Køb af køkkenbordplade af massivt træ
Fra : Martin Liversage

Dato : 26-08-02 23:27

Jeg mangler bordplader til mit nye køkken og har besluttet at købe nogle
plader af massivt, mørkt træ som jeg selv vi montere. I den nærmeste
køkkenbutik så jeg nogle flotte plader fra Aalborg Træindustri som så ud til
at være kram. Prisen kom dog noget bag på mig. Jeg skal bruge en plade på
175 cm*90 cm med en udskæring til et komfur på 60 cm*60 cm og en plade på
125 cm*40 cm, begge med en eller anden form for afrundede kanter. Hvis jeg
vælger mahogni siger at groft slag på tasken at det vil koste mindst 10.000
kr.

Bevares, hvis det virkelig koster så meget at få en ordentlig
køkkenbordplade må jeg vel betale det, men i dag så jeg et i udsalgskatalog
fra Silvan bordplader af teak på cirka 200 cm*60 cm til lidt over 1.000 kr.
En bordplade i samme mål og råmateriale vil måske koste fire gange så meget
hos Aalborg Træindustri.

Så nu spekulerer jeg på om det er liebhaveri og unødig og dyr luksus at købe
bordplader hos fx Aalborg Træindustri? Kunne jeg i stedet købe en billigere
plade i fx et byggemarked og så måske få en håndværker til at lave
udskæringen og fræse kanterne? Formålet skulle selvfølgelig være at få noget
af en ordentlig kvalitet, men til en billigere penge - umiddelbart ved jeg
ikke hvordan jeg selv laver en pæn udskæring og pæne kanter så jeg får nok
brug for en fagmand til det job. Et problem er også at den ene plade skal
være 90 cm dyb og den slags fås måske ikke i byggemarkeder og
trælasthandlere.

Jeg hører meget gerne fra andre som har erfaring med anskaffelse af en
køkkenbordplade i massivt træ.

På forhånd tak.

--
Martin

Fra : Per H

Dato : 27-08-02 06:13

On Tue, 27 Aug 2002 00:26:33 +0200, "Martin Liversage"
<nospam100110818a@liversage.com> skrev:

> [...]
>vælger mahogni siger at groft slag på tasken at det vil koste mindst 10.000

Umiddelbart vil jeg påstå at du må have regnet forkert.

En tommelfingerregl. siger at en køkkenbordplade koster ca 1000 kr pr
meter. Men så er der jo nogle foretninger der har udført spec,
tykkelser,hulkehl,running, og så ændrer prisen sig drastisk.

Silvan har nogle bordplader i noget hårdt træ der meget ligner mahogni
de koster ikke alverden.

Hvis du skal sammenligne priser, skal det være nøjagtig samme
matriale!

Du kan hendvende dig til en snedker, og tage en snak med ham, han er
som regl hjælpsom, selvom du selv kommer med matrialerne.

Hvis det er en hjørnesamling der skal laves, skal du ikke regne med at
du selv kan lave den flot, da det kræver en stationær fræser.

Du kan ikke købe køkkenplader i over ca 62 cm bred. Den skal limes
sammen. af to, plader.

Hvis du bor i Nordsj kan du sende en mail.

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-08-02 08:40

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> En tommelfingerregl. siger at en køkkenbordplade koster ca 1000 kr pr
> meter. Men så er der jo nogle foretninger der har udført spec,
> tykkelser,hulkehl,running, og så ændrer prisen sig drastisk.

Normalt vil det koste ca. 1500,- pr. lbm. hvis man skal have en massiv
bordplade leveret af et køkkenfirma. Dette er for plader op til 62 cm
bredde.

> Silvan har nogle bordplader i noget hårdt træ der meget ligner mahogni
> de koster ikke alverden.

Det er Nyatoh. Det ligner lidt mahogni, men hvis man holder dem op mod
hinanden er man ikke i tvivl om hvad der er flottest.

De massive træbordplader man køber i silvan er som regel kun 26 mm tykke.
Hvis man får en træbordplade fra f.eks. et køkkenfirma er det som regel
altid i 30 mm tykkelse, hvilket også er meget pænere. Jeg syntes at 26 mm
virker for "tynd".

> Hvis du skal sammenligne priser, skal det være nøjagtig samme
> matriale!

Ja.

> Du kan hendvende dig til en snedker, og tage en snak med ham, han er
> som regl hjælpsom, selvom du selv kommer med matrialerne.

Eller prøv at spørge en køkkenforretning hvad det vil koste for
bordpladerne. Jeg tror godt at de vil levere bordplader uden at skulle
levere et helt nyt køkken.

> Du kan ikke købe køkkenplader i over ca 62 cm bred. Den skal limes
> sammen. af to, plader.

Nemlig.

- Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-02 22:13

> Du kan ikke købe køkkenplader i over ca 62 cm bred. Den skal limes
> sammen. af to, plader.

Jo hos Ikea. Der har de dem op til 120cm hvis jeg husker korrekt.

Vi har lige installeret et nyt ikea køkken men med ScanWood bøgebordplader
fra den lokale tømmerhandel (skidebilligt tilbud - 3m for 600kr og vi skulle
bruge 3).

