Telia bredbånd- ingen email til outlook?
Fra : Jonathan

Dato : 24-08-02 21:17

Bliver i tvivl om fordelene ved Telia bredbånd:

Kan ikke finde specifikke oplysninger om email-konti- kun noget om at
man kan oprette en email på deres latterlige overklistrede
reklame-farvelade hjemmeside comhjem.dk.

Har Telia bredbånd virkelig ikke en email løsning som kan anvendes med
outlook?

I så fald er TDC's aktuelle tilbud trods lidt højere pris jo klart
bedre- her er man sikret nogle email adresser- eller har jeg
misforstået noget?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 24-08-02 22:44

Jonathan <jonathankaplan2@hotmail.com> wrote:

> Har Telia bredbånd virkelig ikke en email løsning som kan anvendes med
> outlook?

Som tingene ser ud nu: Nej. På den anden side, det er muligt at få
gratis POP3 email hos stort set samtlige udbydere i Danmark, så
problemet er ikke så stort.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"@#$%*! I've struck oil", said Tom crudely.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-08-02 08:31

On 24 Aug 2002 21:43:31 GMT, Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

>Som tingene ser ud nu: Nej.

Hvor'n kan det være at der ikke er nogen mailbox knyttet til ADSL hos
Telia?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-08-02 08:52

Ivar Madsen wrote in dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

[...]

> Hvor'n kan det være at der ikke er nogen mailbox knyttet til ADSL hos
> Telia?

Det er der da heller ikke hos Tiscali.
(at det så er ret let at få en POP3-konto hos Tiscali er en anden sag).

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : Michael Legart - Tis~

Dato : 25-08-02 09:23

On Sun, 25 Aug 2002 09:51:34 +0200, Henrik Bøgh <this.email@does.not.work> wrote:

> Det er der da heller ikke hos Tiscali.

Der følger 10 POP3 mailboxe med et ADSL abonnement hos
Tiscali

--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Legart, System Developer - Tiscali A/S

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-08-02 10:36

Michael Legart - Tiscali A/S wrote in dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

[...]

> Der følger 10 POP3 mailboxe med et ADSL abonnement hos
> Tiscali

Okay - jeg har ikke lige holdt mig opdateret siden jeg forlod Tiscali og det
har åbentbart så ændret sig. Fair 'nough.

> Michael Legart, System Developer - Tiscali A/S

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h
"Computers make very fast, very accurate mistakes"
-- [Ismand] på #partyline/Undernet

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-08-02 10:11

Hej Henrik Bøgh, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det er der da heller ikke hos Tiscali.

Jo der er. I starten var der ikke, da ADSL-produktet var ment som ren
opkobling. Senere blev der så knyttet både mailkonto (en primær plus
valgfrit op til 9 ekstra, alle ægte POP3), website og 1049-opkobling
til ADSL. De "gamle" (fx mig) fik det også automagisk.

Problemet med Tiscali i er ikke mangel på postkasser, men hvad man skal
bruge det enorme antal til
Fx har jeg 10 på min gamle 1049-konto, 10 på ADSL'en, 10 under den
Plus-konto, der automagisk følger med mit webhotel (her bortses fra de
[vist] 500 ægte POP3, man så kan oprette på selve webhotellet).

Er det forståeligt, at jeg ofte undres, når en eller anden spørger,
hvor man kan få en ekstra, gratis postkasse

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-08-02 10:14

On Sun, 25 Aug 2002 09:30:51 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Hvor'n kan det være at der ikke er nogen mailbox knyttet til ADSL hos
> Telia?

Mit gæt, spare penge.

Der er vist heller ikke adgang til deres news server.

Det at udbyde færre perifiære tjenester, gør at man kan sælge selve
access forbindelsen billigere.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-08-02 10:49

On 25 Aug 2002 09:13:51 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Mit gæt, spare penge.

Men hvormeget kan de spare ved det? De risikere jo at de også kommer
til at spare så de øvige udgifter der er ved at have en kunde, så den
fortjeneste der er på de kunder man slipper for, kunne betale
mailserveren.

