Videresende med sendmail
Fra : Søren Friis

Dato : 26-08-02 01:40

Hejsa!

Hvordan bruger jeg en anden smtp server end min indbyggede sendmail?

Eller rettere: Hvordan får jeg sendmail til at sende videre til en SMTP
server istedet for selv at sende mailen?

Problemet består i at min server står på indersiden af et netværk, og dens
navn er derfor kun gyldigt på indersiden af netværket. Netværket har en SMTP
server som virker fint, så jeg skal bare sende gennem den istedet...
Fejlen jeg får er nemlig:
(reason: 553 hostname.domain.dk does not exist) det rigtige navn er
udskiftet

hvordan gør man?

Fra : Søren Friis

Dato : 26-08-02 02:10

Jeg løste problemet ved at rette i filen /etc/sendmail.cf
I sektionen hvor der står noget med "My official domainname" eller sådan
noget...

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 26-08-02 09:06

Søren Friis wrote:
> [...]

Endnu bedre er at sende ud gennem denne SMTP-server. Det goer du ved at
angive den som vaerende 'smarthost'.

Tilfoej

define(`SMART_HOST',`navnet-paa-din-smtp-gateway')dnl

i din sendmail.mc (husk at du ikke boer rette direkte i din
sendmail.cf-fil, men i sendmail.mc). Dernaest genopbygger du sendmail.cf
med

sudo sh -c "m4 cf.m4 sendmail.mc > sendmail.cf"

Nu vil din sendmail sende al post igennem din smtp-gateway.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-08-02 02:32

On Mon, 26 Aug 2002 02:39:56 +0200, "Søren Friis"
<soren@friis.mail.dk> wrote:

> [...]
>navn er derfor kun gyldigt på indersiden af netværket. Netværket har en SMTP
>server som virker fint, så jeg skal bare sende gennem den istedet...

Du kan få sendmail til at præsentere sig som noget andet.

Såvidt, jeg kan se på en gammel sendmail-konfiguration, rettede jeg i
sin tid blot følgende linje til i sendmail.cf:

Cw hostogdomænederfindes.dk

Jeg er i mellemtiden gået over til postfix, så jeg ved ikke om det er
ændret siden hen.

--
- Peter Brodersen