Spørgsmål fra nybegynder.
Fra : Marlene

Dato : 24-08-02 16:41

Hej.

Selvom jeg red som barn, lærte jeg aldrig forskellige udtryk og fik ikke
decideret undervisning - derfor har jeg et par spørgsmål, som dog er vidt
forskellige:

1) Hvad betyder "gå til biddet"?

2) Hvad står OX for i forbindelse med araberheste?

Tak på forhånd.

Mvh. Marlene.

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 25-08-02 00:19

Hej

> 1) Hvad betyder "gå til biddet"?

Jeg mener det betyder noget med om hesten går rigtig og reagere på biddet.
Hvis nu at hesten feks. har nogle tandproblemer så kan det føre til at den
ikke har det så godt med biddet i munden. Også kan det gøre til at den ikke
går til biddet.

Mener det er noget i den stil.

> 2) Hvad står OX for i forbindelse med araberheste?

Måske du kan bruge nederstående.

Dansk Selskab for Arabisk Hesteavl (DSAH) blev oprettet i 1967. Foreningens
formålsparagraf er at støtte avlen og brugen af den arabiske hest. DSAH er
medlem af: WAHO World Arabian Horse Organization ECAHO European Conference
of Arab Horse Organizations, LU Landsudvalget for Heste

Til bestemmelse af fuldblodsaraberen benytter DSAH WAHO's defintion: En
fuldblodsaraber er en hest, der står i enhver stambog eller ethvert
register, der er opført af WAHO som acceptabelt. Det vil sige at ved en OX
araber forstår man: Arabisk Fuldblod (OX) kan i alle led føres tilbage til
internationalt anerkendte oprindelses individer (originalaraberen).

Stambøger
DSAH har fået autorisation til registrering og stambogsføring af
fuldblodsarabere i Danmark af Veterinær og Fødevareministeriet. DSAH udgav
sin første stambog i november 1967, den indeholdt de første 29 ox arabere.
Dengang førtes stambøgerne for alle fuldblodsarabere og dets
krydsningsprodukter. Dette blev foretaget frem til 1979, da foreningen blev
opdelt i to grupper: DSAH ox og DSAH oo. DSAH oo araberrace afdelingen får i
dag registreret heste på Landskontoret for Heste. Selskabet DSAH ox har frem
til 1997 udgivet 5 stambøger for fuldblodsarabere og registreringsnumrene
vil i 1999 komme op på 3000. Hermed ikke sagt, at der er 3000 registrerede
levende heste i Danmark. Naturligvis er de første registrerede arabere ved
at være uddøde - samtidig er en del blevet eksporteret til det meste af
verdenen. For at opnå størst mulig sikkerhed ved registrering af hestene,
har DSAH siden 1981 foretaget afstamningskontrol, frysemærkning samt nøje
farve og aftegnsbeskrivelse for hver enkelt hest. Siden 1985 har
blodtypebestemmelse været obligatorisk.

Linierne
På alle stamtavler er der opført en hoppelinie. Denne oplysning er af
historisk interesse, da mange af de gamle stammer repræsenterer en arv, som
man ikke ubetænktsomt skal lade gå til grunde og uddø, da det ikke er
sandsynligt, at man fremover i orienten vil kunne finde arabere med så
gammelt blod. Denne oplysning om hoppelinien er for mange en vej til at søge
oplysninger om de enkelte hestes historie. De mænd og kvinder, som
hentede de første ædle arabere til Europa og Amerika under store ofre og
ofte farefulde rejser bør heller ikke glemmes. Deres navne er at finde i de
mange bøger, som er udgivet om emnet.

se mere hos : http://www.dsah.dk

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 25-08-02 00:29

Hov glemte lige noget

Ox(fuldblodsaraber) betyder at der er angloaraber i afstamningen.
og oo(Shagyaaraber) betyder at det er en krydsningsavl mellem shagya- og
ox-araber hingste og frederiksborg hopper.

Forskellen på en OX og en OO idag er at shagyaraber er mere kompakt og
kraftigere ind fuldblodsaraberen. Den egner sig godt som både ride og køre
hest.

Fra : Gitte

Dato : 25-08-02 09:01

Hej JImmie!

Der er noget galt her - for OX araberen er den reneste race i verden - hvor
i mod Anglo Araberen er en krydsning af Fuldblod(XX) og Araber(OX)

Ud over OX som er fuldblodsaraberen er der:

XX - Engelsk fuldblod
SH - Shagya Araber
AA - Angloaraber
OX - Fuldblodsaraberen

Det er forkortelserne inde for araber.

Gitte*LJ*

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 26-08-02 15:49

Hejsa

Ja det har du ret i, jeg har kludret lidt rundt i det, godt du lige kunne
rette mig

Men OO er stadig et mix mellem Hingste fra SH og OX parret med danske
fredriksborg hopper ikke ?

Eller ved du hvordan det så hænger sammen?

Mvh,
Jimmie

Fra : Gitte

Dato : 26-08-02 20:33

Hej Jimmie!

*SS* kun fordi jeg selv har en araberrace jeg vidste det - OO - Jeg husker
altså ikke lige hvad den blanding består af - men jeg med største fornøjelse
tjekke det*SS*

Har du selv heste og evt. en hjemmeside jeg må se*SS*?

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 02-09-02 06:56

> Hej Jimmie!
>
> Har du selv heste og evt. en hjemmeside jeg må se*SS*?
>
> Gitte*LJ*

Hejsa

Ja der er et par stykker, jeg har ikke fået lavet hjemmesiden færdig,
men der kommer jo nok nogle billeder på engang ved lejlighed

Jimmie.

Fra : Gitte

Dato : 02-09-02 20:59

Hej Jimmie!

Hvilke heste har du og hvor mange? Hvor er du fra i verden??? - er ret
nysgerrig.

Gitte*LJ*

Fra : Gitte

Dato : 26-08-02 20:58

Hej Jimmie!

I følge hvad jeg har fundet ud af - så er SH det samme som OO - SH hedder
det bare i danmark og i udlandet hedder det OO - men jeg undersøger lige
sagen nærmere for ikke at træde nogen over fødderne*SS*
http://dsah.hoberg.dk/heste/Hingsteliste2002.shtml - det jeg lige kunne
finde - så ret mig hvis jeg tager fejl - og tjek linket med hingstene

Gitte*LJ*

Fra : K

Dato : 25-08-02 10:35

In article <ak89gg$da3$1@news.cybercity.dk>, tunne@heaven.dk says...
> [...]
> decideret undervisning - derfor har jeg et par spørgsmål, som dog er vidt

Hej

Har du ikke lagt mærke til, at nogle heste skummer voldsomt ud af munden,
når de arbejder.
De arbejder med biddet inde i munden. Og er derfor meget opmærksomme på
rytterens bevægelser med biddet.
Hvis du rider din hest, så den går til biddet, vil du kunne mærke i
tøjlerne, at du har kontakt til hestens mund hele tiden.
Det kræver, at du driver din hest frem og får den til at arbejde.

Håber dette gav mening for dig.