>Der er vist heller ikke adgang til deres news server.

Korekt, og det kan jeg bedere forstå, dels er det langtifra alle
kunder der brugre newsserver, og med det flow der er på news, så
bliver det ikke en uvæsentlig besparelse, serveren skulle jo
formodentligt udvides for nogle millioner kroner, for at kunne følge
med. Se bare hvilke problemmer TDC har fået med newsserveren efter man
har fået flatrate ADSL. OK Telia har ikke flatrate, men flexrate, med
et max der gør at det er samlignig med flatrate, hvor de hungerende
flaf suger bare spare lidt hvis de er på ferie.

>Det at udbyde færre perifiære tjenester, gør at man kan sælge selve
>access forbindelsen billigere.

Enig, hvis jeg havde pengene til at starte op, så ville jeg lave et
gensalg af TDC's BB på samme måde som Tele2 gør det.
Bare hvor det er en ren accesforbindelse.
News kunne man få som feed, det spare båndbrede, som kun skal hentes
en gang externt, og en mindre maskine kan klare det, opsætning af
Hamster er så simpel at man kan lave et scripts der sætter det op, ind
på en hjemmeside, hvor man giver de oplysninger der er nødvendige, og
man skal til/fra melde hvilke grupper man ønsker at modtage,
newsfeedserveren bliver sat op til det, en scripts bliver generet så
Hamsteren bliver sat op til det, for dem der ikke lige kan finde udaf
at til/fra melde grupper.
Mailboxe får man ikke, men man kan have sit eget domæne, eller få et
sub.domæne hvor man kan drive en mailserver på. Igen en webside, der
sætter mailserveren op, for dem der ikke kan finde ud af at gøre det
selv, og tvungen brug af backupserver på samme måde som den TDC har.
Et logon scripts der bl.a. beder backupmailserveren om at tømme køen
for det domæne.
betalingssupport, support er noget der virkelig koster, og når kunden
er klarover at der kun forfindes betalingssupport, så kan han på
forhånd fravælge at købe produktet.

Nu kender jeg intet til hvad TDC skal have for sådan et gensalgsbart
produkt, men når Tele2 kan bruge det, tilføje news, mailbox,
kundeservice, og sælge det billiger en TDC's BB, så må prisen alså
være så jeg vil kunne sælge det billiger endnu, og stadig tjene penge
på det. I starten kunne man sige det er et rent nørd produkt, og
udbygge med WEBscriptsene sener.
Jeg tror faktisk på at der er tilstrekeligt mange computernørdere i DK
til at man kunne lave et sådant nørdprodukt.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-08-02 13:12

On Sun, 25 Aug 2002 11:49:21 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> til at spare så de øvige udgifter der er ved at have en kunde, så
> den fortjeneste der er på de kunder man slipper for, kunne betale

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men det er ikke
ualmindeligt at en software pakke som bruges som mailserver, skal have
et beløb i licens pr. mailbox på systemet.

Herudover er der udgifter til support på mail opsætningen.

Et gæt på 30-100 kr/år pr. kunde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-08-02 17:12

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Bare hvor det er en ren accesforbindelse.
> SNIP en masse

Hovedparten har ingen hold i virkeligheden.

> Nu kender jeg intet til hvad TDC skal have for sådan et gensalgsbart
> produkt

Muligvis er de 21% rabat, som loven foreskriver om teleydelserne,
overført dertil

> Jeg tror faktisk på at der er tilstrekeligt mange computernørdere i DK
> til at man kunne lave et sådant nørdprodukt.

Måske, men jeg tror ikke på der ville være penge i det.

OPDATERET Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-08-02 13:15

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

>Hvor'n kan det være at der ikke er nogen mailbox knyttet til ADSL hos
>Telia?

Det er vel et koncept, der lægger sig op af det engelske tilbud
fra BT: her er en opkobling. Ingen services overhovedet - bare
en ren opkobling. Til gengæld er prisen lav.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-08-02 13:22

In article <3s1hmu01ek5v295o63g86hcqf4s6j6bui8@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> Hvor'n kan det være at der ikke er nogen mailbox knyttet til ADSL hos
> Telia?

