stauder - hvilke?
Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 14:17

Jeg mangler lige at bestemme et par planter i min nye have - de er ikke at
finde i den lånte staudebog. Alt står temmelig uhensigtsmæssigt, lave
planter bag høje, sammenklemt eller med kæmpe bare pletter, ingen
"farveplan" - så der skal møbleres om og planlægges!

http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=661

Nogen der har lyst? Desværre er de afblomstret, og den første kan jeg ikke
huske farven på, eller også har jeg ikke set den.

:Pia

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 27-08-02 16:31

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akftvo$p7r$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Nogen der har lyst? Desværre er de afblomstret, og den første kan jeg ikke
> huske farven på, eller også har jeg ikke set den.

Hej Pia
Har været inde og kigge!
Nr. 3 fra venstre i øverste linie i 1. række ligner mistænkeligt den
bonderose, jeg har på altanen. Men jeg vil altså ikke sagsøges, hvis jeg
tager fejl -:)
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 17:04

> Nr. 3 fra venstre i øverste linie i 1. række ligner mistænkeligt den
> bonderose, jeg har på altanen. Men jeg vil altså ikke sagsøges, hvis jeg

Det ser meget sandsynligt ud, og forklarer hvorfor jeg ikke har set farven -
der står den blomstrer i maj, og da var jeg her ikke!

:Pia

Fra : Bobo

Dato : 29-08-02 22:42

Hej Pia....din ukendte staud nr. 2 ligner den der vist nok ( er ikke 100 %
sikker) den der hedder Gyldenris....i øvrigt ret sød *SS*
Knuz Jinnie

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 17:13

On Tue, 27 Aug 2002 15:16:41 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>planter bag høje, sammenklemt eller med kæmpe bare pletter, ingen
>"farveplan" - så der skal møbleres om og planlægges!

Altid

Billede et (lilje?) er en daglilje. Sorten kan jeg ikke, men den ser
afgjort spændende ud.

Billede 2, 3 og 4 - bonderose/pæon

Billede 5 - gyldenris.

Billede 6 - raketblomst

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 17:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Billede et (lilje?) er en daglilje. Sorten kan jeg ikke, men den ser
> afgjort spændende ud.
>
> Billede 2, 3 og 4 - bonderose/pæon
>
> Billede 5 - gyldenris.
>
> Billede 6 - raketblomst

Fornemt. Dog synes jeg ikke jeg kan genkende de raketblomster jeg kan finde
på nettet, jeg husker dem som helt gule (ikke røde i toppen) og knap så
buttede, altså meget lange og slanke blomsterstande. Men der er måske flere
slags.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 17:54

Hvad med en Eremurus - steppelilje?

Kan ikke finde et billede af bladene.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 19:00

Eremurus stenophyllus ligner blomsterne.

Men jeg har set på en anden type (robustus), at bladene burde visne sammen
med blomsten.

Jeg må vente spændt til næste år, den kan åbenbart ikke flyttes.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 28-08-02 14:14

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akgei6$kml$1@sunsite.dk...
> [...]
> med blomsten.
>
> Jeg må vente spændt til næste år, den kan åbenbart ikke flyttes.

Det ligner helt klart en Eremurus (Kleopatras Nål) - jeg er helt sikker på,
at det er sådan en, da den også er ret høj, og bladene ligner dem på
Eremurus. Det er ikke Eremurus robustus, da disse blomster er svagt rosa,
næsten hvide - bladene visner ned et par uger efter blomstringen.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 20:10

On Tue, 27 Aug 2002 18:47:23 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>buttede, altså meget lange og slanke blomsterstande. Men der er måske flere

Der er flere sorter af raketblomst - dog er den som er rød i toppen den
mest udbredte. Men den findes i rene gule udgaver. Men blomsterformen er
ens om den er rød, gul eller begge dele.

Det jeg bed mærke i var de visne blomsterstængler og det specielle knæk
som bladene har. Jeg tør ikke sige hvordan en Eremurus (Steppelilje
eller Kleopatras nål) ser ud på denne tid af året.

Jeg fandt dog denne side:
<http://caliban.mpiz-koeln.mpg.de/~stueber/mavica/> hvor der er billeder
af både Eremurus og Raketblomsten (Kniphofia). Der er tydelig forskel på
blomsten på disse 2 planter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-08-02 20:19

On Tue, 27 Aug 2002 15:16:41 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Nogen der har lyst? Desværre er de afblomstret, og den første kan jeg ikke
>huske farven på, eller også har jeg ikke set den.

Den der lilje kunne jeg også godt bruge navnet på. Jeg er meget tæt på
at være sikker på, at jeg har to "blokke" af samme slags. Havde jeg
kunnet se en enkelt blomst meget tæt på, var jeg nok ikke i tvivl.

Det er en ret hårdfør "dame" - min ihvertfald. Jeg fik løgene af min
far, da han havde tyndet ud i sine, for de er flinke til at brede sig
med tiden. Og nej han har desværre ikke begreb skabt om, hvad den
hedder udover en lilje - sådan er hans havekendskab nu en gang.

