Sikkerhed
Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 25-08-02 20:01

Hej

Jeg leger lidt med en FreeBSD server, hvor jeg har tænkt mig at hoste nogle
websites (ikke seriøst) - et godt projekt, hvor jeg kan lære noget om
systemet.
Mit spørgsmål er om de brugere som skal have et site hosted også skal være
oprettet på maskinen som brugere eller man opretter dem i alle
applikationerne f.eks. mail og database.
Det første ville være mest oplagt, da man derved kun har en bruger per
bruger!!! Omvendt har den fysiske bruger ikke brug for andet end adgang via
ftp og tilgang til databasen via webinterface.
Og hvad nu, hvis brugerens (oprettet bruger på maskinen) password bliver
opsnappet i en ftp-forbindelse - så kan en uønsket part logge ind på
maskinen - jeg kan ikke forlange at brugerne ikke må bruge ftp (SSH ikke en
mulighed)!
Der må være en praksis omkring dette? Kan man eventuelt læse noget om ting
man skal være opmærksom på som webhotel eller lign.?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-08-02 20:27

"Henrik Jørgensen" <news@hotmail.com> writes:

> [...]
> Der må være en praksis omkring dette? Kan man eventuelt læse noget om ting
> man skal være opmærksom på som webhotel eller lign.?

Jeg ville ikke oprette brugerne som "rigtige" brugere. Hvis det kun er
ftp adgang de skal have, så brug en ftp-server der kan authenticate op
imod en database, og ha' dine brugere liggende der istedet. Så skal
filerne blot have fornuftige permissions, dvs. så din webserver kan
læse dem. Jeg mener at proftp og pure-ftp kan authenticate op imod en
dB.

Selve maskinen skal du have lukket godt af, luk ned for alle services
som du ikke skal bruge på maskinen, det er der sikkert nogen der kan
give dig god input til hvordan du nemmest gør det i FreeBSD.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Heine Laursen

Dato : 25-08-02 21:34

"Henrik Jørgensen" <news@hotmail.com> wrote in

> (SSH ikke en mulighed)

Hvoffor er det ikke en mulighed?

Der findes da en udemærket grafisk klient til windows!

http://winscp.vse.cz/eng/

Heine Laursen

Fra : Alex Holst

Dato : 25-08-02 23:53

> [...]
> opsnappet i en ftp-forbindelse - så kan en uønsket part logge ind på
> maskinen - jeg kan ikke forlange at brugerne ikke må bruge ftp (SSH ikke en

Sikkerhedsproblemer opstaar blandt andet gennem daarlige vaner. Hvis du
ikke har mulighed for at aendre paa disse vaner, hvordan havde du saa
taenkt dig at forbedre situationen?

> Der må være en praksis omkring dette? Kan man eventuelt læse noget om ting
> man skal være opmærksom på som webhotel eller lign.?

dk.edb.sikkerhed har en OSS der besvarer nogle af dine spoergsmaal.

http://a.area51.dk/sikkerhed

Det handler i virkeligheden om at du skal finde ud af hvad du har brug
for at koere, og hvordan du skal beskytte dine vaerdier.