Der er en mailbox tilknyttet, den kan blot ikke tilgås fra Outlook, men
kun fra et webinterface, sådan som jeg har forstået det. Men
hvorfor...den kan jeg ikke svare på. (Jeg er jo bare kok)

--
Andreas Plesner Jacobsen | <DarthVadr> Kira: JOIN THE DARK SIDE, YOUNG ONE.

Fra : T

Dato : 25-08-02 13:32

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> Der er en mailbox tilknyttet, den kan blot ikke tilgås fra Outlook, men
> kun fra et webinterface, sådan som jeg har forstået det. Men
> hvorfor...den kan jeg ikke svare på. (Jeg er jo bare kok)

Det er måske ikke godt at vide.
Men man kunne jo også oprette et Telia Internet Time abonnement. Så kan man
bruge mailen derfra... som et eksempel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-08-02 17:49

On Sun, 25 Aug 2002 12:22:25 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Der er en mailbox tilknyttet, den kan blot ikke tilgås fra Outlook, men
>kun fra et webinterface, sådan som jeg har forstået det. Men
>hvorfor...den kan jeg ikke svare på. (Jeg er jo bare kok)

Og det er derfor jeg ikke helt køber Jespers bud med at spare licens
for mailboxen, da den jo er der, man har bare lukket for adgang til
port 110 for alle andre end webmailserveren.

Fra : Larz

Dato : 25-08-02 18:04

Jonathan wrote:
> Kan ikke finde specifikke oplysninger om email-konti- kun noget om at
> man kan oprette en email på deres latterlige overklistrede
> reklame-farvelade hjemmeside comhjem.dk.

Du bliver automatisk oprettet på comhjem.dk

> Har Telia bredbånd virkelig ikke en email løsning som kan anvendes med
> outlook?

Inden for en nær fremtid vil du kunne tilgå din comhjem.dk mail fra
outlook, outlook express og andre email klienter der kan snakke IMAP.
Det virker i test lige nu ;)

--
-
Lars

Fra : Svend

Dato : 26-08-02 06:53

"Larz" <lp@your-pants.coder.dk> wrote in message

> Inden for en nær fremtid vil du kunne tilgå din comhjem.dk mail fra
> outlook, outlook express og andre email klienter der kan snakke IMAP.
> Det virker i test lige nu ;)

Nice, jeg var begyndt at fortryde min bestilling. Så mangler jeg bare en
news adgang. Er der noget nyt om news ?

--
Svend

Fra : Lars Laursen

Dato : 26-08-02 07:44

> Så mangler jeg bare en
> news adgang. Er der noget nyt om news ?

Telias newserver hedder news101.telia.com og virker sammen med Telia
Bredbånd.

MVH

Lars Laursen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 26-08-02 07:55

Lars Laursen <lars.laursen@telia*fjernes*mail.dk> wrote:

> Telias newserver hedder news101.telia.com og virker sammen med Telia
> Bredbånd.

Det lyder da spændende, for ifølge mine config-filer gør den ikke.

--
-René
newsmaster@telia

Fra : Larz

Dato : 28-08-02 20:18

Rene Joergensen wrote:

> Det lyder da spændende, for ifølge mine config-filer gør den ikke.

lol :)

--
-

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-08-02 20:54

On 26 Aug 2002 06:55:23 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

>Det lyder da spændende, for ifølge mine config-filer gør den ikke.

Jeg tror nu på at Lars kan poste på Telia's newsserver fra Telia's
ADSL, har slået hans IP op på dk-hostmaster.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 20:02

"Lars Laursen" <lars.laursen@telia*fjernes*mail.dk> wrote in message

> Telias newserver hedder news101.telia.com og virker sammen med Telia
> Bredbånd.

Hehe okay...

Da altid noget at serveren står i Danmark..

