Hvad vil der ske med Jorden hvis månen fje~
Fra : Lars

Dato : 24-08-02 23:34

Lars

Fra : Lars

Dato : 24-08-02 23:35

Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-02 01:40

Vi vil miste beviserne for at mennesket har været på Månen....

Men ellers er situationen lige nu at begge kloder kredser om hinanden i det
fælles tyngdemidtpunkt, men jorden bevæger sig meget lidt da den vejer x
gange mere. Det er dette 'meget lidt' der bruges til at måle store planeters
tilstedeværelse i fremmede solsystemer.

Hvad der vil ske hvis Månen fjernes, må vel være stærkt afhængig af, hvor
den er ved begivenheden. Men det må vel give ændringer i jordens bane i en
eller anden grad.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 25-08-02 02:01

Hvis månen ikke havde været der ville jordens rotation svjv blive kaotisk,
hvilket ville betyde at Nord/Sydpolen pludseligt kunne flytte sig, og skabe
kaos i klimaet, og dermed umuliggøre det meste liv, incl. mennesket.

Derfor tror jeg ikke at man kan finde intelligent liv på planeter uden en
sådan stabiliserende måne. Desværre er månen meget atypisk, da den og
jorden er dannet ved at to planeter stødte sammen for 5 mia år siden. Dette
er en meget usandsynlig hændelse, og jeg tror derfor på "rare earth"
teorien, der går ud på, at det kun er en meget forsvindende lille del af
exo-planeterne (planeter uden for solsystemet) der har betingelserne i
orden for udvikling af højerestående liv.

Så vi kommer nok til at skulle lede rigtigt længe og grundigt med SETI før
vi finder nogen signaler fra aliens.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 25-08-02 08:16

> [...]
> exo-planeterne (planeter uden for solsystemet) der har betingelserne i
> orden for udvikling af højerestående liv.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg vælger nu at tror på ,godt nok fra en sience fiction film, at livet
finder en udvej, og det har vist flere gange været bevist på vores egen
lille klode...

Forskelligt liv har forskellige betingelser, og muligvis er vi den
højeststående livsform på planeten jorden, men det betyder jo ikke at vi ved
alt om alt... vi har bare lært de regler der gælder for liv på jorden,
selvom de ikke altid passer, da der jo næsten konstant findes nye arter der
lever under særdeles vanskelige forhold.
Forresten er der nogle svenske forskere der mener at have fundet en
partikel, enddog muligvis en ny livsform i rygmarvsvæsken hos mennesker, der
skulle være skyld i skizofreni..

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-08-02 08:48

Martin Kristensen wrote:

> [...]
> hvilket ville betyde at Nord/Sydpolen pludseligt kunne flytte sig, og skabe
> kaos i klimaet, og dermed umuliggøre det meste liv, incl. mennesket.

Hvis månen ikke var der så burte jorden overflade næsten have Månens rotations
hastighed, og så ville jordens aksel være meget stabil.

> Derfor tror jeg ikke at man kan finde intelligent liv på planeter uden en
> sådan stabiliserende måne. Desværre er månen meget atypisk, da den og
> jorden er dannet ved at to planeter stødte sammen for 5 mia år siden.

Da månens bane er temmelig cirkel formet og jordens bane er temmelig cirkel
formet
så er de nok dannet på samme måde.
Altså gasskyer, som er afkølet. Månens store størrelse er betinget af
varmen fra jordens jernkerne, da den opvarmede det øverste af atmosfæren,
så at den blev så stor at solen begyndte at trække i den
så jorden fik en atmosfære skive omkring sig.

> [...]
> exo-planeterne (planeter uden for solsystemet) der har betingelserne i
> orden for udvikling af højerestående liv.

Langt de fleste beboelige planeter har massivt skydække, man kan ikke se rummet

og interesser sig derfor ikke for rummet. Og det er kun i rummet man har brug
for
radioen.

> Så vi kommer nok til at skulle lede rigtigt længe og grundigt med SETI før
> vi finder nogen signaler fra aliens.

Det vil være de færreste aliens, som bruger kraftige radioer,
da de koster mange penge.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-08-02 13:45

"Martin Kristensen" <cruSpAmSuCkSzer@gjk.dk> writes:

> [...]
> orden for udvikling af højerestående liv.
>
> Så vi kommer nok til at skulle lede rigtigt længe og grundigt med SETI før

Umiddelbart tror jeg, at der i andre solsystemer er større chancer for
at finde liv på måner kredsende omkring Jupiter-lignende gaskæmper end
på jordlignende planeter. Det bygger jeg på følgende:

1) Der er fundet flere eksempler på gaskæmper flere gange større end
Jupiter kredsende omkring stjerner i baner, der ligger indenfor
det bånd, hvor flydende vand er muligt.

2) Gaskæmperne i vores solsystem har måner, der nærmer sig
planetstørrelse, så det er ikke usandsynligt at ovennævnte
gaskæmper kunne have endnu større måner.

3) Gaskæmperne vil give en tidevandseffekt, som kan erstatte den som
jordens måne giver.

Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 26-08-02 16:57

Torben Ægidius Mogensen wrote in message ...

> [...]
> gaskæmper kunne have endnu større måner.
>
> 3) Gaskæmperne vil give en tidevandseffekt, som kan erstatte den som

Jamen det lyder da helt sikkert som en mulighed, hvis den Jupiter-lignende
planet ikke...

1) Afgiver for meget stråling.

2) Er på vej længere og længere ind mod stjernen. Dette har jeg hørt er
tilfældet med mange af de Jupiter-lignende planeter der ligger tæt på en
stjerne. Og så ville den nok ikke befinde sig længe nok i vand-zonen til at
avanceret liv kunne udvikle sig.

Mvh.
Martin Kristensen