Markise rengøring
Fra : Michael Schrøder

Dato : 24-08-02 10:16

Vi har en markise over vores (soveværelse) vindue mod syd.

Den er ensfarvet hvid.

Den er efterhånden kommet til at se rigtig grim ud, sådan nærmest grå-sort

Har I nogen forslag til hvordan den kan rengøres ???

mvh Michael Schrøder

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 25-08-02 20:31

Michael Schrøder skrev:

> Vi har en markise over vores (soveværelse) vindue mod syd.
> Den er efterhånden kommet til at se rigtig grim ud, sådan nærmest grå-sort

Jeg ved ikke om du kan bruge denne opskrift, som jeg har "sakset"
fra Flemming Leths "Leth'e råd" på:

<http://www.dr.dk/tv-p/leth/oversigter/dato/oversigt-dato-2002.shtm>

Jordslåede tekstiler, rensning af:
Metoden kan bruges til jordslåede badeforhæng, telte og andet
tekstil.

Hvad skal du bruge
· Handsker
· To skåle
· Vand
· En dåse natriumbisulfit
· En dåse kaliumpermanganat

Sådan gør du
1. Opløs 20 gram kaliumpermanganat i 980 ml vand
2. Gennemvæd tøjet i blandingen
3. Lad tøjet hvile i blandingen i tre minutter
4. Opløs 200 gram natriumbisulfit i 800 ml vand
5. Gennemvæd tøjet i den nye blanding, indtil det får den oprindelige
farve igen
6. Tag det op
7. Vask tøjet i vaskemaskinen

Brug handsker og sørg for god udluftning.

Natriumbisulfit og kaliumpermanganat kan købes eller bestilles hos
MATAS.

--
Venlig hilsen
Svend Erik