/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Doux de Coly verdens længste hule!
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 27-08-02 00:15

[Krydspostet til DIR_Skand, DIR_DK, dk.fritid.dykning,
no.fritid.dykking, swenet.fritid.dykning. FUT til DIR_Skand?]

Den 22/8 2002 dykkede Dr. Reinhard Buchaly og Michael Waldbrenner,
Tyskland, 5675 meter ind i Doux de Coly. Dette er den længste distance
der nogensinde er blevet dykket fra luft.

Dykket blev foretaget med dobbelte (dvs. redundante) Halcyon RB80
rebreathere (som Buchaly har designet) med 2*20L bailout. Hver dykker
medbragte 5 magnum Gavinscootere (designet af George Irvine, USA), der
hver med en brændtid på omkring 150 min.

Bundtiden var omkring 9 timer (på dybder mellem 35 og 65 m,
genemsnitsdybden vel på omkring 50 m) og dekoen tog omkring 10 timer
(heraf 3 timer på ren O2 på 9 m i habitat). Sigten på dykket var mellem
20 og 2 meter og temperaturen var 12,5C. De opdagede også en sidetunnel
omkring 5 km inde.

Support blev foretaget af dykkere fra Tyskland, Holland, Italien,
England, Frankrig og Danmark (undertegnede), der tilsammen udgør EKPP,
European Karst Plains Project (modelleret over WKPP, Florida).

Der kommer et websted senere, sandsynligvis med videoklip fra selve
dykket (begyndelsen og dekoen).

--
Peter, DIR-ypperstepræst

 
 
Henrik Manley (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 27-08-02 05:57


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9277CC92A03Dfjelsten@194.255.237.194...
> [Krydspostet til DIR_Skand, DIR_DK, dk.fritid.dykning,
> no.fritid.dykking, swenet.fritid.dykning. FUT til DIR_Skand?]
>
> Den 22/8 2002 dykkede Dr. Reinhard Buchaly og Michael Waldbrenner,
> Tyskland, 5675 meter ind i Doux de Coly. Dette er den længste distance
> der nogensinde er blevet dykket fra luft.
>

Tillykke med det, hvor langt kom du selv ind?

> --
> Peter, DIR-ypperstepræst

Er det din officielle title?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Peter Fjelsten (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 27-08-02 10:20

Henrik Manley:

> Tillykke med det, hvor langt kom du selv ind?

Tak for det. Jeg var dyb support til 650 m.

I Ressel lavede jeg 900 m - hvilket helt klar var min nuværende grænse.

> Er det din officielle title?

Ja. :)

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Henrik Manley (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 27-08-02 21:28

>
> > Er det din officielle title?
>
> Ja. :)

Meget er faldet på plads i mit hovede nu!

Henrik Manley



Martin Melbye (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Melbye


Dato : 27-08-02 22:25


"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Tillykke med det, hvor langt kom du selv ind?

> > Peter, DIR-ypperstepræst

> Er det din officielle title?

Misundelse er en grim ting Hr. Manley

/MT



Soren 'Disky' Reinke (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 27-08-02 06:49


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
news:Xns9277CC92A03Dfjelsten@194.255.237.194...
> [Krydspostet til DIR_Skand, DIR_DK, dk.fritid.dykning,
> no.fritid.dykking, swenet.fritid.dykning. FUT til DIR_Skand?]
>
> Den 22/8 2002 dykkede Dr. Reinhard Buchaly og Michael Waldbrenner,
> Tyskland, 5675 meter ind i Doux de Coly. Dette er den længste distance
> der nogensinde er blevet dykket fra luft.
>

Det dyk, er det det som er blevet til en artikel i DYK ?

Hvis det er kan jeg kun sige en ting, fed artikel.

--
Med venlig hilsen
Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Dyk på Seattle i Kristianssand den 19-20 September



Peter Fjelsten (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 27-08-02 10:21

Soren 'Disky' Reinke:

> Det dyk, er det det som er blevet til en artikel i DYK ?

Nej. Det var dykket sidste år til 5000 m. Nu har jeg taget nogle
diasbilleder og nogle noter så hvois Symes og Co er interesserede er
jeg klar med en efterfølger.

> Hvis det er kan jeg kun sige en ting, fed artikel.

Tak.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Soren 'Disky' Reinke (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 27-08-02 17:46


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
news:Xns92777371BF100fjelsten@194.255.237.239...
> Soren 'Disky' Reinke:
>
> > Det dyk, er det det som er blevet til en artikel i DYK ?
>
> Nej. Det var dykket sidste år til 5000 m. Nu har jeg taget nogle
> diasbilleder og nogle noter så hvois Symes og Co er interesserede er
> jeg klar med en efterfølger.