Den gang jeg var helt ny´begynder på Internet.. For ca. 6 år siden..
Startede jeg med Telia.... Der var deres newsserver en eller anden, som alle
deles om i skandinavien

Fra : Jesper Skriver

Dato : 26-08-02 20:47

On Mon, 26 Aug 2002 21:02:22 +0200, Bjarke Hansen wrote:
> "Lars Laursen" <lars.laursen@telia*fjernes*mail.dk> wrote in message

> Hehe okay...

Det kunne den så alligevel ikke - ifølge administratoren.

> Da altid noget at serveren står i Danmark..
>
> Den gang jeg var helt ny´begynder på Internet.. For ca. 6 år siden..
> Startede jeg med Telia.... Der var deres newsserver en eller anden,
> som alle deles om i skandinavien

Hvorfor skulle det være et problem - blot den har kapacitet til det ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lars Laursen

Dato : 28-08-02 16:26

> Det kunne den så alligevel ikke - ifølge administratoren.

Jeg kører med Telia Bredbånd og benytter netop ovenstående newsserver og det
virker! Det er dette indlæg et bevis på!

MVH
Lars Laursen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-08-02 20:37

Lars Laursen <lars.laursen@telia*fjernes*mail.dk> wrote:

> Jeg kører med Telia Bredbånd og benytter netop ovenstående newsserver og det
> virker! Det er dette indlæg et bevis på!

Hva' søren. Nu står jeg da godt nok i et dårligt lys ..

Hmmm ...

<clickety-click>

--
-René

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-08-02 20:58

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message

> Hva' søren. Nu står jeg da godt nok i et dårligt lys ..
>
> Hmmm ...
>
> <clickety-click>

Nu fjerne du vel ikke newsadgangen til den rare mand,, der fortæller de rare
mennesker om noget godt?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-08-02 20:58

In article <3d6d2b1f$0$87275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> Nu fjerne du vel ikke newsadgangen til den rare mand,, der fortæller de rare
> mennesker om noget godt?

Det tror jeg du må gå ud fra at han gjorde - det er ikke en del af hans
produkt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The best defense against logic is ignorance.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-08-02 21:02

> Det tror jeg du må gå ud fra at han gjorde - det er ikke en del af hans
> produkt.

Politik, når det er dårligt....

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-08-02 21:09

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Nu fjerne du vel ikke newsadgangen til den rare mand,, der fortæller de rare
> mennesker om noget godt?

Hvis jeg har fået styr på configgen: Jo.

--
-René
newsnaster@telia som bør bruge lidt mere tid på at sætte sig ind i

Fra : Svend

Dato : 30-08-02 06:18

> Hvis jeg har fået styr på configgen: Jo.

Så er det her jeg ikke lige forstår Telia, manden bruger jo båndbredde som
han betaler for hver gang han læser news ?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-08-02 07:26

Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Så er det her jeg ikke lige forstår Telia, manden bruger jo båndbredde som
> han betaler for hver gang han læser news ?

Da produktet blev lavet, har man valgt ikke umiddeltbart at give adgang
til news fordi det er en meget dyr tjeneste at holde kørende, der ikke
bliver billigere hvis man har X*100 ADSL brugere, der sidder suger.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Gangs of chain wielding priests. Next on Geraldo." -- Tom Servo

Fra : N. Madsen

Dato : 30-08-02 08:23

> [...]
> til news fordi det er en meget dyr tjeneste at holde kørende, der ikke
> bliver billigere hvis man har X*100 ADSL brugere, der sidder suger.

Hmmm, det her er grimt nyt for mig. Er der ikke mulighed for at køre news
med Telia bredbånd?
Hvorfor er det lige at det er så dyrt for telia at man er på news - serveren
står internt og man betaler efter forbrug.
Jeg har netop fået bekræftet at Telias teknikker kommer I begyndelsen af
oktober...
MVH
Niels M

Fra : Rene Joergensen

Dato : 30-08-02 08:30

N. Madsen <nielsm@NOSPAM.dk> wrote:

> Hmmm, det her er grimt nyt for mig. Er der ikke mulighed for at køre news
> med Telia bredbånd?

Der er pt. kun adgang til Telias interne grupper.

