En gammel Olivettiskærms kvaler
Fra : Frederik Nelsson

Dato : 27-08-02 13:31

Jeg har en Olivettiskærm (en gammel DSM 60-400) jeg gerne ville have til at
virke sammen med min Mandrake 8.2. Mit problem er, at skærmen ikke er at
finde i installationsoversigten, og DrakX ikke vil lade mig teste standdard
drivere- a la Super VGA 60 hz noninternlaced. Den hopper simpelthen
testfasen over, hvilket bestemt ikke gør det lettere at finde ud af hvilken
konfiguration der virker.
Findes der bedre programmer til at teste skære med (ud over DrakeX og
Xconfigurator, der i Mandrake jo er to sider af samme sag)? Eller findes der
en præcis standdarddriver jeg bør bruge?

/Frederik

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-02 16:23

Frederik Nelsson wrote:
> Findes der bedre programmer til at teste skære med (ud over DrakeX og
> Xconfigurator, der i Mandrake jo er to sider af samme sag)? Eller findes der
> en præcis standdarddriver jeg bør bruge?

Jeg går ud fra det er en VGA-skærm? I såfald burde den jo kunne klare
standarder VGA (648x480). Det er nok ikke en Multi-sync skærm, så du
skal finde dens sync-data et sted.
Driveren er jo af hængig af dit grafikkort. Det er noget andet.

Der er et program der hedder xvidtune, der kan hjælpe med at finjusetere
modelien værdierne til monitoren. Man skal bare have X til at køre først.
Men du skal nok passe på. Sådan en gammel svend kan sikkert blive lidt
pirlig og brænde af hvis du sender noget forkert til den.

Peter

Fra : Dennis

Dato : 27-08-02 21:30

Frederik Nelsson wrote:

> [...]
> Xconfigurator, der i Mandrake jo er to sider af samme sag)? Eller findes
> der en præcis standdarddriver jeg bør bruge?

Rediger XF86Config direkte i en texteditor, så du sætter den til at køre
640x480 med lavere refreshrate...

Fra : Frederik Nelsson

Dato : 28-08-02 09:22

Dennis <viol8r@nospam.dk> wrote in message

> Rediger XF86Config direkte i en texteditor, så du sætter den til at køre
> 640x480 med lavere refreshrate...

Takker. Jeg slår korsets tegn og håber på det bedste... :)