bedre stoppe sig selv i at være urimelig
overfor pigen.

--ingermarie