Til en "Ø" skulle vi bruge en 120cm bred bordplade og der limede vi selv
(med hjælp af en tømrer) 2 af pladerne sammen med en opskummende lim.
Efterfølgede blev nogle små fodybninger i samlingen fyldt med en blanding af
lim og pudsestøv, og den noget "mørk" olie. Samlingen kan selvfølgeligt
sagtens ses - specielt når man ved at den er der - men farvespillet er så
stort i bøgestavene at jeg finder resultatet ganske udemærket. Besparelsen
ved selv at lave bordpladerne blev ca. 5000kr. Så med køkkenelementer og
greb (købt hos en lille butik der afsyrer gamle møbler) fik vi et lækkert
nyt køkken for under 20kkr. Det er der mange der bruger bare på en bordplade
til drømmekøkkenet ...

Vi har købt et hus hvor de forrige ejere var blevet 3/4 færdige med en
omfattende renovering. Bla havde de støbt sokler til nyt køkken men de gamle
80'er hth skabe stod bare løst - så der skulle gøres noget. Så der er mange
andre projekter for at gøre huset "færdigt" var prisen en vigtigt faktor.
Derfor endte vi med at vælge imellem Kvik - skab selv, HTH gør det selv og
Ikea. Det blev ikea på at de havde de fronter/låger vi mente ville passe
bedst til rummet.

/A

Fra : Martin Liversage

Dato : 28-08-02 22:21

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Jo hos Ikea. Der har de dem op til 120cm hvis jeg husker korrekt.

Sjovt nok så er mine elementer fra IKEA, men de har kun laminatbordplader og
jeg vil have massivt træ. Tegningen er skam udarbejdet af IKEA og de rådede
mig til at gå i Bauhaus og få en plade så det må jeg prøve.

Og med hensyn til påstanden om at man ikke kan få plader der er over 62 cm
brede så er det som du skriver ikke rigtigt. Jeg har været i to
køkkenforretninger og Silvan og alle kan levere massive træbordplader i
mange sorter og i bredder op over 90 (sikkert 120), skåret til og med
kantprofiler lige som man ønsker det. Men meterprisen for fx Mahogni nærmer
sig 4.000 kr. når bredden er 90.

--
Martin

Fra : Per H

Dato : 29-08-02 06:06

On Wed, 28 Aug 2002 23:20:36 +0200, "Martin Liversage"

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-08-02 08:23

> [...]
rådede
> mig til at gå i Bauhaus og få en plade så det må jeg prøve.

Hmm så er det nok mig der er galt på den - Jeg var bare sikker på at have en
pris på en 1,20x2meter med 2 afrundede hjørner i bøg fra ikea i tåstrup....

/A

Fra : Martin Liversage

Dato : 30-08-02 07:44

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:akkjju$nk2$1@sunsite.dk...
> Hmm så er det nok mig der er galt på den - Jeg var bare sikker på at have
en
> pris på en 1,20x2meter med 2 afrundede hjørner i bøg fra ikea i
tåstrup....

Du har helt sikkert ret. Jeg skal bruge en bordplade af mørkt "træ" og dem
har IKEA kun i laminat. Bøg har jeg slet ikke overvejet.

--
Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-08-02 09:48

> Du har helt sikkert ret. Jeg skal bruge en bordplade af mørkt "træ" og dem
> har IKEA kun i laminat. Bøg har jeg slet ikke overvejet.

Når du skriver "mørkt" så overvej om bøg med rustikolie er mørkt nok.
Tidligere når folk sagde bøg til mig så tænkte jeg altid på møbler i
sæbebehandlet bøg. Med Junckers Rustikolie bliver farven en helt anden - og
mørk nok til at
jeg akcepterede at der skulle bøg i køkkenet. Jeg havde ellers også en
forestilling om at de skulle være mørkere men synes at resultatet blev helt
ok - Jeg kan evt poste et billede

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-08-02 10:09

"Martin Liversage" <nospam100110818a@liversage.com> skrev i en meddelelse >
> [...]
> mange sorter og i bredder op over 90 (sikkert 120), skåret til og med
> kantprofiler lige som man ønsker det. Men meterprisen for fx Mahogni

Man kan_selvfølgeligt_få bordplader i lige den bredde som man ønsker!

Men så er det ikke lagervare og så koster det selvfølgeligt en_del_ekstra.

Meterprisen for 30 mm mahognibordplade i 62 cm bredde var sidste år kr.
550,- hos "E. JAKOBSEN & SØNNER A/S, Fragtvej 9, 2450 SV". Det var plader i
længder på 240, 300 og 360 som de havde på lager.

Hertil kunne man så købe hulkehllister til at lime på bagkanter hvis man
ønskede det. Jeg mener at de koster ca. 500,- for 3 meter.

Men det kræver at man selv kan lime dem sammen og skære vask mv. i.
Herudover skal man lave forkanter langs ender hvis det er nødvendigt. Eller
ændre forkanten hvis man vil have en anden type.

Jeg lavede bl.a. en bordplade på 110x260 af disse plader. Prisen blev pr.
meter her jo så ca. 1100,- + 1 m hulkehlliste. (der var forkant på 3 sider).

De snakkede dog om at prisen ville stige til 850,- pr. meter, men om det er
sket ved jeg ikke.

- Martin