kryptorerings freeware??
Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 23-08-02 10:41

eksisterer der ikke noget freeware. Jeg troede at http://www.pgp.com havde
noget freeware men det eneste er noget som endnu ikke er frigivet.
Jeg vil på baggrund af
http://newz.dk/forum_item.php?id=22448
gerne igang med at lege med noget kryptorering men har ikke råd til de pro.
udgaver. Jeg mener da også at der eksistere noget freeware. Nogen der kan
hjælpe?

/SoulWalkeR

Fra : Karsten

Dato : 23-08-02 10:47

[snip]

hvad med http://www.gnupg.org/ ?

--
/Karsten
"There are 10 types of people in the world: Those who understand binary,

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-08-02 12:30

Karsten wrote:

> hvad med http://www.gnupg.org/ ?

GPG er ikke freeware... det er frit software :)

Fra : Karsten

Dato : 23-08-02 13:49

Peter Mogensen wrote:

> GPG er ikke freeware... det er frit software :)

Det er rigtigt, men jeg syntes jeg ville prøve at pådutte ham en god vane:)

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 23-08-02 10:49

ahh fandt noget på http://www.finecrypt.net som jeg vil lege lidt med. Lige
hvis der skulle være andre interesserede.

/SoulWalkeR

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-08-02 11:49

"Ejvind \"SoulWalker\" Toft" <email@REMOVEetoft.dk> writes:

> ahh fandt noget på http://www.finecrypt.net som jeg vil lege lidt med. Lige
> hvis der skulle være andre interesserede.

Jeg vil foreslå at kigge på et PGP-kompatibelt program istedet, enten
GnuPG som tidligere nævnt, eller de gratis versioner af PGP
<URL:http://www.pgpi.org/>.

Fordelene ved et PGP-kompatibelt program er:
- Kompatibelt med andre programmer på andre platforme. FineCrypt findes
kun til Windows og deres self-extracting exe-filer virker nok også kun til
Windows, så du kan ikke sende krypterede filer til en Mac-bruger.
- Standardiseret. Der er en standard, OpenPGP <URL:http://www.openpgp.org/>,
hvilket nok også er grunden til at der findes mere end et program der
forstår formatet.
- Udbredt. Der er allerede langt flere der bruger OpenPGP-kompatible programmer
end FineCrypt.

Der ud over har jeg problemer med at Finecrypt siger:

FineCrypt is the ONLY encryption program that you can check yourself
for absolute correctness of encryption

Det kan man med alle programmer hvor man har en referenceimplementation
af kryperingen som man stoler på ... eller hvor man har kildeteksten
og selv kan oversætte den (det giver en referenceimplementation man
kan stole på hvis man stoler på kildeteksten og sin compiler :).

Jeg er heller ikke for glad for deres reklame om at man kan bruge

any of four encryption modes: Electronic Codebook, Cipher Block
Chaining, Cipher Feedback and Output Feedback.

Det er alligevel ikke et valg man bør give til almindelige brugere
uden meget grundig vejledning. Lyder mest som et forsøg på at lyde
imponerende.

/L

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-08-02 00:17

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> Chaining, Cipher Feedback and Output Feedback.
>
> Det er alligevel ikke et valg man bør give til almindelige brugere

AV. Tænk at de overhovedet giver brugeren mulighed for at bruge ECB.
Det er dog den mest usikre mode man overhovedet kan bruge. Til
kryptering af filer kan jeg overhovedet ikke se noget som helst
formål med at bruge andet end CBC mode. (I hvert fald ikke nogen fa
de nævnte.)

Til netværks kryptering kan der være fordele ved CFB og OFB, men de
er vist ikke så sikre som CBC.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 23-08-02 11:47

"Ejvind "SoulWalker" Toft" skrev:
> eksisterer der ikke noget freeware. Jeg troede at http://www.pgp.com
havde
> noget freeware men det eneste er noget som endnu ikke er frigivet.

Du skal kigge på http://www.pgpi.org. Her kan du hente en gratis version
af PGP.

Du kan også hente et gratis digitalt certifikat her, som godt kan bruges
til kryptering af e-mails:
http://demo.certifikat.dk

For at kunne sende krypterede e-mails skal både du og modtageren benytte
samme kryptering, og I skal udveksle offentlige nøgler.

