Bogføring af provision og indskud
Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-02 09:44

To sprøgsmål

1:
Hej, jeg har lidt problemer med at finde ud af bogføringen af provision.

Min virksomhed "A" henviser en gruppe kunder "B" til virksomheden "C" der
herefter sender en provision retur til "A".

Det er i Admiral for Windoes hvis det betyder noget. I kontoplanen har jeg
oprettet en konto 11191 "Provision af øvrige kunder" der står i under
kategorien "OMSÆTNING".
Ved postering bøgføres provisionen herpå og modposteres på giro konto
(indestående stiger), men så står det jo som en negativ værdi under
omsætning og det giver således et negativt dækningsbidrag ???

Hvordan gør man det korrekt, jeg har vredet min hjerne det sidste døgns tid,
men kan ikke finde ud af det :(

2:
Er personligt indskud i virksomheden (og har jer læst mange tidligere indlæg
uden at det er blevet mere klart).
I opstartsperioden har jeg betalet f.eks. edb udstyr telefon osv. af egen
lomme og så bare bogført det på en konto kassekonto kaldt "Indskud", hvorfor
den er på -25.000 eller sådan noget i dag. Nu har firmaet masser af penge,
og så har jeg forstået det sådan at jeg nu bare kan trække de penge ud igen
ved at flytte et tilsvarende beløg fra "Bank" til "Indskud" således at den
kasse kommer på 0, og så bare købe øl og damer for alle pengene?

Håber det er forståeligt og at nogen kan hjælpe.
Mvh
Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-08-02 10:00

"Thomas Jensen" <tkjSSLLEETT@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan gør man det korrekt, jeg har vredet min hjerne det sidste døgns
tid,
> men kan ikke finde ud af det :(

Det er helt korrekt, da du er midt i regnsskabsperioden. Når du laver en
årsafslutning "vender" fortegnene.

PS: Kører også Admiral og har gjort det nu i næsten 10 tilfredse år.

Hr. Bjørn

Fra : TI

Dato : 26-08-02 12:33

Når du arbejder med dobbelt bogholderi, vil omkostninger altid have en
positiv saldo(debitering ved flere omkostninger) og omsætning og anden
indtægt vil have en negativ saldo(krediteres). Det er det grundlæggende
princip bag det dobbelte bogholderi. Et evt resultat er derfor numerisk
negativt hvis der er overskud.

M.h.t. til indskud er der flere måder at gøre det på. De fleste med mindre
firmaer har deres egenkapitalskonto opdelt i egenkapital primo, indskud,
udtræk(privat forbrug) og endelig resultat som stammer fra
resultatsopgørelsen.

Hvis du indskyder kapital i din virksomhed registrerer du det på indskud,
som krediteres og debiteres på en likvid konto. Man betragter egenkapitalen
en et privat firma, som en "gæld" firmaet har til dig.

TI

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-08-02 14:27

"TI" <ti-falster@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indtægt vil have en negativ saldo(krediteres). Det er det grundlæggende
> princip bag det dobbelte bogholderi. Et evt resultat er derfor numerisk

Ok .... jeg skal ærligt indrømme at første gang jeg så det samme (tidligere
nævnt .. ca. 10 år siden), var jeg også lidt usikker.

Det rettede min revisor op på...

Nu er det jo gået hen og blevet dagligdag...

Hr. Bjørn

Fra : IMB

Dato : 26-08-02 12:35

> [...]
> (indestående stiger), men så står det jo som en negativ værdi under
> omsætning og det giver således et negativt dækningsbidrag ???

Ja det er korrekt, idet det er en indtægt/omsætning er kredit og da beløbet
kommer ind på bank/giro i debet eller tilgodehavende evt. varedebitorer.

> [...]
> ved at flytte et tilsvarende beløg fra "Bank" til "Indskud" således at den
> kasse kommer på 0, og så bare købe øl og damer for alle pengene?

Du skal modposterer/krediterer kontoen "hævet privat" under egenkapital,
med den værdi uden moms(da du ikke kan lægge momsen til værdien) som
ebd-tlf. etc. udgjorde da du bogførte 1. gang. Når du så vil have penge for
det, tager du dem ud af banken (kredit) og (debet) hævet privat.

Håber du forstod.
Hilsen
Inge

..

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-02 16:32

Tak for svarene, så kan jeg jo godt taste videre - Told og Skat har lige
bedt om årsregnskabet senest 6 sep. så er det med at få det afsluttet, det
er snart 2 måneder siden de skulle have haft det...

Mvh
Thomas