Det har de bare at være, ellers skal jeg personligt gå ind og give dem
buksevand

--
Med venlig hilsen
Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Dyk på Seattle i Kristianssand den 19-20 September



Jesper Kjøller (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Kjøller


Dato : 27-08-02 19:54

> > Nej. Det var dykket sidste år til 5000 m. Nu har jeg taget nogle
> > diasbilleder og nogle noter så hvois Symes og Co er interesserede er
> > jeg klar med en efterfølger.
>
> Det har de bare at være, ellers skal jeg personligt gå ind og give dem
> buksevand
>

Bare rolig, vi har skam allerede en dialog med Fjelsten.
Om ikke andet for at undgå at få buksevand

Jesper Kjøller, DYK



Soren 'Disky' Reinke (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Soren 'Disky' Reinke


Dato : 27-08-02 20:21

> >
> > Det har de bare at være, ellers skal jeg personligt gå ind og give dem
> > buksevand

Det glæder mig at høre

> >
>
> Bare rolig, vi har skam allerede en dialog med Fjelsten.
> Om ikke andet for at undgå at få buksevand

Eller hvad med en Tour de Kullen ?

--
Med venlig hilsen
Søren Reinke fra Tour de Kullen plads #2
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Dyk på Seattle i Kristianssand den 19-20 September



ulfman (27-08-2002)
Kommentar
Fra : ulfman


Dato : 27-08-02 07:24

Grattis grabbar
Kul att det gick bra
Många hälsningar från oss inom BSTD
Ulf`man

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i meddelandet
news:Xns9277CC92A03Dfjelsten@194.255.237.194...
> [Krydspostet til DIR_Skand, DIR_DK, dk.fritid.dykning,
> no.fritid.dykking, swenet.fritid.dykning. FUT til DIR_Skand?]
>
> Den 22/8 2002 dykkede Dr. Reinhard Buchaly og Michael Waldbrenner,
> Tyskland, 5675 meter ind i Doux de Coly. Dette er den længste distance
> der nogensinde er blevet dykket fra luft.
>
> Dykket blev foretaget med dobbelte (dvs. redundante) Halcyon RB80
> rebreathere (som Buchaly har designet) med 2*20L bailout. Hver dykker
> medbragte 5 magnum Gavinscootere (designet af George Irvine, USA), der
> hver med en brændtid på omkring 150 min.
>
> Bundtiden var omkring 9 timer (på dybder mellem 35 og 65 m,
> genemsnitsdybden vel på omkring 50 m) og dekoen tog omkring 10 timer
> (heraf 3 timer på ren O2 på 9 m i habitat). Sigten på dykket var mellem
> 20 og 2 meter og temperaturen var 12,5C. De opdagede også en sidetunnel
> omkring 5 km inde.
>
> Support blev foretaget af dykkere fra Tyskland, Holland, Italien,
> England, Frankrig og Danmark (undertegnede), der tilsammen udgør EKPP,
> European Karst Plains Project (modelleret over WKPP, Florida).
>
> Der kommer et websted senere, sandsynligvis med videoklip fra selve
> dykket (begyndelsen og dekoen).
>
> --
> Peter, DIR-ypperstepræst



Lundgaard - Andersen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 27-08-02 14:10

Davs Peter og velkommen hjem...

> Dykket blev foretaget med dobbelte (dvs. redundante) Halcyon RB80
> rebreathere (som Buchaly har designet) med 2*20L bailout. Hver dykker
> medbragte 5 magnum Gavinscootere (designet af George Irvine, USA), der
> hver med en brændtid på omkring 150 min.

Dem fik de vel med ud????
Ellers vil jeg gerne vide hvor de ligger:)))))

Leif Andersen



Peter Fjelsten (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 27-08-02 15:08

Lundgaard - Andersen:

> Davs Peter og velkommen hjem...
>
>> Dykket blev foretaget med dobbelte (dvs. redundante) Halcyon RB80
>> rebreathere (som Buchaly har designet) med 2*20L bailout. Hver
>> dykker medbragte 5 magnum Gavinscootere (designet af George
>> Irvine, USA), der hver med en brændtid på omkring 150 min.
>
> Dem fik de vel med ud????
> Ellers vil jeg gerne vide hvor de ligger:)))))

Jeg vil garantere for at der vil gå år inden du ville kune hente dem!

Nej, alle scootere kom sikkert med ud.

Jeg tager en samme slags scooter med til foredraget i Fredericia i
okt., så folk kan se en.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Anders Bomholdt (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Anders Bomholdt


Dato : 27-08-02 17:17

> Jeg tager en samme slags scooter med til foredraget i Fredericia i
> okt., så folk kan se en.

Oktober??? Har der indsneget sig en tyrkfejl i den tidligere udsendte
invitation, der står nemlig september...

