VPN netværk
Fra : Jan M

Dato : 26-08-02 12:03

Hej NG

Jeg har skullet oprette en VPN forbindelse til et firma ud i byen.

Jeg har cybercity ADSL en Cisco 677 routher og bruger win XP DK prof.

Jeg kan sagtens logge på deres server men kan ikke se deres maskine eller
den mappe jeg skulle have adgang til.

i stifinder skriver jeg \\servernavn\mappe men der kommer kun en besked
tilbage om at serveren ikke kunne findes.

De siger at det helt sikkert virker med en win 2000, men kan der være den
store forskel på disse styresystemer i denne sammenhæng.

Håber nogen har en mulig løsning på problemet.

Jan M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-02 13:00

On Mon, 26 Aug 2002 13:03:23 +0200, "Jan M" <a@b.c> wrote:

> Jeg har skullet oprette en VPN forbindelse til et firma ud i byen.

> i stifinder skriver jeg \\servernavn\mappe men der kommer kun en
> besked tilbage om at serveren ikke kunne findes.

Du mangler formentlig WINS (eller DNS) til at fortælle maskinen,
hvad IP-adressen er på den pågældende server. Det kan verificeres
med henholdsvis 'ping servernavn' og 'net view \\servernavn'.

> De siger at det helt sikkert virker med en win 2000, men kan der
> være den store forskel på disse styresystemer i denne sammenhæng.

Nej, XP Pro er Windows 2001 (eller rettere, NT 5.1).

> Håber nogen har en mulig løsning på problemet.

Prøv evt. at lægge adresen på maskinen i HOSTS eller LMHOSTS.

-A

Fra : Jan M

Dato : 26-08-02 13:56

> Du mangler formentlig WINS (eller DNS) til at fortælle maskinen,
> hvad IP-adressen er på den pågældende server. Det kan verificeres
> med henholdsvis 'ping servernavn' og 'net view \\servernavn'.

Jeg har ikke indtastet en DSN eller WINS server under min VPN forbindelse,
de siger at dre ikke skal indtastes noget der!!

Hvis jeg skriver "ping sme" kommer den med "Ping-anmodning kunne ikke finde
værten sme. Kontroller navnet, og prøv igen."

Hvis jeg skriver net view \\sme kommer den med " Systemfejlen 53 opstod.
Netværksstien blev ikke fundet."

> Nej, XP Pro er Windows 2001 (eller rettere, NT 5.1).

> Prøv evt. at lægge adresen på maskinen i HOSTS eller LMHOSTS.

Det vil jeg meget gerne, kan du ikke lige sige hvor det sker?

> -A

Ingen løsning endnu, men den er nok på vej synes jeg at kunne mærke

Jan M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-02 14:26

On Mon, 26 Aug 2002 14:55:30 +0200, "Jan M" <a@b.c> wrote:

> Jeg har ikke indtastet en DSN eller WINS server under min VPN for-
> bindelse, de siger at dre ikke skal indtastes noget der!!

Så skulle klienten blive tildelt de adresser automatisk, og det
lyder som om, det ikke sker.

> [...]
>
> Hvis jeg skriver net view \\sme kommer den med " Systemfejlen 53
> opstod. Netværksstien blev ikke fundet."

Begge dele betyder, at din maskine ikke kunne finde adressen på
deres server. Prøv lige 'ping serverens-adresse', så vi kan se,
om basal routing kommer på plads.

> Det vil jeg meget gerne, kan du ikke lige sige hvor det sker?

I \<windows>\system32\drivers\etc ligger to sample-filer,
HOSTS.SAM og LMHOSTS.SAM. Kopiér LMHOSTS.SAM til LMHOSTS og
tilføj en linie som
serveradresse   servernavn   #PRE
Og prøv så igen med 'net view \\servernavn'.

Tilsvarende kan du gøre for HOSTS, hvor formatet blot er:
serveradresse   servernavn
Og prøv så igen med 'ping servernavn'.

