Gardiner i vinduer med buet overkant
Fra : Martin Liversage

Dato : 26-08-02 23:39

I min lejlighed er der nogle kviste med buet loft og i disse kviste sidder
vinduer med buet overkant som går helt til loftet. Jeg vil gerne have nogle
gardiner foran disse vinduer som kan betjenes, men jeg savner nogle gode
ideer til hvordan det kan gøres. En lige gardinstang tror jeg ikke vil være
pænt. Buen er ikke særlig krum (120 cm bred og 5 cm høj) så måske jeg kan
bøje en almindelig "gammeldags" gardinstang og montere den direkte i loftet.
Men for det skal virke så skal de små slæder have en hvis friktion med
gardinstangen, og de er jo normalt lavet til at glide så let som muligt.

Gode råd modtages med kyshånd.

På forhånd tak

--
Martin

Fra : ph

Dato : 27-08-02 10:19

Hmmm - vi har et lignenende problem, bare med trekantede vinduer.
Jeg kan kun se at enten lamelgardiner eller et plissegardin kan passe i
sådan et vindue.

mvh PH

Fra : ph

Dato : 27-08-02 10:24

> Gode råd modtages med kyshånd.

Se evt her:

http://www.faber.dk/Old_site/dk/dk49.htm

PH

Fra : Nette

Dato : 27-08-02 11:34

"Martin Liversage" wrote
> [...]
> Men for det skal virke så skal de små slæder have en hvis friktion med
> gardinstangen, og de er jo normalt lavet til at glide så let som muligt.

Jeg tror ikke at en "slædestang" er nogen god ide at bøje. Hvis der sidder
en bøjning forkert, kan du ikke flytte de der dimser gardindimserne skal
hænge fast i. ( Kan altså ikke lige huske hvad de hedder*G*)

Nogle har hængt rullegardiner op:
http://www.boligtorvet.dk/boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XA6F4795B55332860C
1256BD1003BB311

Min veninde har sådan en bue. Jeg syede stropgardiner til hende. De sidder
lige under buen på en flot jernstang med flotte stopper i enderne.

Nette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-08-02 20:49

> vinduer med buet overkant som går helt til loftet. Jeg vil gerne have
nogle
> gardiner foran disse vinduer som kan betjenes, men jeg savner nogle gode
> ideer til hvordan det kan gøres.

Du sætter en ganske almindelig glidestang i loftet og på dette monterer du
gardinet, så det kan trækkes helt væk fra vinduet. Det har de gjort hos
naboen, og det ser fornuftigt ud, fordi buen rigtig får lov til at komme til
sin ret.

Mvh Maria

Fra : Martin Liversage

Dato : 27-08-02 21:59

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> monterer du gardinet, så det kan trækkes helt væk fra vinduet. Det
> har de gjort hos naboen, og det ser fornuftigt ud, fordi buen rigtig

Skal jeg forstå det sådan at du har bøjet en glidestang så den følger buen i
loftet? Og med glidestang mener du så en gardinstang der har en profil så
der inde i stangen kan køre nogle små nylonslæder?

Men så er gardinet måske ikke tvedelt for så vil der vel være en tendens til
at de to gardiner glider væk fra hinanden når de er trukket for, ikke? Jeg
vil helst have tvedelte gardiner fordi de hele dagen så blot hænger i hver
sin side af vinduet og er dekorative.

Ellers tak til dig og alle andre med de mange forslag. Jeg har fået noget at
tænke over.

--
Martin