Mvh - Anders



Peter Fjelsten (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 27-08-02 18:42

Anders Bomholdt:

>> Jeg tager en samme slags scooter med til foredraget i Fredericia i
>> okt., så folk kan se en.
>
> Oktober??? Har der indsneget sig en tyrkfejl i den tidligere udsendte
> invitation, der står nemlig september...

Ups. September.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Alan Olsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Alan Olsen


Dato : 28-08-02 21:54

Hej Peter

Når man som huledykker angiver en distancer, er det så på baggrund af den
line der er rullet ud, eller bare på fornemmelsen ?

Mvh Alan

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9277C85409C56fjelsten@194.255.237.194...
> Anders Bomholdt:
>
> >> Jeg tager en samme slags scooter med til foredraget i Fredericia i
> >> okt., så folk kan se en.
> >
> > Oktober??? Har der indsneget sig en tyrkfejl i den tidligere udsendte
> > invitation, der står nemlig september...
>
> Ups. September.
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>



Henrik Manley (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 28-08-02 22:04

> Når man som huledykker angiver en distancer, er det så på baggrund af den
> line der er rullet ud, eller bare på fornemmelsen ?
>

Jeg vil tro at de næsten 6 km må føles som omkring 60 km. Så mon ikke man
ser på hvor meget line man ruller ud.

Henrik Manley



Peter Fjelsten (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 29-08-02 00:10

Henrik Manley:

>> Når man som huledykker angiver en distancer, er det så på
>> baggrund af den line der er rullet ud, eller bare på fornemmelsen
>> ?
>>
>
> Jeg vil tro at de næsten 6 km må føles som omkring 60 km. Så mon
> ikke man ser på hvor meget line man ruller ud.

Korrekt. Explorationsline er markeret hver eks. tiende meter.

Man ved hvor langt tidligere har været og man lægger så distancerne
sammen.

Hvad der er interressant ved disse "rekorder" er at de faktisk først
bliver verificeret når de næste huledykkere er i stand til at dykke
derind.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Jacob Samsø (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Samsø


Dato : 29-08-02 09:08

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
news:Xns9279BF134A7Dfjelsten@194.255.237.239...
> Henrik Manley:
>
> >> Når man som huledykker angiver en distancer, er det så på
> >> baggrund af den line der er rullet ud, eller bare på fornemmelsen
> >> ?
> >>
> >
> > Jeg vil tro at de næsten 6 km må føles som omkring 60 km. Så mon
> > ikke man ser på hvor meget line man ruller ud.
>
Hejsa

Hvordan pokker udregner man deko på en hule tur ? med en ukendt dybde og en
ukendt tid ? sætter man en max dybte + en max tid og laver så et gennemsmidt
?



Mvh.
Jacob





Peter Fjelsten (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 29-08-02 10:00

Jacob Samsø:

> Hvordan pokker udregner man deko på en hule tur ? med en ukendt
> dybde og en ukendt tid ? sætter man en max dybte + en max tid og
> laver så et gennemsmidt ?

Lad os tage tiden først. Man regner med at kroppen de facto er
satureret ("fyldt op") med inertgas efter 200 minutter hvilket betyder
at et dyk på 200 minutter og 600 minutter giver den samme deko. Disse
dyk altid er over 200 minutter lange så tiden ikke det store problem.

Dybden. Man har en fonemmelse af dybden og man regner planen efter
dette. Planlægningsdybden vil typisk være et gennemsnit af den faktisk
forventede dybde (med visse forbehold - man skal vide sit dekoloft, så
man ikke gå lavere), men dekoen kan modificeres under vand (i hovedet)
af folk der har sat sig ind i sagerne.

Jeg har ikke brugt en computer i årevis. Jeg planlægger dykket
hjemmefra og hvis noget ændrer sig sjusser jeg mig frem på baggrund af
dekoviden og tidligere profiler (som jeg har med i mine wetnotes).

Haldane (og følgende Bühlmann) tog fejl mht deko på utroligt mange
områder.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Jacob Samsø (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Samsø


Dato : 29-08-02 11:02


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
news:Xns92796FE82B713fjelsten@194.255.237.194...
> Jacob Samsø:
>
> > Hvordan pokker udregner man deko på en hule tur ? med en ukendt
> > dybde og en ukendt tid ? sætter man en max dybte + en max tid og
> > laver så et gennemsmidt ?
>
> Lad os tage tiden først. Man regner med at kroppen de facto er
> satureret ("fyldt op") med inertgas efter 200 minutter hvilket betyder
> at et dyk på 200 minutter og 600 minutter giver den samme deko. Disse
> dyk altid er over 200 minutter lange så tiden ikke det store problem.
>
> Dybden. Man har en fonemmelse af dybden og man regner planen efter
> dette. Planlægningsdybden vil typisk være et gennemsnit af den faktisk
> forventede dybde (med visse forbehold - man skal vide sit dekoloft, så
> man ikke gå lavere), men dekoen kan modificeres under vand (i hovedet)
> af folk der har sat sig ind i sagerne.
>
> Jeg har ikke brugt en computer i årevis. Jeg planlægger dykket
> hjemmefra og hvis noget ændrer sig sjusser jeg mig frem på baggrund af
> dekoviden og tidligere profiler (som jeg har med i mine wetnotes).
>
> Haldane (og følgende Bühlmann) tog fejl mht deko på utroligt mange
> områder.
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>

