Er dette kvalitet/et godt køb?
Fra : Alex Jensen

Dato : 27-08-02 14:25

Idemøbler har de sidste dage udsendt deres seneste tilbudskatalog. Det kan i
øvrigt også ses her: http://www.idemoebler.dk/sw3536.asp

I dette katalog er der en Nocturne Royal boxmadras med valgfri latex eller
Celcius-skum-topmadras. Prisen er 5.999 kr. og det ser umiddelbart ud som et
meget godt tilbud. Men er der en eller flere her, der har erfaringer
med/meninger om dette boxmadras-tilbud, og bør man vælge latex eller Celcius
og hvorfor?

Længere inde i kataloget er der tilsyneladende næsten 2 identiske
boxmadrasser - Nocturne 3022 og Nocturne 3028.Umiddelbart er der flere
fjedre i den øverste madras, og topmadrassen er tykkere på 3028, men
beretter det til en pris, der er dobbelt så høj som 3022?

På forhånd tak!

AJ

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 14:43

"Alex Jensen" <alex@alexjensen.dk> writes:

> [...]
> fjedre i den øverste madras, og topmadrassen er tykkere på 3028, men
> beretter det til en pris, der er dobbelt så høj som 3022?

Jeg tror måske at du med held kan prøve at spørge på dk.forbruger.

Mvh Trine, som ikke ved noget om senge, bortset fra at man sover i
dem.

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-02 21:57

Fut sat til dk.forbruger

> Idemøbler har de sidste dage udsendt deres seneste tilbudskatalog. Det kan
> øvrigt også ses her: http://www.idemoebler.dk/sw3536.asp

Vi kiggede meget på ide møblers udvalg/tilbud for godt en måneds tid siden.
Godt nok med mest vægt på løse madrasser.

> [...]
> fjedre i den øverste madras, og topmadrassen er tykkere på 3028, men
> beretter det til en pris, der er dobbelt så høj som 3022?

Uden at kunne huske de to madrasser - Så ja. Der kan være uhyre stor forskel
på madrasser - specielt hvis man ønsker en fast/hård madras. Jeg endte med
at de kun havde _en_ madras/box som jeg var sikker på at jeg ville blive
tilfreds med. Afset en halv dag til at prøveligge et par madrasser og tag
gerne din egen hovedpude med. Gør det gerne en hverdag hvor der ikke er alt
for mange mennesker. Jeg synes at jeg i løbet af 10min for en ret god
fornemelse af hvor godt jeg ligger.

Men til sidst købte vi alligevel et par Auping springmadrasser - primært pga
af deres sengeramme med de mange fjedre, der umiddelbart virker meget
overbevisende

Vi fik dem leveret 1/8 og indtil videre er vi godt tilfredse - men det store
? er hvordan de er om 5 eller 10år. Prisen er temmeligt pebret (for en der
aldrig har givet over 5kkr for en seng før så de skulle gerne kunne
bevare komforten længe.

/A

Fra : Anders Brønholt

Dato : 28-08-02 19:10

Hej Axel!
Ja, jeg kan godt forstå at du er i tvivl og om det er et godt tilbud. En
ting som er det mest afgørende er om du ligger godt. Selv om det er en rolls
royce i madrasudgave er det ikke ensbetydende at du ligger bedst på denne.
Det kan måske lyde lidt modsigende når man siger pris og kvalitet hænger
sammen, ja selvfølgelig gør den det, det er meget stor forskel på de
materialer der bliver brugt i de forskellige madrasser, feks naturmaterialer
er oftes dyrest . Vi mennesker er dog ikke ens og derfor også stor forskel
på hvordan man skal ligge. Ikke altid man ligger bedst, på den dyreste.
Du spørger omkring celsius eller latex madras, og jeg vil sige begge dele er
er utrolig gode materialer.
Celsius er et trykaflastende skummateriale. (det var faktisk Nasa der
opfandt det , til piloternes sæder i rumfærgerne, for at aflaste deres rygge
fra det tryk der kommer når rumfærgen bliver skudt af). Celsius skum bliver
bla. også brugt på hospitaler til hofte- og rygpatienter, da det har en
utrolig evne til at forme sig efter den enkeltes krop, så man får den mest
optimale støtte og komfort. I forretningen har de sikkert en prøve af
produktet, prøv at trykke på det, og se hvordan det retter sig ud igen.
Latex er et dejligt blødt materiale. Det er et gummi materiale fra naturens
side (dog ikke 100%, så ville det nærmest være flydende) i forhold til
selcius der er et syntestisk materiale. Latex er også god til at forme sig
efter kroppen, og levetiden er længere i forhold til almindeligt skum, da
det bedre kan holde formen i sig selv. Og desuden så er det bedre for
kroppen at ånde igennem, man kan bedre komme ef med varmen og samtidig også
en god evne til at temperer sig efter kropsvarmen , det er en af de dejlige
ting ved naturens egne materialer. Dunlupillo har brugt dette materiale i
mange år.
Du skriver om de to identiske boxmadrasser inde i kataloget. Du skriver at
der er flere fjedre og tykkere topmadras i den ene. Ja jo flere fjedre jo
bedre, flere fjedre fordeler vægten mere ovre hele madrassen, istedet for i
den med få fjedre, der bliver fjedrene på midten mere belastet, der hvor man
er tungest med rumpen :), og madrassen bliver hurtigere slidt. Flere fjedre
giver også en lidt mere fast madras, det kan du mærke hvis du prøver i
forretningen. En madras med mindre fjedre vil lige som gynge lidt og virke
blødere. Og en tykkere topmadras er kun bedre, dvs det giver et bedre
underlag, en bedre komfort. Om den dobbelte pris kan leve op til kvaliteten,
tjae der er flere ting man skal kigge efter. Hvor meget polstring er der,
hvor meget slidlag er der (kraftig filt mellem fjedre og skum).
Men et par gode råd jeg kan give dig med er : Jo flere fjedre jo bedre, se
efter hvor meget skum der er i madrassen (det nytter ikke det hele er
pyntet, med en lækker topmadras), om der evt er comfortzoner (forstærkning
af fjedre der hvor man belaster madrassen mest, ved rumpen og skuldrene), og
hvor mange års garanti forretningen yder. Og vælg den madras du/i ligger
bedst på det er det aller aller vigtigste. Husk at købe en rullemadras, da
topmadrasserne oftes ikke kan vaskes,´helst en med bomuld.
Håber jeg har været til bare lidt hjælp med mit svar.
Og, jeg er ikke medarbejder i Idemøbler hehe:)

venlig hilsen
susanne