hvordan får jeg mit cddrev til at kunne se~
Fra : mistral

Dato : 26-08-02 13:57

bruger redhat 7.2 snart 7.3

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-02 14:02

mistral wrote:
> bruger redhat 7.2 snart 7.3

øh.. sætter den i ?

Mandrake kommer med en meget brugervenlig lille ting der hedder
'supermount', så systemet automatisk mounter floppy/CD

eller skal du nok lige mounte den:

mount /mnt/cdrom

(som root)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-02 14:07

On Mon, 26 Aug 2002 14:56:49 +0200, remthismistral wrote:

> bruger redhat 7.2 snart 7.3

Ligesom du gør med alle andre cd'er(*) - forbløffende nok er cd'er
rimeligt standardiserede (SIO 9660).

Mvh.

(*) mount /dev/ditcdromdrev /ditmountpoint

--
"It's only work if somebody makes you do it." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : mistral

Dato : 26-08-02 14:21

hhhm, der sker bare ikke en fis når jeg sætter en cd i, har lige fundet ud
af at den ikke endgang kan læse min installaitons cd. så der er nok noget
galt :).

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-02 14:33

On Mon, 26 Aug 2002 15:20:48 +0200, remthismistral wrote:

> hhhm, der sker bare ikke en fis når jeg sætter en cd i

Hvad havde du forventet der skete?

Hvad gør du, udover fysisk at sætte cd'en i drevet og lukke det?

Har du læst:

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/frihedensysadm.html#MOUNT

?

Mvh.

Fra : mistral

Dato : 26-08-02 17:03

> http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/frihedensysadm.html#MOUNT

jeps har kigget på noget lign. men når jeg prøver f.eks. mount -t iso9660
/dev/cdrom /mnt/cdrom siger den bare /dev/cdrom er en ikke gyldig blokenhed.
skulle jeg prøve at smide et andet drev i ? selvom jeg ved det virker, jeg
har jo brugt det til installationen. :)

mvh. tor lund

Fra : frank damgaard

Dato : 26-08-02 18:26

mistral <remthismistral@it.dk> wrote:

> [...]
> skulle jeg prøve at smide et andet drev i ? selvom jeg ved det virker, jeg

Check at /dev/cdrom er et link til en cdrom ( /dev/hdXX /dev/sdXX osv.)
eller brug i stedet direkte /dev/hdXX
(og at iso9660 filsystemet findes som modul eller er indbygget i kernen)

PS.
Er der iso9660 filsystem på CD'en ?
Hvis det er RW med packet-CD/UDF så er filsystemet et andet, men i SuSE 8
klares dette normalt automatisk.

--
Frank Damgaard |

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-02 18:11

On Mon, 26 Aug 2002 18:03:19 +0200, remthismistral wrote:

> jeps har kigget på noget lign. men når jeg prøver f.eks. mount -t
> iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom siger den bare /dev/cdrom er en ikke
> gyldig blokenhed.

Peger /dev/cdrom på dit cdrom-drev?

(ls -l /dev/cdrom siger hvad?)

Mvh.

Fra : mistral

Dato : 26-08-02 18:50

> (ls -l /dev/cdrom siger hvad?)

/dev/cdrom --> /dev/hda mit cdrom drev sidder som hda. jeg har lige
prøvet med et andet, med samme effekt. inde i hardware browseren siger den
Driver ignore , er dette normalt. hvis det ikke er hvordan installerer jeg
så mit cddrev ?

mvh en lidt forvirret tor lund :).

Fra : Steen

Dato : 26-08-02 19:14

On Mon, 26 Aug 2002 19:50:25 +0200, "mistral" <remthismistral@it.dk>
wrote:

> [...]
>Driver ignore , er dette normalt. hvis det ikke er hvordan installerer jeg

jeg mener jeg engang skrev "depmod -ae" for at få mit cd-drev til at
virke i redhat, men jeg er desværre ikke helt sikker jeg kan ikke
finde stedet jeg så det

mvh

Steen

Fra : mistral

Dato : 26-08-02 19:44

har lige fundet ud af at den gør det samme med mit floppy drev. tror jeg
henter 7.3 eren ned i nat. så installerer jeg den imorgen, så er problemet
måske løst :). har det nogen indflydelse at min hd sidder som sekundær
primary ??

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-02 20:22

On Mon, 26 Aug 2002 20:43:41 +0200, remthismistral wrote:

> har det nogen indflydelse at min hd sidder som sekundær primary ??

"Sekundær primary" - det synes jeg ikke giver meget mening. Hvis den
sidder på /dev/hda er den master på den første IDE-snor.

Med kommandoen "dmesg" kan du se en masse kernen spytter ud når den
boot'er - prøv at kige det i gennem og find de afsnit der handler om
IDE og cd-rom-drevet, det kan sikkert hjælpe.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-08-02 20:24

> [...]

sidder på /dev/hda er den master på den første IDE-snor.

Med kommandoen "dmesg" kan du se en masse kernen spytter ud når den
boot'er - prøv at kigge det i gennem og find de afsnit der handler om