-A

Fra : Jan M

Dato : 26-08-02 14:45

> [...]
>
> Begge dele betyder, at din maskine ikke kunne finde adressen på
> deres server. Prøv lige 'ping serverens-adresse', så vi kan se,

Jojo da, den svare promte på ping komandoen, men den adresse jeg pinger er
jo også den samme som jeg logger ind på og det virker fint med login, så
serveren er der vel kontakt til.

> [...]
> tilføj en linie som
> serveradresse servernavn #PRE
> Og prøv så igen med 'net view \\servernavn'.

Det gjore ingen forskel, den kan kommer stadig med det samme svar

> Tilsvarende kan du gøre for HOSTS, hvor formatet blot er:
> serveradresse servernavn
> Og prøv så igen med 'ping servernavn'.

Nu svare den på ping-komandoen. Men den pinger jo også bare loginserveren.
Jeg har inetet andet ip-nummer end den server jeg logger ind på.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-02 14:56

On Mon, 26 Aug 2002 15:44:44 +0200, "Jan M" <a@b.c> wrote:

> Jojo da, den svare promte på ping komandoen, men den adresse jeg
> pinger er jo også den samme som jeg logger ind på

Den du laver en VPN-forbindelse til? Hvad er det for en slags
VPN?

> og det virker fint med login, så serveren er der vel kontakt til.

Det er jeg ikke så overbevist om.

> Nu svare den på ping-komandoen. Men den pinger jo også bare login-
> serveren. Jeg har inetet andet ip-nummer end den server jeg logger
> ind på.

Det kan man ikke fejlsøge på. Hvilken slags VPN er det? Hvilke
adresser har du selv? Hvilke adresser har de på det andet net? Og
hvilken adresse har den server, du skal have fat i?

-A

Fra : Jan M

Dato : 26-08-02 15:21

ZIPZAP

Mange tak for hjælpen. Jeg har fået firmaet til at komme forbi med en bærbar
og win200 så de kan vise mig/os hvor nemt det er i 2000.

Så regner jeg med kunne sætte vores XP op på tilsvarende vis, ellers må vi
jo købe en win2000, hvis de mod al forventning skulle ahve ret i at det
virker med win2000 og ikke winXP

Jeg takker endnu en gang for dine forslag/hjælp.

Jan M

Fra : -= bgn =-

Dato : 27-08-02 15:47

> [...]
> jo købe en win2000, hvis de mod al forventning skulle ahve ret i at det

Hej Jan

Jeg har samme problem som dig. Jeg kører Windows XP Pro. herhjemme og på mit
arbejde kører netværket på en NT4 server. Jeg kan godt logge ind på min
arbejdsplads, men for ikke login-skærm eller drevene at se.
Hvis dem fra dit arbejde løser dit problem med XP, så må du meget gerner
sende løsningen videre, for det er en uholdbar løsning ikke at kunne logge
på hjemmefra.

Bo

Fra : Svend

Dato : 27-08-02 18:47

"-= bgn =-" <bo@bgn.dk> wrote in message

Hvordan skal man hjælpe den slags mennesker ? var der nogen der fik fat i
hvad det var for et vpn produkt ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-02 08:10

On Tue, 27 Aug 2002 19:47:06 +0200, "Svend" <2@lazy.dk> wrote:

> Hvordan skal man hjælpe den slags mennesker ?

Ikke.

> var der nogen der fik fat i hvad det var for et vpn produkt ?

Næ, der var ingen, der sagde det.

-A

Fra : Jan M

Dato : 28-08-02 07:09

Hej Bo

> [...]
> sende løsningen videre, for det er en uholdbar løsning ikke at kunne logge

Vi fik det til at køre ved at benytte en win2000. Så var der ingen
problemer.

Den forklaring jeg fik varnoget i stil med, at XP ikke kan håndtere
situationen, hvor der benyttes NAT konvetering hen til den server som man
prøver at læse filer fra. Problemet skulle efter sigende være velkendt i XP,
og kan løses hvis firmaet benytter en global IP adresse på den server man
forsøger at hente filer fra.