> Hvorfor er det lige at det er så dyrt for telia at man er på news - serveren
> står internt og man betaler efter forbrug.

Serveren er langt fra gratis at drive, og det bliver ikke bedre når
først ADSL-kunderne begynder at suge løs fra den.

--
-René
http://www.taabelig-turbo-klub.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-02 17:03

On 30 Aug 2002 07:29:34 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

>Der er pt. kun adgang til Telias interne grupper.

Det har man dog. Hvorfor får man så ikke adgang til dk.* TXT grupper,
det koster ikke alverden, og man undgår stadig den store belastning
fra flaf sugerne.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-08-02 18:16

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> wrote:

> Det har man dog. Hvorfor får man så ikke adgang til dk.* TXT grupper,
> det koster ikke alverden, og man undgår stadig den store belastning
> fra flaf sugerne.

Personligt kan jeg kun være enig, men som Plesner siger: "Vi er bare
kokke"

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Hello, 1-900-SPANK-ME. How may we help you..." -- Crow T. Robot

Fra : Rene Joergensen

Dato : 30-08-02 21:31

> Det har man dog. Hvorfor får man så ikke adgang til dk.* TXT grupper,
> det koster ikke alverden, og man undgår stadig den store belastning
> fra flaf sugerne.

Jeg er ikke uenig, men vi er ude i nogle beslutninger som bliver taget
på et højere niveau end det jeg er på.

Jeg er bare kok. Ikke køkkenchef :)

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-08-02 10:34

N. Madsen <nielsm@NOSPAM.dk> wrote:

> Hmmm, det her er grimt nyt for mig. Er der ikke mulighed for at køre news
> med Telia bredbånd?

Jo, det er bare ikke muligt at bruge Telias newsserver.

Ikke endnu i hvert fald.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Where there's smoke, there's me." - Inferno, Autobot

Fra : TBC

Dato : 30-08-02 11:04

"Allan Joergensen" <dw@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det er bare ikke muligt at bruge Telias newsserver.

Jeg har et tilsvarende problem fra mit arbejde (Fast forbindelse). Man kan
jo ikke med mindre man er kunde hos f.eks. TDC eller Tiscali få adgang til
deres newsservere. Findes der da nogle gratis offentligt tilgængelige
newsservere der kan give adgang til news (udover det langsomme Google) ?

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : JH

Dato : 30-08-02 11:53

TBC wrote:
> [...]
> få adgang til deres newsservere. Findes der da nogle gratis
> offentligt tilgængelige newsservere der kan give adgang til news

Ja, der er feks "news.cis.dfn.de"
som også indeholder de fleste danske grupper.
Der er "sunsite.auc.dk", som kun indeholder danske grupper.
Du skal registrere dig hos begge newsservere.
Men de er gratis og velfungerende.

Vh JH

Fra : Lars Laursen

Dato : 30-08-02 17:14

"JH" <nospamos@eurosport.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, jeg er blevet koblet af Telias newsserver. Jeg har kun 9 nyhedsgrupper
hos dem nu, alle begynder med telia.internet ...

Det er hvad der kommer ud af at være åbenmundet. Men jeg har prøvet at komme
på sunsite.dk, og poster nu derfra, så jeg er på igen!

MVH

Lars Laursen

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-09-02 10:37

>Da produktet blev lavet, har man valgt ikke umiddeltbart at give adgang
>til news fordi det er en meget dyr tjeneste at holde kørende, der ikke
>bliver billigere hvis man har X*100 ADSL brugere, der sidder suger.

OK. Tjenesten er dyr at drive. Er den ogsaa dyr at drive,
sammenlignet med den betaling, man opkraever hos ADSL-kunderne
pr. downloadet MB?

(Ja, jeg ved godt, at firmaet har en meget saerpraeget
afregningsmodel, som goer det meget vanskeligt at besvare det
spoergsmaal, men saa ligger Telia vel, som de har redt.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans Majlinder

Dato : 20-09-02 17:19

Jeg har lige fået Telia Bredbånd@home og havde ikke set i
betingelserne at port 25 er lukket.

