Mozilla 1.1 er frigivet.
Fra : Stig Hansen

Dato : 27-08-02 10:12

Mozilla 1.1 er frigivet og kan downloades på www.mozilla.org
Netscape 7.0 må forventes at blive frigivet meget snart da den er
gjort klar på deres ftp server.

--
Stig Hansen.

www.box4700.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-08-02 12:25

Stig Hansen wrote:

> Mozilla 1.1 er frigivet

....og den kan klart anbefales. Den er ikke bare hurtigere at starte, den
er også lynhurtig til at indlæse sider (hurtigere end 1.0, som også var
meget hurtig til sideindlæsninger sammenlignet med f.eks. Explorer). Når
man så oveni lægger de rare faneblade og den gode CSS-, HTML- og
ECMAScript-understøttelse, der på flere punkter overgår IE, så er der
ikke mange undskyldninger for ikke at prøve Mozilla :)

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-08-02 16:27

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> skrev:

>...og den kan klart anbefales.

Joh tak. Efter opdatering fylder min statuslinje forneden 1/3 af
vinduet. Under "Document done" står

<menuitem position="5" label="&venkmanCmd.label;"
--^

<key="key_irc" key="&irc.Cmd.commandkey;" conmmand="Rask:IRC"
modifiers="accel"/>
--^

Kan beundres på
http://huse-i-naestved.dk/mozilla.png

Jeg har været menuerne igennem uden at finde en løsning.

Før havde jeg gjort den dansk. Nu er den blevet engelsk, og under Edit
| Preferences synes sprogvalget forsvundet.

:o/

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 27-08-02 17:42

Hej Peter

Peter Loumann wrote:
> Joh tak. Efter opdatering fylder min statuslinje forneden 1/3 af
> vinduet. Under "Document done" står

Et gæt: Du har ikke afinstalleret Mozilla 1.0 før du opdaterede? Det
skal du (Eller også skal du installere den i et andet bibliotek og
oprette en anden profil).

Jeg tror ikke den danske oversættelse til 1.0 virker i 1.1. Der må du
vente på en opdatering.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-08-02 17:52

Tue, 27 Aug 2002 18:41:58 +0200, Stig Nygaard
<stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote:

>Et gæt: Du har ikke afinstalleret Mozilla 1.0 før du opdaterede?

Det er helt rigtigt gættet!

>Det skal du

Aha! Det har jeg ellers aldrig gjort før, når jeg opdaterede. Og jeg
plejer da ikke få den slags bøvl. Men OK, jeg må begynde forfra.

>Jeg tror ikke den danske oversættelse til 1.0 virker i 1.1. Der må du
>vente på en opdatering.

Det er til at leve med. Tak for svar!

hilsen pl

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-08-02 19:32

Peter Loumann < peloda@tiscali.dk> skrev:

>Aha! Det har jeg ellers aldrig gjort før, når jeg opdaterede. Og jeg
>plejer da ikke få den slags bøvl. Men OK, jeg må begynde forfra.

Og det har jeg så gjort - efter alle kunstens regler, med flere
indlagte reboots. Det blev det ikke bedre af :o/

Ærgerligt, hvis jeg er nødt til at opgive mozilla!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 27-08-02 20:12

Peter Loumann skriver:
> [...]
> --^
>
> <key="key_irc" key="&irc.Cmd.commandkey;" conmmand="Rask:IRC"

Jeg oplever nøjagtig det samme.
Jeg havde installeret i et andet bibliotek end Mozilla 1.0, men havde
ikke afinstalleret.
Jeg har Win98

venligst

Henrik Pedersen

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-08-02 20:37

Henrik Pedersen <skovbogade@pedersen.tdcadsl.dk> skrev:

>Jeg oplever nøjagtig det samme.

En trøst, man ikke er alene

>Jeg havde installeret i et andet bibliotek end Mozilla 1.0, men havde
>ikke afinstalleret.

Nå ja, jeg har så renset ud, uden resultat.

>Jeg har Win98

Win Xp home dk her.

Nu har jeg afstalleret mozilla og må nøjes med ie og opera til
vurdering af mine sider. Men det er er lidt ærgerligt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 27-08-02 21:00

Hej Peter og Henrik

Peter Loumann wrote:
> [...]

Hmm, hvis det er et generelt problem, burde I jo nok rapportere det
Mozilla's bug-database.

