En onsdag eftermiddag (ca ved tetid) for 3~
Fra : Sven Nielsen

Dato : 23-08-02 17:03

.... blev Jorden ramt af en 20 km bred astroide. Av for den.

Det står der i hvert fald på BBC's hjemmeside.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2211402.stm

Der står dog ikke noget nærmere om, hvordan man har fundet ud af det -
bortset fra: "Geologists found traces of the meteorite in South
Africa's Barberton greenstone belt and Pilbara block in western
Australia."

Det kan faktisk godt ske igen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 23-08-02 17:29

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse
> Det kan faktisk godt ske igen.

Yep:
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=63784

M.v.h.
Olav

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 23-08-02 17:32

Her er forøvrigt den artikel der henvises til:
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=205186/
(Forskere advarer om trussel fra asteroider - 400 astronomererklærer, at
risikoen for, at Jorden rammes af en asteroide, ikke tages tilstrækkeligt
alvorligt.)

M.v.h.
Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-02 19:51

Olav M.J. Christiansen skrev:

>(Forskere advarer om trussel fra asteroider - 400 astronomererklærer, at
>risikoen for, at Jorden rammes af en asteroide, ikke tages tilstrækkeligt
>alvorligt.)

Synd at de næppe får lejlighed til at sige "Hvad sagde vi?".

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-08-02 13:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Synd at de næppe får lejlighed til at sige "Hvad sagde vi?".

*Hvis* Jorden skulle blive ramt i vores levetid, får de jo mulighed
for at sige »Hvad sagde vi?«, men sandsynligheden er selvfølgelig
lille.

Selv hvis begivenheden bliver så voldsom at den fører til menneske-
hedens udryddelse, vil alle de 400 næppe dø instantant.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lars

Dato : 23-08-02 20:02

In article <MPG.17d07b1855156e89989683@news.inet.tele.dk>, sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com
says...
> ... blev Jorden ramt af en 20 km bred astroide. Av for den.

Jeg så på et Discovery program, at Jorden for ca. 4½ mia år siden kolliderede med planeten
Orfeus, der var på størrelse med Mars dvs. omkring 6.000 km (Jorden's diameter er ca. 12.800
km).
Resultatet var at Månen blev skabt.
Som de sagde i programmet: "It was a bad weekend in Earth history"

Jeg ledte efter nogle links men uden held, så hvis nogle af jer har nogle links vil jeg gerne
se disse.

mvh Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-08-02 05:13

Scripsit Lars <lc@get3net.dk>

> [...]
> kolliderede med planeten Orfeus, der var på størrelse med Mars
> dvs. omkring 6.000 km (Jorden's diameter er ca. 12.800 km).

Hvordan har man opdaget navnet?

> Som de sagde i programmet: "It was a bad weekend in Earth history"

Hm, jeg synes da månen er hyggelig at have. Og der er vist mindst en
halv snes forskellige effekter som påstås at føre til at lige netop
sådan en måne er en afgørende forudsætning for at en biosfære med
plads til store pattedyr har kunnet udvikle sig.

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a

Fra : Stefan Holm

Dato : 26-08-02 22:28

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:
> Scripsit Lars <lc@get3net.dk>

> Hvordan har man opdaget navnet?

Man har vel bare set hvilken planet, der ikke er mere.

--
"Begin at the beginning and go on till you come to the end; then stop."

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-08-02 20:40

Sven Nielsen <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote:
> Det kan faktisk godt ske igen.

Var det ca. ved tetid 'i' London eller på nedslagsstedet?
Eller nedslaget skete måske 'i' London?? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-08-02 21:40

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
[En onsdag eftermiddag (ca ved tetid) for 3,4 milliarderår siden]

> Var det ca. ved tetid 'i' London eller på nedslagsstedet?
> Eller nedslaget skete måske 'i' London?? :)

Jeg tænkte lignende tanker. Men teplanten var på ingen måde i nær-
heden af at eksistere dengang. Til gengæld er jeg i tvivl om hvorvidt
man kan ekstrapolere ugedagene tilbage til dengang. Men det er nok
tvivlsomt om vi finder det eksakte antal tropiske jordrotationer siden
begivenheden.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)