[VB6] Keystroke
Fra : Johnny Emde Jensen

Dato : 23-08-02 08:19

Hej NG

Er det muligt at 'se' forskeld på om der trykkes 'Enter' eller 'Return'
De har jo begge værdien CHR(13)

/Johnny

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 23-08-02 08:31

"Johnny Emde Jensen" <emde@emde.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er det muligt at 'se' forskeld på om der trykkes 'Enter' eller 'Return'
> De har jo begge værdien CHR(13)

*Meget* tricky spørgsmål. Har selv kæmpet med det i to år. Og vi har haft
det oppe at vende her i gruppen flere gange.

Jeg har en snut kode, der gør det ved hjælp af et API-kald - men den virker
*tilsyneladende* ikke under Win2000. Har ikke testet den på XP.

< --- KODE START --->

Private Declare Function PeekMessage Lib "user32" Alias _
"PeekMessageA" (lpMsg As MSG, ByVal hwnd As Long, _
ByVal wMsgFilterMin As Long, ByVal wMsgFilterMax As Long, _
ByVal wRemoveMsg As Long) As Long

Private Type POINTAPI
x As Long
y As Long
End Type

Private Type MSG
hwnd As Long
message As Long
wParam As Long
lParam As Long
time As Long
pt As POINTAPI
End Type

Const PM_NOREMOVE = &H0
Const WM_KEYDOWN = &H100
Const WM_KEYUP = &H101
Const VK_RETURN = &HD

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
Dim MyMsg As MSG, RetVal As Long

' pass:
' MSG structure to receive message information
' my window handle
' low and high filter of 0, 0 to trap all messages
' PM_NOREMOVE to leave the keystroke in the message queue
' use PM_REMOVE (1) to remove it
RetVal = PeekMessage(MyMsg, Me.hwnd, 0, 0, PM_NOREMOVE)

' now, per Q77550, you should look for a MSG.wParam of VK_RETURN
' if this was the keystroke, then test bit 24 of the lparam - if ON,
' then keypad was used, otherwise, keyboard was used
If RetVal <> 0 Then
If MyMsg.wParam = VK_RETURN Then
If MyMsg.lParam And &H1000000 Then
MsgBox "Enter from Keypad pressed"
Else
MsgBox "Enter from Keyboard pressed"
End If
End If
Else
MsgBox "No message waiting, or possible problems calling PeekMessage"
End If
End Sub

<--- KODE SLUT --->

Hvis der er nogen i gruppen, der har en bedre løsning, hører jeg fortsat
gerne om den

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
--------
Indsæt v før snablen

Fra : Johnny Emde Jensen

Dato : 23-08-02 12:23

Hej Jens

Tak for hjælpen - jeg vil kigge på løsningen, jeg kører dog win2000

/Johnny

Fra : Johnny Emde Jensen

Dato : 25-08-02 09:18

Hej Jens

Det er korrekt - det virker tilsyneladende ikke med Win2000 jeg har søgt på
MS men unden held.

Det kan lade sig gøre, jeg bruger en client i forbindelse med mit arbejde,
og her benytter man 'Enter' til godkendelse af et skærmbillede.....

Mvh

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 25-08-02 11:23

> [...]

> Det kan lade sig gøre, jeg bruger en client i forbindelse med mit arbejde,
> og her benytter man 'Enter' til godkendelse af et skærmbillede.....

Ja, vist kan det lade sig gøre - selv på goe' gamle NT.

*Mit* problem er, at jeg skal simulere et system, hvor Retur og Enter er
forskellige - i virkelighedens verden kører det på NT/W2K. Og så griner
kunden jo af mig, når jeg forlanger, at simulationen skal køre på Win98....

Men vi skal ned på noget meget low-level (hvor jeg ikke kan følge med) for
at gøre det. Det er jeg ret sikker på...

Og fortsat: Hvis nogen har, eller finder, løsningen.... så tak!

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
--------
Indsæt v før snablen

Fra : Claus H

Dato : 07-09-02 21:57

Jeg formoder (udfra gruppen) at vi taler om kontrolelr på en VB-formular?
Har du prøvet med KeyDown eller KeyUp-eventene - mig bekendt får man al
mulig information om nøjagtig hvilek tast der er trykket på tastaturet oh
ikke blot dens Ascii-værdi som KeyPress returnerer?

Mvh

Claus H.