Spændende ....
Og så lige et spørgsmål til Bühlmann og co. hvor lavede de fejl ? Jeg har
forsøgt at læse noget af teorien bag Gab - men det var vist for tæt på
sengetid så jeg blev aldrig færdig ...
Mvh.
Jacob



Peter Fjelsten (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 29-08-02 11:33

Jacob Samsø:

> Og så lige et spørgsmål til Bühlmann og co. hvor lavede de fejl ?

1) Helium er bedre end nitrogen mht deko (og bedre for kroppen)
2) Det tog ikke højde for bobler, så stoppene begynder alt for sent
3) "Vævsmodellen" holder generelt ikke: For få dybe stop, for lange
lave stop
4) Opstigningshastigheden bør være maks 10 m/min (måske endda mindre).
5) Gentagne dyk belastes ikke så meget hvis dekoen fra første dyk laves
OK.

Så'n hvad jeg lige kunne komme i tanker om.


--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Jens Didriksen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 29-08-02 21:41

> Hvad der er interressant ved disse "rekorder" er at de faktisk først
> bliver verificeret når de næste huledykkere er i stand til at dykke
> derind.
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>

Et spørgsmål. Peter: dykker disse mennesker kun for rekordernes skyld eller
er der en anden begrundelse for disse ekstreme dykninger - f.eks.
videnskabelige undersøgelser - eller dyrker de blot huledykning som hobby?

Didrik
.... der også tager noget stort, tungt metal med til Fredericia



Peter Fjelsten (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 29-08-02 22:20

Jens Didriksen:

> Et spørgsmål. Peter: dykker disse mennesker kun for rekordernes
> skyld eller er der en anden begrundelse for disse ekstreme
> dykninger - f.eks. videnskabelige undersøgelser - eller dyrker de
> blot huledykning som hobby?

Det er selvfølgelig en hobby, men ejerne af jorden hulen ligger på og
borgmesteren fra byen er meget interesseret i at vide hvor hulen
bevæger sig henad.

Derfor lavede Ramstein-drengene er grovskitse af den del af hulen de
har udforsket (Grade 2?). Det fandt også en sidetunnel 5 (eller var det
5,5) km inde.

> ... der også tager noget stort, tungt metal med til Fredericia

Skrot? :)

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Nikolaj Østergaard J~ (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Østergaard J~


Dato : 30-08-02 16:27

Er det "DIR" at lave disse rekorder ?
jeg synes at have læst at rigtige DIR-folk ikke dykker for at slå rekorder !

NØJ

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9279ED5CF5B49fjelsten@194.255.237.193...
> Jens Didriksen:
>
> > Et spørgsmål. Peter: dykker disse mennesker kun for rekordernes
> > skyld eller er der en anden begrundelse for disse ekstreme
> > dykninger - f.eks. videnskabelige undersøgelser - eller dyrker de
> > blot huledykning som hobby?
>
> Det er selvfølgelig en hobby, men ejerne af jorden hulen ligger på og
> borgmesteren fra byen er meget interesseret i at vide hvor hulen
> bevæger sig henad.
>
> Derfor lavede Ramstein-drengene er grovskitse af den del af hulen de
> har udforsket (Grade 2?). Det fandt også en sidetunnel 5 (eller var det
> 5,5) km inde.
>
> > ... der også tager noget stort, tungt metal med til Fredericia
>
> Skrot? :)
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>



Peter Fjelsten (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 30-08-02 17:09

Nikolaj Østergaard Jensen:

> Er det "DIR" at lave disse rekorder ?

Hmm. Hvis du mener Doux kan man sige at man hjælper lokalsamfundet
beskytte deres ressourcer ved at finde ud af hvor deres vand er/kommer
fra. Det samme med alle vandprøverne osv i Wakulla, FL.

Generelt er det en risiko/udbytte-vurdering.

> jeg synes at have læst at rigtige DIR-folk ikke dykker for at slå
> rekorder !

Det er ikke DIR at dykke blot for at slå en rekord. Dvs. gå ned af et
ankertov for at få et højt tal på sin bottomtimer (de folk der gør
dette bruger også computer) er ikke DIR. Her er det eneste udbytte et
tal, hvorimod der ved disse hulerekorder er mere involveret.

Men jeg kan se at man let kan argumentere at disse dyk er for rekordens
skyld.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Jon Egil Strand (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Egil Strand


Dato : 27-08-02 16:42



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste