Centering af table
Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 23-08-02 12:27

Et simpelt problem, hvordan centere jeg en table som jeg har sat til at fylde
90% af skærm bredden? Kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre.

Har prøvet noget med
table.news { align: center; } (i CSS filen se'følig)
men det funker ikke.

Nogle der har løsningen?

XHTML 1.0 Strict og CSS2.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-08-02 15:53

23 Aug 2002 11:27:12 GMT, skrev Bjarke Freund-Hansen
<RoceKiller@impsoft.dk>:

>Nogle der har løsningen?

Hvis det skal virke i alle browsere:

body   {text-align: center}
table.midt {margin-left: auto; margin-right: auto; width: 90%}

Ovennævnte kan gøre at du bliver nødt til at sætte text-align på
tekst, hvor man ellers ikke ville gøre det (venstrestillet
tekst), men er langt den enkleste måde at gøre det på.

Ellers <http://www.bluerobot.com/> under csscentrering.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 23-08-02 17:09

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]

> tekst, hvor man ellers ikke ville gøre det (venstrestillet
> tekst), men er langt den enkleste måde at gøre det på.

Vil jeg helst undgå, men er det så ikke nok med den nederste. Synes umilbart
det virker mystisk at det skulle være besværligt.

> Ellers <http://www.bluerobot.com/> under csscentrering.

Den vil jeg kigge på.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 23-08-02 17:14

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> Vil jeg helst undgå, men er det så ikke nok med den nederste. Synes umilbart
> det virker mystisk at det skulle være besværligt.

Og den nederste virker som den skal, vil meget gerne have et link til hvor i
CSS2 dokumentationen du fandt det, da jeg har ledt som bare pokker. ;)

> Den vil jeg kigge på.

Kan jeg ikke finde.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-08-02 17:57

23 Aug 2002 16:13:41 GMT, skrev Bjarke Freund-Hansen
<RoceKiller@impsoft.dk>:

> [...]

Det er det heller ikke, når man kører strict (x)html med IE, men
IE 5.x har en bug og vil ikke centrere tabellen, medmindre du
bruger body {text-align: center}.
Derfor er den med.

>Og den nederste virker som den skal, vil meget gerne have et link til hvor i
>CSS2 dokumentationen du fandt det, da jeg har ledt som bare pokker. ;)

Øhh - aner det ikke, men den må være der et eller andet sted.
Det er ihvertfald korrekt css.
Meningen er at når man har et blockelemement og sætter margin til
auto, så skal browseren selv finde ud af at sætte margin uden om
og dvs. med et element på m90 %, så sætter browseren selv
margin-left/right til 5 %.

>Kan jeg ikke finde.

UDe til venstre på siden
<http://bluerobot.com/web/css/center1.html>
<http://bluerobot.com/web/css/center2.html>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-02 19:26

On Fri, 23 Aug 2002 18:57:24 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Det er det heller ikke, når man kører strict (x)html med IE, men
>IE 5.x har en bug og vil ikke centrere tabellen, medmindre du
>bruger body {text-align: center}.

IE 6.x forstår så heller ikke at man kører strict xhtml, hvis man
indleder med en (korrekt) XML-deklaration.

Oh, the humanity...

--
- Peter Brodersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-08-02 20:49

Sun, 25 Aug 2002 20:26:27 +0200, skrev Peter Brodersen
<usenet@ter.dk>:

>IE 6.x forstår så heller ikke at man kører strict xhtml, hvis man
>indleder med en (korrekt) XML-deklaration.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvornår IE 6 kører i strict mode
eller ej.

Med
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
så kører IE 6 i strict mode, men med
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
gør den tilsyneladende ikke, selvom jeg vil mene det skulle være
strict også?
Men det er så måske xmlindledningen IE 6 ikke kan finde ud af.
De to klassiske ting, som man kan kontrollere det med er jo
centreringen med margin-left/right: auto (skal virke med strict)
og farvede scrollbar (skal ikke virke med strict).

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-02 21:11

On Sun, 25 Aug 2002 21:49:21 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Men det er så måske xmlindledningen IE 6 ikke kan finde ud af.

Ja - såvidt, jeg kan se, går den i "compatible mode", såfremt der blot
er ikke-blanktegn foran DOCTYPE-deklarationen (som fx en
xml-indledning). Det er desværre ret uhensigtsmæssigt, men bekræfter
uretfærdigt min opfattelse om at alle browsere har defekt ml-parsing
:)

--
- Peter Brodersen

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 26-08-02 08:52

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]

> Det er det heller ikke, når man kører strict (x)html med IE, men
> IE 5.x har en bug og vil ikke centrere tabellen, medmindre du

Det må IE 5.x brugere så undvære, de fleste jeg kender bruger også IE 6 eller
Opera.

> Øhh - aner det ikke, men den må være der et eller andet sted.
> Det er ihvertfald korrekt css.

Okay, den validater også som den skal. ;)

> [...]
> auto, så skal browseren selv finde ud af at sætte margin uden om
> og dvs. med et element på m90 %, så sætter browseren selv

Det kan jeg se.

> Ude til venstre på siden
> <http://bluerobot.com/web/css/center1.html>
> <http://bluerobot.com/web/css/center2.html>

Kunne slet ikke se siden da jeg prøvede, den svarede slet ikke. Men ser ud
til at virke nu.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Jacob Volstrup

Dato : 25-08-02 12:17

Du retter det bare til <table align="center" class="news" width="90%"
border="1">

mvh Jacob Volstrup

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-08-02 18:58

Sun, 25 Aug 2002 13:16:48 +0200, skrev "Jacob Volstrup"
<usenet@avanceret.dk>:

>Du retter det bare til <table align="center" class="news" width="90%"
>border="1">

Er forældet kode og kan ikke bruges i stricct (x)html, som
spørgsmålet gik på.

Fra : Jacob Volstrup

Dato : 25-08-02 23:23

> Er forældet kode og kan ikke bruges i stricct (x)html, som
> spørgsmålet gik på.

Undskyld, det havde jeg vist overset... Men forstår dog ikke hvorfor du
absolut vil køre strict... Jeg foretrækker at lave html som (til en vis
grad) overholder standarderne, på en måde så siderne vises ens i alle
browsere, og som ikke nødvendigvis kræver den allernyeste browser.
Dette Gør så også at jeg ofte bruger 'center' i en table-tag, fordi jeg ved
at det virker med alle browser.

Mvh Jacob Volstrup

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-08-02 23:44

Mon, 26 Aug 2002 00:22:42 +0200, skrev "Jacob Volstrup"
<usenet@avanceret.dk>:

>Undskyld, det havde jeg vist overset... Men forstår dog ikke hvorfor du
>absolut vil køre strict..

Jeg svarede på et spørgsmål, som Bjarke Freund-Hansen stillede,
så det er ikke nødvendigvis noget jeg vil.

Iøvrigt kan man sagtens køre strict (x)html og få det til at se
stort set ens ud i forskellige browsere.

Det svar som jeg gav f.eks., det vil centrere en tabel fra ver. 4
browsere incl. Netscape 4.x, så er man vidst dækket ind.