> Jeg vil på baggrund af
> http://newz.dk/forum_item.php?id=22448
> gerne igang med at lege med noget kryptorering

Nu er det ikke første gang, News.dk har viderebragt rygter uden at
tjekke påstanden.
Historien er baseret på et rygte startet af en EU-skeptisk
interesseorganisation, som har fået galt fat i nogle dokumenter.
Den danske regering afviser på vegne af EU rygterne:
http://www.eu2002.dk/news/news_read.asp?iInformationID=21662

Det er i øvrigt forkert, at der skulle være tale om at gemme e-mails.
Diskussionerne går på, om man skal have fælles EU-regler for opbevaring
af trafikdata.
Trafikdata er i denne forbindelse et spørgsmål om, at man som
internetudbyder skal være i stand til at sige, hvilken kunde der har på
et givet tidspunkt har benyttet en given IP-adresse. Det er jo lidt
(meget) noget andet end at gemme indholdet af e-mails.

Her kan du læse mere om registrering af trafikdata:
http://csirt.dk/artikel.php?id=39566

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 23-08-02 12:51

On Fri, 23 Aug 2002 12:47:10 +0200,
Thomas B. Maxe <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:
> [...]
> et givet tidspunkt har benyttet en given IP-adresse. Det er jo lidt
> (meget) noget andet end at gemme indholdet af e-mails.

Det er det. Og det ville undre mig hvis man ikke gjorde det. Min egen
udbyder ville ikke kunne leve op til deres bekendtgoerelser ialdfald.

--
Jesper

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 23-08-02 13:56

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote in message

> Du kan også hente et gratis digitalt certifikat her, som godt kan bruges
> til kryptering af e-mails:
> http://demo.certifikat.dk

Den Gratis certificat er da kun en demo som kun kan anvendes i 14 dage :(

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-08-02 12:07

www.pgpi.com

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL
og opsætning af CISCO router.

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 23-08-02 12:51

"Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> wrote in message

> www.pgpi.com

I er flere der anbefaler denne adresse. Jeg har tidligere været derinde og
kigge og de understøtter ikke Windows XP så det program kan jeg ikke bruge
til noget. Henter jeg win2k udgaven så siger den bare at den ikke
understøtter mit styresystem.

/SoulWalkeR

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-08-02 15:42

> [...]

> kigge og de understøtter ikke Windows XP så det program kan jeg ikke bruge
> til noget. Henter jeg win2k udgaven så siger den bare at den ikke

Jeg bruger stadig en gammel version til Win9x (6.0.2i) da det er den sidste
der har PGPdisk med. Den virker *så vidt jeg kan se* fint i XP. Jeg bruger
den ikke så meget at jeg vil love noget.

/L

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 31-08-02 21:17

Ejvind wrote:
> [...]
> frigivet. Jeg vil på baggrund af
> http://newz.dk/forum_item.php?id=22448
> gerne igang med at lege med noget kryptorering men har ikke råd til

Hvad vil du bruge det til?
1. Er du førstegangsbruger af krypteringssoftware? Så prøv noget let. Du kan
finde en del freeware til symmetrisk kryptering på nettet. Det kan bestå i,
at de to der udveksler krypterede beskeder har samme program og blot sender
hinanden den krypterede fil plus passwordet til at åbne beskederne. Eller
det kan være de selvoplukkende, hvor man med et program krypterer sin tekst
som en exe-fil og sender den til modtageren. Modtagerne kan så åbne alene
ved at klikke på filen og skrive passwordet, og behøver ikke at have selve
krypterings-programmet. Disse freeware-programmer er ikke supersikre, men er
helt fine hvis du bare vil kryptere kærestebreve, som din anden kæreste ikke
må læse, eller har noget liggende som din mor ikke må se. "Almindelige"
mennesker har ikke ressourcerne til at knække dem.
2. Er det til brug for forretningshemmeligheder, eller Tvind-regnskaber,
eller skal du sende de sidste rapporter til bin Laden inden 11. september
2002, så skal du have meget mere sikker kryptering. Så kan PGP nok være
sagen, men hvis du ikke læser meget grundigt på lektien, er PGP og andre
programmer der opererer med nøglepar ikke helt så enkle! Men det lyder ikke
som om det er det du vil.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 31-08-02 21:20

Poul Erik Jørgensen wrote:
> program og blot sender hinanden den krypterede fil plus passwordet
> til at åbne beskederne.

For en ordens skyld - inden alle de andre her i gruppen kommer farende:
passwordet skal ikke medsendes men må overbringes på anden måde (skæg,
blå briller, grå bil i morgengryet o.l. er påkrævet).

PEJ