Hjælp mig lige...
Fra : Britta Madsen

Dato : 26-08-02 06:29

Hejsa...
Da vi lige pt. er ved at udgave et hul til vores kommende havedam, har vi
lige nogle spørgsmål vi håber at I kan hjælpe os med.......
- Hvor dyb skal den min. være for at den kan være frostsikker til at fiskene
kan overvintre?
- Hvilke blomster/planter er bedst at have i havedammen, altså som man får
mest glæde af?
- Hvor mange fisk må man have pr. 100 liter vand?
- Kan man have andet end fisk i havedammen? og hvis ja hvad og kan det gå
sammen med fiskene?
Det var hvis de spørgsmål vi har indtil nu ellers kommer vi igen.....
M.v.h
Fam. Madsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-02 09:20

On Mon, 26 Aug 2002 07:28:32 +0200, "Britta Madsen"
<bm_tigerdyr@get2net.dk> wrote:

> [...]
>lige nogle spørgsmål vi håber at I kan hjælpe os med.......
>- Hvor dyb skal den min. være for at den kan være frostsikker til at fiskene

80 - 100 cm. Men om fiskene kan overvintre kommer også an på hvor meget
vand der er i dammen, og hvor godt den bliver rengjort inden vinteren.
Er der f.eks mange visne blade/plantedele i den og den fryser over, så
risikerer man nemt at fiskene dør af iltmangel.

>- Hvilke blomster/planter er bedst at have i havedammen, altså som man får
>mest glæde af?

Jeg er glad for den gule vandiris, men den fylder ret meget.

>- Hvor mange fisk må man have pr. 100 liter vand?

Ike for mange En halv vil jeg skyde på. Dvs. 5 fisk pr m3 vand. Men
det kommer også an på hvor store de er og hvilke slags osv. Men hvis der
er for mange fisk i vandet og man fodrer dem, så ender man tit med et
stort algeproblem.

>- Kan man have andet end fisk i havedammen? og hvis ja hvad og kan det gå
>sammen med fiskene?

De kommer helt af sig selv. Frøer, tudser, guldsmede og deres larver,
vandkalv og hvis du er heldig også salamandere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 26-08-02 23:19

Min have dam er 70 cm dyb - den er ikke renset op i dybden i 4-5 år og er
derfor "slammet til" i hele det "dybe hul". Den er maks. 4 m2 stor - Men
FYLDT med planter - Jeg har 2 guldfisk (som overvintrer og 1 rudskalle som
ditto) Jeg har salamandre og frøer og suldsmede og ja... alt muligt syns
jeg. Så må den ligge lunt ?? _Næ det er den første dam i minles omkreds som
fryser til. Jeg har 2 cm is på min før nabo'en s danner skorpe. Jeg tror
fiffet er at jeg har så mange ilt producerende planter, at fiskene IKKE dør
af ilt mangel i foråret. Det får mange til at tro at fiskene er frosset -
Forøvrigt er mine fisk aldrig blevet fodret - bortset fra i begyndeslsen,
hvor jeg dafnier (og hvad der ellers fulgte med i den nærliggende sø) Det
har helt klart bidraget til balancen i den lille pyt. Og jeg har heller
ingen filtrering....

Dammen er foret med brun fibertex (oven på plastikken) det får bunden til at
se "naturlig" ud meget hurtigt. Der er anlagt både sumpbed og vådt bed i
forlængelse af dammen. Dammen er kantet med klyner.

Der er 6-8 plantekasser i dammen, som fra starten var beplantet med
forskellige INDKØBTE vandplanter. Disse er stort set alle gået til (bortset
fra krebseklo - den har formeret sig i mængder og er mægtig flot - især
efter at den har slået rødder i det bundfald jeg som skrevet IKKE har
fjernet hvert år) ... Tilgengæld trives alle de vilde planter jeg har
snuppet en LILLE bid af, når vi har været steder, hvor man kan få våde
fødder. Jeg har pindsvineknop, bukkeblad, 2-3 forskellige græsser (lave),
gul iris(i sumpbedet, og jeg skærer den hårdt tilbage), 1 svensk åkande
(helt hvid) og en KØBT dansk rødlig sag, Vand ærenpris (trives ikke så
godt), vand ranunkel, vandmynte, vandpest og både i sumpbed og direkte i
vandet KØBTE engkabelejer (de er vist fredede derude?????) - og så nogen
flere jeg ikke kender navnet på. I det våde bed har jeg kæruld, iris (blå
og købte), samt kæmpeprimula, alm. "forårsprimula" (dem til "3 for 20") og
en smuk lille gul, samt en nyindkøbt smuk blå (om den overvintrer ved jeg
ikke)

OG til orientering, så er jeg nødt til at rense dammen op her i efteråret.
Alle mine planter er ved at tage overhånd. Jeg betragter det lidt ligesom
når man er nødt til at grave stauderbedet igennem og kappe mindst havldelen
af hver stauder - for at kunne holde det smukt og styre det. Men bedet er
smukkest lige året før der må tyndes ud...

KOrt og godt er mit råd - masser af frodighed og planter. De danske trives
bedst - og jo nærmere naturlighed jo bedre - og ingen fodring eller
vandrense midler -

Men om det er en dam som min du vil have eller et akvarie, hvor du kan se
dine fisk - ja det ved jeg ikke.
For at vi jævnligt kan se om vores er i live har vi et fiske rør. Når vi
sætter det i tager det 1-2 dage, så ser vi dem. Ellers gemmer de sig i
bevoksningen.

mvh
Gitte Tj.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 27-08-02 18:48

Britta Madsen wrote:

> Hejsa...
> Da vi lige pt. er ved at udgave et hul til vores kommende havedam, har vi
> lige nogle spørgsmål vi håber at I kan hjælpe os med.......

En god tekst i overskriften (subject) der beskriver det du vil have hjælp til,
hjælper dig endnu mere...
Det er lettere at sortere mellem interessante og ikke interessante emner, hvis
man i overskriften kan se hvad det drejer sig om.!

Jeg mener: Hjælp mig lige... er da ikke meget information, hva'.

For regler og diverse informationer om nyhedsgrupper: Se linket indsat nederst.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/