Stiklingformering af rododendron m.m.
Fra : Alice Ravn

Dato : 25-08-02 15:51

Hej gruppe
Er der nogen der har erfaring med stikling formering af rododendron ,pieris
og sommerfuglebuske med undervarme i en spirekasse,
Er det nu der skal tages siklinge og hvor længe skal de stå inden de har
slået rod ?

Sidste år tog jeg Siklinge af rododendron i august måned og satte dem i
potter med hvid plast over,
og satte dem ud under nogle træer i haven,
og nu 1 år efter er jeg stadig ikke sikker på at de har slået rod, så det er
jo en langsommelig proces,
så hvis der nu var en lidt nemmere måde ville jeg gerne prøve den.

Mange havehilsner Alice

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-02 18:54

On Sun, 25 Aug 2002 16:51:14 +0200, "Alice Ravn"
<ravn.fuglebakken@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>og sommerfuglebuske med undervarme i en spirekasse,
>Er det nu der skal tages siklinge og hvor længe skal de stå inden de har

Jeg tog en gang stiklinger af storbladede rhododendron og satte dem i
spirekasse med undervarme. Ud af 60 stiklinger var der 3 som slog rod -
kun den ene er i live i dag.

Jeg mener at det var i sidste halvdel af juli jeg klippede dem. Du kan
sikkert godt nå det endnu her i august, hvis ellers kassen kan stå lidt
lunt og lyst vinteren over. Det bedste er at brække blomsterknopperne af
de planter man vil tage stiklinger fra, når man gør det kommer de nye
skud noget tidligere, og de afmodner også tidligere. Det er nemlig ret
vigtigt at stiklingerne ikke er for bløde - på den anden side må de
heller ikke være for træagtige.

Det hjælper også tit at såre stiklingerne, dvs. fjerne en flig bark
nederst på dem, evt skære et kryds op i bunden af stiklingen.

Sommerfuglebusk er straks noget nemmere. Enten kan man sætte nogle
træagtige stiklinger om foråret, de skal bare graves i jorden og gerne
dækkes med plast og holdes jævnt fugtige. Eller de kan tages som
halvforveddede stiklinger i juli måned. Lige nu er det ved at være for
sent.

> [...]
>jo en langsommelig proces,
>så hvis der nu var en lidt nemmere måde ville jeg gerne prøve den.

Undervarme går, om man så må sige, underværker Men det er stadig en
langsommelig process.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 26-08-02 19:00

Alice Ravn <ravn.fuglebakken@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akarp7$1ckt$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> og sommerfuglebuske med undervarme i en spirekasse,
> Er det nu der skal tages siklinge og hvor længe skal de stå inden de har

Jeg er ved at formere rododendron vha. nedkrogning af de nederste grene fra
en moderplante. For et år siden (juli måned 2002) nedkrogede jeg 8 grene fra
vores store rhododendron og i år er der liv i mindst 5 af grenene. I
februar/marts 2003 forventer jeg, at der udviklet tilstrækkelig med rødder
til, at jeg kan skære de nye planter fra moderplanten og plante dem ud i et
bed, hvor de kan udvikle sig.

Jeg har ingen erfaring med formering af de øvrige planter du skriver om.

--
mvh.
Klaus Eriksen