Hvordan ser det så ud hvis jeg f.eks. har mailhotel ???

Bliver der så åbnet for port 25 derfra??? Således at jeg kan bruge
Outlook???

Hans.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-09-02 17:31

On Fri, 20 Sep 2002 18:18:36 +0200, Hans Majlinder <majlinder@ofir.dk>
wrote:

>Jeg har lige fået Telia Bredbånd@home og havde ikke set i
>betingelserne at port 25 er lukket.

En god ting at læse inden man køber.

>Hvordan ser det så ud hvis jeg f.eks. har mailhotel ???

Hvis du har mailhotel, så ligger mailserveren ikke på en Telia B@h og
er derfor ikke omfattet af filteret, og kan fint modtage mail.

>Bliver der så åbnet for port 25 derfra??? Således at jeg kan bruge
>Outlook???

Du bruger ikke port 25 til at hente mail, men port 110, og så er det
ikke indgående trafik.

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.

Fra : Hans Majlinder

Dato : 20-09-02 18:18

On Fri, 20 Sep 2002 18:31:07 +0200, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>En god ting at læse inden man køber.

Fuldstændigt rigtigt, men i mit tilfælde en lille smule for sent. Det
står med 10 ord ca. 3/4 nede på betingelserne, som nok er på et par
hundrede linier.

>Du bruger ikke port 25 til at hente mail, men port 110, og så er det
>ikke indgående trafik.

Ok, en lille korrektion det er min SMTP på port 25 der ikke virker,
POP3 på port 110 er ok.

Hans.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-09-02 18:25

On Fri, 20 Sep 2002 19:17:53 +0200, Hans Majlinder <majlinder@ofir.dk>
wrote:

>Ok, en lille korrektion det er min SMTP på port 25 der ikke virker,
>POP3 på port 110 er ok.

Korekt. Eneste måde du kan have en SMTP server til at modtage mail på,
er hvis du har adgang til at have en BackupMailServer i byen, som kan
vidersende på en alternativ port.

Fra : Hans Majlinder

Dato : 20-09-02 18:41

On Fri, 20 Sep 2002 19:24:36 +0200, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>Korekt. Eneste måde du kan have en SMTP server til at modtage mail på,
>er hvis du har adgang til at have en BackupMailServer i byen, som kan
>vidersende på en alternativ port.

Kan du ikke lige forklare emnet lidt mere, evt. en lille henvisning??

Hans.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-09-02 20:24

On Fri, 20 Sep 2002 19:40:55 +0200, Hans Majlinder <majlinder@ofir.dk>
wrote:

>Kan du ikke lige forklare emnet lidt mere,

Når man sender en mail, så sker følgende
1. Mailreader sender til sin lokale SMTP server (står typisk hos ens
ISP)
2. Den lokale SMTP slår MX op for modtager domænet, er det @milli.dk
får den

|milli.dk   mail exchanger = 20 backup-mx.post.tele.dk.
|milli.dk   mail exchanger = 10 mail.milli.dk.

den forsøger så at connecte til den server der har det laveste nummer,
her mail.milli.dk, det kan den ikke, da der på min TDC BB er filter på
indgående TCP25 trafik. Den forsøger dernæst på næstlaveste her
backup-mx.post.tele.dk denne svare og modtage mailen, og da den er sat
op som backup server, så vil den forsøge at sende til mail.milli.dk,
da min BB ikke er filteret for indgående TCP25 fra denne maskine kan
den connecte til min mailserver og jeg modtager mailen.
Dette filter har TDC sat op for at undgå at jeg og alle andre kunder
med en NE eller BB sætter et åbent mail relay op, hvilket kan
misbruges af SPAM'er til at udsende deres SPAM mail.

Telia har et ligende filtere på TCP25, men har IKKE et backup
mailserver det kan nå forbi filteret, derfor hvis du VIL have en
mailserver på din B@H må du abbonere på en backupmailserver i byen,
som du kan få konfiguret så den sender på en alternativ port som kan
slippe forbi Telia's filter.

