elseif vs. select case
Fra : Morten Abildgaard

Dato : 24-08-02 15:12

Hejsa,

Jeg sidder (som sædvanligt) og leger med lidt ASP, og lige nu er det med
en applikation (som vi jo så fint må kalde .asp-siderne), hvor jeg har en
kode med et gennemløb af konditionelle sætninger a la:
if var = 1 and nogetA then
gør(dit, var)
elseif var = 2 and nogetandet>noget then
gåtil(dut, dyt)
elseif var = 3 and livet=sjov then
faldned(var, "nu")
elseif var >= 4 and tid <> penge then
komisving("nu", var)
else
ladfaldehvadikkekanstå(var)
end if
Der er altså flere "krav" i hver sætning, men de har alle "var" som det
primære krav.
Og så kommer spørgsmålet: Er der noget at spare (for serveren,
responstiden osv.) ved at bruge "select case" og så teste de resterende
"krav" under hver case:
select case var
case 1: if nogetA then gør(dit, var)
case 2: if nogetandet>noget then gåtil(dut, dyt)
(...osv...)
case else: ladfaldehvadikkekanstå(var)
end select

håber I kan følge mig.

mvh morten

Fra : Claus O

Dato : 24-08-02 15:49

"Morten Abildgaard" <none@all.dk> wrote

> Og så kommer spørgsmålet: Er der noget at spare (for serveren,
> responstiden osv.) ved at bruge "select case" og så teste de resterende

Mener en gang jeg har læst man bruger select case ved
flere end 2-3 muligheder.
Claus

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-08-02 15:42

On Sat, 24 Aug 2002 14:11:44 +0000 (UTC), Morten Abildgaard
<none@all.dk> wrote:

> [...]
>Og så kommer spørgsmålet: Er der noget at spare (for serveren,
>responstiden osv.) ved at bruge "select case" og så teste de resterende

Jeg har ingen mening om, hvad der er mest ressource-effektivt, men jeg
tror ikke der er den store forskel.

>select case var
> case 1: if nogetA then gør(dit, var)
> case 2: if nogetandet>noget then gåtil(dut, dyt)
> [...]

Derimod er det *logiske indhold* i de to opstillinger ikke ens.
I det øverste tilfælde vil else fange alt hvad der ikke opfylder de
ovenstående 4 betingelses-par.
I det nederste tilfælde vil else kun fange alt hvad der ikke opfylder
de 4 var-betingelser, men ikke hvis fx en "under-betingelse" har
spærret for et tilfælde.

>håber I kan følge mig.

Tror jeg nok - ellers korrigér mig

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 24-08-02 16:42

Jørn Andersen skrev i news:7e6fmu486c0lemes9vm6uj7rb7cfblvp1s@4ax.com:
[klip]
> [...]
> I det nederste tilfælde vil else kun fange alt hvad der ikke opfylder
> de 4 var-betingelser, men ikke hvis fx en "under-betingelse" har

Av-ja, den havde min logik for burhøns ikke lige tænkt over.

> Tror jeg nok - ellers korrigér mig
OK: Du skal bare ud på gaden og til venstre... - og så lidt længere frem og
så til højre... - så står der 6 kolde lige ved din fod.

/morten