antal tilbud?
Fra : per

Dato : 19-02-01 17:11

Hvor mange må give tilbud på et stykke arbejde, er det 2 eller 3?

Må dem der byder "snakke" sammen så tilbuddene biiver ens?
(for så senere at arbejde sammen om arbejdet)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-02-01 22:35

per wrote:

> Hvor mange må give tilbud på et stykke arbejde, er det 2 eller 3?

Man må _afgive_ så mange, man vil, men man må højest _indhente_ tre.
Ønsker man tilbud fra flere, skal man til at kigge på en licitation.

> Må dem der byder "snakke" sammen så tilbuddene biiver ens?

Nej - se under "karteller".

M.v.h.

Jonathan

Fra : per

Dato : 20-02-01 07:26

On Mon, 19 Feb 2001 21:35:28 GMT, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

Jeg har ikke kunne finde noget nedskrevet på nettet, men der er vel en
udbudslov hvor det måtte stå?

Jeg snakkede med en konduktør, og han sagde at på et tilbud på f.eks
150000kr, var det ikke noget man tog alvorligt, og vedr karteller,
skal beviserne være så klare, at man næsten skulle have hørt samtalen,
og alså at det ikke var nok at teksterne i de afgivne tilbud var
fuldstændig og matrialerne ligeså.

Men det lugter da lidt.

--
Per

Fra : Zacho

Dato : 20-02-01 08:50

Jonathan Stein skrev i meddelelsen <3A919209.5CE10FE9@image.dk>...

> Man må _afgive_ så mange, man vil, men man må højest _indhente_ tre.
>Ønsker man tilbud fra flere, skal man til at kigge på en licitation.

Hmm...er det ikke kun 2 tilbud der må hentes ??
Har du evt. en henvisning til en lov el. lign. .....

På forhånd tak.....

Fra : Kurt Bjerretoft Esp~

Dato : 20-02-01 09:55

En bygherre, må indhente 2 tilbud , kaldet underhåndsbud.- han kan frit
vælge mellem de 2 bud.- Ønsker bygherren flere tilbud, skal han udbyde
arbejdet i licitation.- indbudt licitation eller offentlig licitation.

Han skal tage det billigste tilbud, medmindre der udtrykkelig er beskrevet
andet, (for det meste i indbudt licititation.

Alt dette står tydeligt anført i licitationdloven.

Med venlig hilsen

Espersen El & antenne

Ps : De bydende må naturligvis ikke tale om tilbudenes størelse,
men må gerne bede bygherren indkalde til et møde om sagen,
så alle byder på samme grundlag

Fra : per

Dato : 20-02-01 10:48

Det er ikke let nu. den ene siger 3 bud og du siger 2 hmm.

--
Per

Fra : Kurt Bjerretoft Esp~

Dato : 20-02-01 11:19

Det står nu i licitationsloven.-- Desuden har jeg siddet og udregnet tilbud
i over 35 år.-

Med venlig hilsen
Espersen El&Antenne

Fra : per

Dato : 20-02-01 14:58

On Tue, 20 Feb 2001 11:19:25 +0100, "Kurt Bjerretoft Espersen"
<ccc22505@vip.cybercity.dk> wrote:

Så må det være rigtigt.

Hvor får man fat i den lovsamling, for jeg kan muligvis få brug for
den ved senere lejlighed

--
Per

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 20-02-01 16:07

"per" <per@ph-byg.dk> wrote in message

[klip]

> Så må det være rigtigt.

?... tak skæbne.

> Hvor får man fat i den lovsamling, for jeg kan muligvis få brug for
> den ved senere lejlighed

www.retsinfo.dk Lov 1966-06-08 nr 216 (L 1966 216) om licitation mv, som
ændret ved L 1989-12-19 nr 818

§ 5. Det er ikke tilladt at modtage underhåndsbud, såfremt der tidligere på
samme arbejde eller leverance er modtaget licitationsbud eller mere end et
underhåndsbud og der ikke er forløbet enten mindst 6 måneder fra
licitationsdagen, henholdsvis efter modtagelsen af det seneste
underhåndsbud, eller 3 måneder efter annulleringen af licitationen eller
underhåndsbuddene.

"Bestemmelsen forbyder bygherren at modtage underhåndsbud i
beskyttelsesperioden, og reglen har således virkning på bud fra enhver
tilbudsgiver uanset organisationsforhold.
Bestemmelsen skal forstås således, at bygherren inden for de angivne
beskyttelsesfrister er berettiget til at modtage højst 2 underhåndsbud.
Ønsker bygherren ikke at benytte nogen af underhåndsbudene, kan han
annullere disse og umiddelbart efter afholde en licitation. Et
underhåndsbud, der fremsendes uopfordret tæller ikke med, hvis bygherren
ikke benytter sig af det." - fra Karnov.

/Peter

--
http://vvv.grauslund.com/
- Jura behøver ikke at være kedeligt. Se "jura" på http://vvv.grauslund.com

Fra : per

Dato : 20-02-01 16:38

Takker

--
Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-02-01 19:37

per wrote:

> Hvor får man fat i den lovsamling, for jeg kan muligvis få brug for
> den ved senere lejlighed

http://www.retsinfo.dk/ er din ven - når den virker...

Den fortæller blandt andet, at det inden for bygge og anlæg kun er tilladt at
indhente to tilbud - hvorefter der skal gå mindst tre måneder inden man kan
indhente nye tilbud (hvis de første tilbud annuleres - ellers skal der gå seks
måneder).
Hvor de tre tilbud kom fra, er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hørt dem
omtalt i anden sammenhæng. Om det har været en fejl, eller om der gælder andre
regler på andre områder, skal jeg ikke kunne sige - jeg kan p.t. ikke finde nogen
referencer til andet end de to tilbud.

M.v.h.

Jonathan

Fra : per

Dato : 20-02-01 22:23

On Tue, 20 Feb 2001 18:37:17 GMT, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> http://www.retsinfo.dk/ er din ven - når den virker...

Men den er fandme umulig for alm mennesker at læse, og slå op i.

--
Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-02-01 15:29

per wrote:

> Men den er fandme umulig for alm mennesker at læse, og slå op i.

Lovteksterne er jo de samme, selv om de ligger elektronisk. Med lidt
tålmodighed, er den også til at søge i - læg specielt mærke til
"Populærnavn" og "Fritekst".

M.v.h.

Jonathan