Eller letter få et mailhotel i byen hvor du kan hente mail med POP3
protokollen.

--
news.tele.dk og dtext.news.tele.dk er gået død, cancler alle artikler.
http://internet.opasia.dk/driftsinformation/index.php?dogtag=ok_driftsinformation

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-09-02 21:08

Hans Majlinder <majlinder@ofir.dk> wrote:

> Fuldstændigt rigtigt, men i mit tilfælde en lille smule for sent. Det
> står med 10 ord ca. 3/4 nede på betingelserne, som nok er på et par
> hundrede linier.

Det står rent faktik på telia.dk
(http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Sp%f8rgsm%e5l+og+svar,+Bredb%e5nd&CID=-27467#Generelt)

"Er der åbnet for alle typer trafik?
Nej, der er lukket for nogle få typer trafik i retning mod dig.
Mailserver-trafik er lukket (port 25/tcp), ligesom der også er lukket
for WINSOCKS (port 1080/tcp). "

> Ok, en lille korrektion det er min SMTP på port 25 der ikke virker,
> POP3 på port 110 er ok.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er du ikke kan få til at virke,
men der er kun lukket for port 25 fra Internet mod din PC.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Screw the Prime Directive. Give the Borg Windows!"

Fra : Hans Majlinder

Dato : 21-09-02 09:47

On 20 Sep 2002 20:08:26 GMT, Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

>Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er du ikke kan få til at virke,
>men der er kun lukket for port 25 fra Internet mod din PC.

Det betyder også, at jeg ikke kan aflevere e-mails til min mail hotel,
men kun modtage.

Et væsentligt problem for mig, desuden betyder det at alle der bruger
Telias løsning, ikke kan bruge eksterne mail løsninger der forlanger
port 25 (SMTP).

Hans.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-09-02 10:04

> Det betyder også, at jeg ikke kan aflevere e-mails til min mail hotel,
> men kun modtage.

Der er IKKE lukket for port 25 udgående, du kan kontakte enhver
smtp-server.

> Et væsentligt problem for mig, desuden betyder det at alle der bruger
> Telias løsning, ikke kan bruge eksterne mail løsninger der forlanger
> port 25 (SMTP).

Sludder.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"I don't think Orton's in a talking mood, Will." Troi

Fra : Hans Majlinder

Dato : 21-09-02 10:14

On 21 Sep 2002 09:03:51 GMT, Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

>Der er IKKE lukket for port 25 udgående, du kan kontakte enhver
>smtp-server.

>Sludder.

Det er spørgsmålet, følgende er sakset fra en mail fra Telias
kundeservice:

dog skal jeg gøre dig opmærksom på at ifølge vore betingelser er det
ikke muligt at drive sit eget mailhotel på vores produkt ej heller er
det muligt at benytte sit mailhotel/webhotels Email adresser.

Summasumarum jeg kan ikke bruge mit mail hotel hos en anden udbyder.

Hans.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 10:34

On Sat, 21 Sep 2002 11:13:50 +0200, Hans Majlinder <majlinder@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>ikke muligt at drive sit eget mailhotel på vores produkt ej heller er
>det muligt at benytte sit mailhotel/webhotels Email adresser.

Og det er noget sluder, hvis du har et mailhotel i byen, så har Telia
intet med om der kan sendes mail til dit mailhotel. Du kan godt hente
mail fra mailhotellet, da det IKKE medføre trafik på TCP25 MOD dig.

>Summasumarum jeg kan ikke bruge mit mail hotel hos en anden udbyder.

Jov du kan. Det er en inkompentent medarbejder der har skrevet
ovenstående til dig.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-09-02 12:31

Hans Majlinder <majlinder@ofir.dk> wrote:

> Summasumarum jeg kan ikke bruge mit mail hotel hos en anden udbyder.

Det er stadig noget sludder.

Jeg begynder at mistænke at problemet er, at din mailhoteludbyder ikke
vil lade dig sende udgående mails gennem sin SMTP-server.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Don't quote what he says. Say what he means!" Barry Goldwater's Aide