Bare lige for en god ordens skyld:
En afinstallering bør/skal ske med "Add/Remove Programs" fra
Controlpanel (Win98). Det skulle ikke være nødvendigt at fjerne noget
manuelt derefter, og man kan så godt installere i samme directory. Man
vil så beholde sine indstillinger, plugins, mv.

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-08-02 09:03

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev:

>Bare lige for en god ordens skyld:
>En afinstallering bør/skal ske med "Add/Remove Programs" fra
>Controlpanel (Win98).

Ja, naturligvis - ditto i Xp

>Det skulle ikke være nødvendigt at fjerne noget
>manuelt derefter, og man kan så godt installere i samme directory. Man
>vil så beholde sine indstillinger, plugins, mv.

Det gjorde jeg nu alligevel, for at få alt væk.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 31-08-02 15:16

Henrik Pedersen skriver:

> Peter Loumann skriver:

> Jeg oplever nøjagtig det samme.
> Jeg havde installeret i et andet bibliotek end Mozilla 1.0, men havde
> [...]

Og så må jeg medgi' at da jeg - som beskrevet længere nede i svarrækken
- gav Mozilla 1.1 sin egen profil, så virker det fint.
Derfor: start >> programmer >> Mozilla >> Profile Manager så skulle det
komme til at virke.

Henrik Pedersen

Fra : Stig Hansen

Dato : 27-08-02 21:35

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Før havde jeg gjort den dansk. Nu er den blevet engelsk, og under Edit
| Preferences synes sprogvalget forsvundet.

Det der er galt med din Mozilla, er at den sikkert har været opdateret, en del gange
og derfor bruger en gammel profil, som skal slettes.
På Windows XP ligger den på denne sti.
C:\Documents and Settings\DIT NAVN\Application Data der ligger en mappe der hedder Mozilla og den
skal slettes, hvis du vil beholde dine bogmærker, skal
du klikke dig videre ind i denne mappe, til du kommer til et sted der indeholder en
html fil der hedder bookmarks.html denne fil skal du så lige flytte til evt dit skrivebord, og
derefter slette hele Mozilla mappen.
Start derefter Mozilla, den opretter automatisk en ny mappe der hedder Mozilla, flyt derefter dine
bogmærker tilbage hvor de kom fra.
Mappen der hedder Application Data ligger som en skjult mappe, skjulte mapper og filer bliver
synlige ved at starte Explorer gå i Funktioner Mappeindstillinger Vis, marker Vis skjulte filer og
mapper tryk på OK, så er den klaret.
Jeg ved ikke hvor Mozilla mappen befinder sig på Windows 95/98/2000/ME men den skulle hurtigt kunne
findes ved at gå ind i søg og søge på Mozilla.
På Linux og BSD ligger den i hjemmemappen som en skjult mappe og hedder .mozilla.
Du kan også bruge Mozillas Profile Manager. Din profil hedder ret sikkert Default,
den kan du slette og derefter oprette en ny profil, men med den metode vil der ligge rester af den
gamle profil tilbage.
Husk at Mozilla 0.97 til 1.1 ikke kan arbejde sammen med Netscape 6.0 til 6.2.3
da de bruger samme profil, for at få dem til at arbejde sammen på samme brugerkonto skal de have
hver sin profil, dette er dog ikke noget problem med Netscape 7.0.
Jeg er ret sikker på at den danske sprogfil kommer inden for et par dage, så du kan få den til at
tale dansk igen.

--
Stig Hansen.

www.box4700.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-08-02 09:09

"Stig Hansen" <FJERN stig@box4700.dk> skrev:

[reduceret skærmbillede i opdateret mozilla 1.1.]

>Det der er galt med din Mozilla, er at den sikkert har været opdateret, en del gange

Ja, det har den.

>og derfor bruger en gammel profil, som skal slettes.

Aha!

>På Windows XP ligger den på denne sti.
>C:\Documents and Settings\DIT NAVN\Application Data der ligger en mappe der hedder Mozilla

Ja.

> og den skal slettes

Aha! Jeg giver den en chance mere og prøver igen. Melder tilbage.

>Husk at Mozilla 0.97 til 1.1 ikke kan arbejde sammen med Netscape 6.0 til 6.2.3
>da de bruger samme profil,

Aha. Det her nu ikke været problemet her. Der er jo ingen grund til at
have begge.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-08-02 09:47

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev:

>Ja.

>Aha! Jeg giver den en chance mere og prøver igen. Melder tilbage.