Det var midt på sommeren, så de blev puttet over i en af udbygningerne
i den platpose, de ankom i. Og hverken værre eller bedre gik det, end
at jeg glemte alt om dem. Indtil det blev forår, hvor jeg stødte på
dem. Jeg gruede for at åbne posen, da jeg regnede med, at frosten
havde omdannet dem til "kartoffelmos" eller noget andet ubestemmeligt.

Men nej! Der var de fineste spirer på. Så de kom i jorden - og
blomstrede nydeligt (så vidt jeg husker) sidst i juni samme år. Og der
har de stået lige siden. Og bredt sig lidt mere for hvert år, uanset
at ukrudt ofte har givet dem skarp konkurrence.

Blot en lille beretning i følgeskab med håbet om, at en anden kender
navnet eller en web-adresse, hvor man kan rode rundt i en masse
billeder af liljer.

Hjertevarm sommerhilsen
Dorte
Solskinsøen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 21:25

On Tue, 27 Aug 2002 21:19:18 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Den der lilje kunne jeg også godt bruge navnet på. Jeg er meget tæt på
>at være sikker på, at jeg har to "blokke" af samme slags. Havde jeg
>kunnet se en enkelt blomst meget tæt på, var jeg nok ikke i tvivl.

Som sagt er det en daglilje, på latinsk hedder de Hemerocallis

>Blot en lille beretning i følgeskab med håbet om, at en anden kender
>navnet eller en web-adresse, hvor man kan rode rundt i en masse
>billeder af liljer.

En søgning på google.com på Hemerocallis giver en frygtelig masse.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-08-02 21:40

On Tue, 27 Aug 2002 22:25:03 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>En søgning på google.com på Hemerocallis giver en frygtelig masse.

Det kan der være noget om Jeg tror lige jeg checker dem igen i
juni 2003, for der er godt nok en del, der ligner hinanden. Så deeeet
- men de vokser jo nok også videre alligevel

Takker for påmindelsen og svaret (jeg som ellers bruge google til "alt
mellem himmel og jord" - pinligt)

Hjerteligt godnat
Dorte

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 21:40

Hej Dorte,

jeg har lagt billedet ud med blomsten så stor som det kan lade sig gøre -
den er jo afblomstret nu, så jeg kan ikke gå tættere på.

http://www.megapixel.dk/vis/billede/13153/3//lilje2.jpg

:Pia

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-08-02 21:46

On Tue, 27 Aug 2002 22:39:37 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

Hej Pia.

>jeg har lagt billedet ud med blomsten så stor som det kan lade sig gøre -
>den er jo afblomstret nu, så jeg kan ikke gå tættere på.
>
>http://www.megapixel.dk/vis/billede/13153/3//lilje2.jpg

Nu kan farver på foto (og skærm) jo snyde lidt; min er måske en anelse
mørkere indeni. Men ellers ligner den mit hukommelsesbillede temmelig
godt.

Vi kunne selvfølgelig bytte et par løg og se, om resultatet er det
samme næste sommer

Hjertelig godnat
Dorte

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 06:13

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> wrote in message
> Vi kunne selvfølgelig bytte et par løg og se, om resultatet er det
> samme næste sommer

Ja, det kunne jo være meget sjovt.

Skal den slags løg op og vende en gang imellem for at blive ved med at give
blomster, ligesom tulipaner?

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 28-08-02 14:04

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akhm0j$l51$1@sunsite.dk...

> Ja, det kunne jo være meget sjovt.
>
> Skal den slags løg op og vende en gang imellem for at blive ved med at
give
> blomster, ligesom tulipaner?
>
> :Pia

Daglilje er ikke som en almindelig lilje; dvs. dagliljen er en almindelig
staude, ikke et løg. Den, dagliljen, har nogle skøre rødder, der let
knækker, når de graves op. Rødderne er lettere orange.

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 14:21

> staude, ikke et løg. Den, dagliljen, har nogle skøre rødder, der let
> knækker, når de graves op. Rødderne er lettere orange.

Hvis man vil formere den, hvordan gør man så? Jeg har kun den ene, men
farven er jo flot!

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 28-08-02 14:25

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akiiim$gdi$1@sunsite.dk...

> Hvis man vil formere den, hvordan gør man så? Jeg har kun den ene, men
> farven er jo flot!
>
> :Pia

Du graver den op og deler den med en kniv eller spade (eller hakker/graver
op med et klart snit med spaden, hvis du bare skal have et lille stykke op).

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 28-08-02 14:07

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akgnu6$t7k$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> jeg har lagt billedet ud med blomsten så stor som det kan lade sig gøre -
> den er jo afblomstret nu, så jeg kan ikke gå tættere på.

Det er en meget flot daglilje, du har - og speciel, da den er dobbelt. Dem
ser man ikke så mange af i DK. Jeg vil næsten vædde med, at det er den, som
hedder Hemerocallis "Kwanso Plena". Den ser ud som din, og det er så godt
som den eneste dobbelte, der forhandles i DK. Meget smuk.

Mvh. Marlene.