Firmaet vi skal i kontakt med vil skifte til en global IP og så kan vi,
efter deres udsagn, benytte XP til vores VPN-forbindelse.

Ps. Hvad er meningen med det sure opstød Svend kom med?

Jan M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-02 08:21

On Wed, 28 Aug 2002 08:09:23 +0200, "Jan M" <a@b.c> wrote:

> Firmaet vi skal i kontakt med vil skifte til en global IP
> og så kan vi, efter deres udsagn, benytte XP til vores VPN-
> forbindelse.

Det lyder som noget sludder.

Selvfølgelig er det muligt, at XP med en eller anden specifik
konfiguration eller et specifikt VPN-produkt vil opføre sig
sådan. Men det er jo svært at forholde sig til, når du ikke kan
eller vil fortælle hvad det er I bruger, og hvordan det er sat
op.

-A

Fra : F.Larsen

Dato : 28-08-02 08:55

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det lyder som noget sludder.

Enig.

Jeg har rodet meget med at få Cisco VPN til virke sammen med Windows XP. Har
endnu ikke fået det til at virke, og VPN serveren har fast IP adresse så det
er ikke problemet ligger. For at få det til at virke under XP skal man
iøvrigt have en speciel udgave af Ciscos VPN beregnet til XP. Det er den
jeg har.

Jeg er kommet så langt at jeg at jeg har fået et certifikat fra serveren,
men filmen knækker når jeg starter dialup.
Jeg har foretaget en detaljeret trace af hvad der sker, incl. TCP dump af
kommunikationen. Her er et typisk forløb ( fra IPSecLog):

1 12:57:50.371 08/06/02 Sev=Warning/2 IKE/0xE300007B
Exceeded 3 IKE SA negotiation retransmits... peer is not responding

2 12:57:50.421 08/06/02 Sev=Warning/3 DIALER/0xE3300015
GI VPN start callback failed "CM_PEER_NOT_RESPONDING" (16h).

3 12:57:53.266 08/06/02 Sev=Warning/2 IKE/0xA3000062
Attempted incoming connection from x.x.x.x. Inbound connections are not
allowed.

TCP dumpen viser at der sendes pakker til port 500 men at der ikke kommer
svar, efter 7 sekunder droppes forbindelsen. Her har jeg fået to
fejlmeddelelser:
1) Failed to establish a secure connection to the security gateway.
2) Remote peer is no longer responding.

jeg har set det virke på andre WinXP maskiner - også med 677, så jeg har
mistanke om to ting der kan forårsage problemet 1) Routeren, en Cisco 677
(f.eks. gammel firmware) eller 2) opsætning af WinXP services (har - af
sikkerhedsmæssige grunde stopppet en del :=) Routeren er sat op så den
router alt trafik til maskinen med VPN (UDP ect)

--
Flemming

Fra : -= bgn =-

Dato : 28-08-02 17:43

Er der en her i strengen der kan lave en detaljeret opsætning af en
almindelig VPN forbindelse fra en hjemme-PC der kører Windows XP Pro, og til
et netværk på en arbejdsplads der kører NT4. Hvad skal slåes til eller fra
af services, opsætning af netkort, o.s.v
Jeg kender mange der vil være glade for sådan en opsætning.

Jeg gi´r Jan ret i at problemer kan løses ved at installere Windows 2000,
for det har jeg selv haft på min bærbare, og det virkede, men flere såkaldte
netværksadministratorer har fortalt mig at det ikke bare er lige til når det
drejer sig om XP mod NT4.

Hvis vi ikke skal lave denne streng for lang, var det så ikke muligt at den
/ de der nu skriver at det kan lade sig gøre, at de også beskriver hvordan,
for det er "for let" bare at svare "det kan sagtens lade sig gøre"

Bo

Fra : -= bgn =-

Dato : 29-08-02 19:50

Jeg fandt lige dette link ang. VPN på XP.

http://kb.indiana.edu/data/akko.html?cust=646928.80588.131

Fra : F.Larsen

Dato : 28-08-02 17:10