Jeps! Ret en herlig ting! Tak for hjælpen! Jeg ville godtnok have
savnet den fine lille bruser.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Stig Hansen

Dato : 30-08-02 11:09

[...]

Det er nu ikke helt rigtigt det jeg har skrevet der, Netscape 7.0 kan heller ikke
dele profil med Mozilla.

http://wp.netscape.com/eng/mozilla/ns7/relnotes/7.html#prefs

Men der er heller ikke nogen grund til at have begge installeret.

--
Stig Hansen.

www.box4700.dk

Fra : ottesen

Dato : 28-08-02 06:34

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ECMAScript-understøttelse, der på flere punkter overgår IE, så er der
> ikke mange undskyldninger for ikke at prøve Mozilla :)

Da jeg prøvede den gamle version var der problemer med visning af visse
sider som f.eks. www.dr.dk og www.opasia.dk .Jeg valgte derfor at gå tilbage
til Explorer. Er dette problem løst med v. 1.1?

/ottesen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-08-02 06:57

Hej!

ottesen wrote:
> Da jeg prøvede den gamle version var der problemer med visning af visse
> sider som f.eks. www.dr.dk og www.opasia.dk .Jeg valgte derfor at gå tilbage
> til Explorer. Er dette problem løst med v. 1.1?

Jeg kan godt se www.dr.dk og www.opasia.dk med Mozilla 1.0, men måske er
det bare fordi jeg ikke har vøæret nok omkring på siderne eller ikke ved
hvad det er jeg går glip af? Hvad er problemet mere specifikt?

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-08-02 01:27

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> ...og den kan klart anbefales. Den er ikke bare hurtigere at starte,
> den er også lynhurtig til at indlæse sider

En rigtig lækker ting er at man nu kan åbne en ny side i en tab fra
kommandolinjen:

mozilla -remote 'openURL(www.ifa.au.dk, new-tab)'

Det savnede jeg i 1.0.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-02 09:17

Jesper Harder wrote:

> En rigtig lækker ting er at man nu kan åbne en ny side i en tab fra
> kommandolinjen:

Ved du, om det er blevet muligt at åbne et link i en ny tab via
html-kode eller JavaScript? Jeg er interesseret i muligheden for at åbne
et bogmærke/en bookmarklet i en ny tab i stedet for i den aktuelle tab.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper Harder

Dato : 01-09-02 03:39

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> writes:

> Ved du, om det er blevet muligt at åbne et link i en ny tab via
> html-kode eller JavaScript?

Der er tilsyneladende noget som hedder 'BrowserOpenTab();' -- fundet med
DOM-inspector. Måske kan det bruges til noget, jeg har ikke prøvet.

Fra : Henrik Gemal

Dato : 27-08-02 15:54

Stig Hansen <FJERNstig@box4700.dk> skrev:
>Mozilla 1.1 er frigivet og kan downloades på www.mozilla.org
>Netscape 7.0 må forventes at blive frigivet meget snart da den er
>gjort klar på deres ftp server.

Jeg kan huske den gang det var irreterende med popup reklamer. Med
Mozilla er den tid forbi! Mozilla fjerner dem helt. Og det på en
intelligent måde, således at alle "almindelige" sites stadig virker.

Du kan fjerne popup vinduer i Mozilla under:
Edit -> Preferences -> Advanced -> Scripts & Plugins

og så fjerne krydset fra "Open unrequested windows"

Fra : Gert Philipsen

Dato : 29-08-02 03:48

"Stig Hansen" <FJERN stig@box4700.dk> skrev i en meddelelse
> Mozilla 1.1 er frigivet og kan downloades på www.mozilla.org
> Netscape 7.0 må forventes at blive frigivet meget snart da den er
> gjort klar på deres ftp server.

Jeg har ikke prøvet Mozilla tidligere. Hvilke fordele/ulemper er der i
forhold til Opera?

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-08-02 07:47

Gert Philipsen wrote:

> Jeg har ikke prøvet Mozilla tidligere. Hvilke fordele/ulemper er der i
> forhold til Opera?

Fordele:
Bedre understøttelse af CSS, ECMAScript mv.
Ingen reklamer.

Ulemper:
Mozilla er længere om at starte. Til gengæld er forskellen i
indlæsningstiden af sider efterhånden minimal, for Mozilla er lynhurtig
til det (og Opera er en tand hurtigere, men ikke meget).

