erfaring med konvektion søges
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 25-08-02 02:27

Hejsa!!

Er det muligt ved hjælp af 2 rør (1 i gulvplan og 1 i loftplan) at opvarme
et rum der støder op til min stue som er opvarmet med brændeovn??
Brændeovnen er placeret ca ½ m fra rørudmundingerne i stuen. Alternativ kan
jeg instalere 2 sæt rør således at det andet sæt udmunder ca 2 m fra ovnen.
Jeg regner med at bruge runde rør med en dia. på ca 10 cm.
Det skal lige tilføjes at rørene selvfølgelig går i en lige linie fra
værelse til stue, men de vil hver være ca. 150 cm (de skal gå tværs gennem
et badeværelse som ligger mellem stue og værelse.)

--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-08-02 10:26

Kasper Thor Larsen wrote:

> Hejsa!!
> Er det muligt ved hjælp af 2 rør (1 i gulvplan og 1 i loftplan) at opvarme
> et rum der støder op til min stue som er opvarmet med brændeovn??

Skal parentesen forstås som 1 lodret, og 1 vandret, forbundet sammen i en 90
grd. vinkel.?

Umiddelbart tror jeg ikke du får meget luftstrøm i et rør på 10 cm diamterer.
Uden aktiv ventilation, dvs. blæser.

Forslag:
Prøv også at sende indlægget til dk.videnskab.

Det kan give en bedre diskussion der.
Med mulighed for at nogen forklarer teorien bag konvektion.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 25-08-02 19:55

> Skal parentesen forstås som 1 lodret, og 1 vandret, forbundet sammen i en
90
> grd. vinkel.?

Nej det er to vandrette rør i henholdsvis loft og gulvplan. Alternativt 2
sæt rør i samme plan.

Kasper Thor

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-08-02 18:55

> [...]
> værelse til stue, men de vil hver være ca. 150 cm (de skal gå tværs gennem
> et badeværelse som ligger mellem stue og værelse.)

Luften vil strømme igennem rørene, men jeg tvivler på at det vil være ret
meget. Mit forslag er at købe en computerblæser til 12V og montere i røret.
De er billigere end 220V modellerne og kan flytte en del luft. Desuden er de
fleste af dem støjdæmpede hvilket ikke altid er tilfældet med 220V
modellerne.
Kig evt. www.brinck.dk de har alt du skal bruge.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002