Fra : Hintzmann

Dato : 29-08-02 07:55

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> wrote in message

> "Stig Hansen" <FJERN stig@box4700.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har ikke prøvet Mozilla tidligere. Hvilke fordele/ulemper er der i
> forhold til Opera?

Understøttelse af DOM'en

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 29-08-02 12:46

>Jeg har ikke prøvet Mozilla tidligere. Hvilke fordele/ulemper er der i
>forhold til Opera?

Jeg var også trofast Opera bruger indtil Mozilla 1.0

Mine erfaringer:
Opera "flimrer" når sider hentes, fordi den laver siden efterhånden
som den får arbejdet sig igennem koden. Mozilla er meget mere "rolig"
at bruge, fordi den laver siden, når den har "overblik" over hvordan
siden skal se ud. Grafikken bliver stadig hentet ind i de reserverede
felter efterhånden som billederne tikker ind.

For mig er det en kæmpegevinst fordi det virker langt mindre
stressende at se på. Nogle gang opdateres billedet så roligt at man
faktisk er i tvivl om siden er blevet hentet - fx hvis man læser en
artikel fra CW og så klikker på en anden artikel er overgangen
minimal. (I Opera brugte jeg (ubevidst) muligheden for at hente flere
sider i baggrunden for derved at have siderne klar og undgå at se på
siderne blive skabt)

Mozilla bruger useraccounts i win2000 / xp og gemmer settings mm. for
hver bruger, hvorimod Opera gemmer oplysningerne i programbiblioteket.

Mozilla kan checke efter opdatering af bogmærker og give besked, hvis
siden er ændret (som også PowerMarks kan)

Mozilla kan vise mouseover pop-ups som fx ikonerne nederst på denne
side
http://presseloge.teledanmark.dk/tdc/forsider/forside_noflash.shtml
- dvs. bedre javascript understøttelse

Mozilla er gratis, reklamefri og open source så webstandarder bliver
der værnet om. Derfor bruger jeg også Mozilla som målestok når jeg
laver hjemmesider.

Af ulemper kan jeg kun lige komme på at man ikke kan skrive g foran
noget i adressefeltet og derved lave en søgning via google. I mozilla
er der dog en knap til søgning. Og så kan man ikke selv definere
hvordan urls skal autocompletes - om det skal være med .com eller .dk
etc. Mht. hastigheden har jeg ikke mærket nogen definitiv forskel ml.
Opera og Mozilla. Om Mozilla er hurtigere eller langsommere aner jeg
faktisk ikke...

Det er for mig at se småting der kan forbedres ved Mozilla, men det
bliver de sikkert også takket være open source miljøet.

Bundlinien er at jeg er meget positiv overrasket over Mozilla og
bruger den nu som primær browser.

<kliche>Prøv det </kliche>
/Søren

Fra : Regin Larsen

Dato : 29-08-02 13:50

http://www.lotekk.net/index.php?page=moz&sub=keyword

--
Regin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-08-02 14:41

Regin Larsen wrote:

> http://www.lotekk.net/index.php?page=moz&sub=keyword

Alternativt kan man benytte den indbyggede søgefunktion - jeg mener, den
er slået til som standard - skriv det/de ønskede søgeord i
adressefeltet, tryk på pil op eller ned og derefter på Enter. Den
ønskede søgetjeneste vælges i "Preferences", "Navigator", "Internet
Search".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 29-08-02 16:15

On Thu, 29 Aug 2002 14:50:16 +0200, Regin Larsen <newsspam@opia.dk>
wrote:

>http://www.lotekk.net/index.php?page=moz&sub=keyword

hehe... det virker jo fint. Så er der ingen undskylding for ikke at
bruge Mozilla Tak for hintet!

Og mouse-gestures er der også til Mozilla.

mvh
Søren

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-02 15:05

Søren Thing Pedersen <sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk> skrev:

>Mozilla kan vise mouseover pop-ups som fx ikonerne nederst på denne
>side
>http://presseloge.teledanmark.dk/tdc/forsider/forside_noflash.shtml
>- dvs. bedre javascript understøttelse

Dem viser ie også. Hvorfor gør opera ikke?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 29-08-02 16:17

On Thu, 29 Aug 2002 16:04:32 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Dem viser ie også. Hvorfor gør opera ikke?

Mit bud er dårlig javascript/css2 understøttelse i Opera. Jeg har dog
ikke nærstuderet kildekoden - det er blot et gæt.

mvh
Søren