Krøllede eller midlertidigt forsvundne bil~
Fra : Britt Malka

Dato : 22-08-02 12:32

Goddag,

I mine word-dokumenter har jeg som oftest billeder, og det irriterer
mig voldsomt, at disse billeder altid ser hakkede ud - der mangler
bidder på midten - flytter sig i den ramme, de er sat i, eller slet
ikke kan ses på siden.

Hvis jeg skifter visning fra Sidelayout til Normal, så kommer de frem,
men forsvinder igen, næste gang jeg taster noget eller bare flytter
dokumentet i vinduet.

Dette sker hverken med Works, Abiword eller WordPerfect, men disse
programmer kan jeg desværre ikke bruge af andre grunde.

Styresystemet er Windows 2000, og jeg bruger p.t. Word 2002, men jeg
havde samme problem med Word 2000.

Er der noget at gøre ved dette problem?
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : pre

Dato : 22-08-02 20:16

Generelt kommer der "takker" i alle Bitmap-billeder hvis man forstørrer
dem - omvendt falder der information væk når det formindskes.
Antialiasing løser lidt af problemet i visse programmer.
Undtagelsen er Vektor-billleder (CorelDraw, Adobe Illustrator,
Micrografx), som så har nogle andre begrænsninger.
I øvrigt læser Word gerne WordPerfectGrafik (.WPG).

Selv bruger jeg som regel IncludePicture-feltet, hvor det er muligt at
vælge at billedet ikke skal indlejres i lager-filen. Til gengæld er det
altid nemt at opdatere feltet for at se billedet.
Til gengæld er jeg meget omhyggelig med ikke at ændre i komprimeret
grafik (JPEG, GIF), uden at konvertere til et standard format.

Dette link skyder nok lidt over målet, men har alligevel lidt
interessant info:
http:// msdn.microsoft.com / library / en-us / cpguide / html /
_gdiplus_antialiasing_with_text_usecsharp.asp
provides various quality levels for drawing text. Typically, higher
quality rendering takes more processing time than lower quality
rendering. To set the text quality level, set the TextRenderingHint
property of a Graphics object to

© pre 2002

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-02 12:26

Tak for dit svar. Jeg kan se til min store skam, at jeg ikke har
forklaret mig ordenligt.

On Thu, 22 Aug 2002 21:16:17 +0200, "pre" <skriv.til@gruppen.dk>
wrote:

>Generelt kommer der "takker" i alle Bitmap-billeder hvis man forstørrer
>dem - omvendt falder der information væk når det formindskes.

Problemet ligger ikke i selve billedet, men kun i det, jeg ser på
skærmen i Word.

Helt præcist, så indsætter jeg .bmp i gråtoner. Opløsningen er 300
dots pr. inch.

Når jeg indsætter dem i Word, fylder de ofte kun 3,5-4 cm, og jeg
trækker dem til en størrelse på ca. 5,5-7 cm.

Dette er når jeg skriver bøger.

I andre forbindelser bliver der slet ikke ændret på størrelsen af de
billeder, jeg indsætter, og i de tilfælde er det ofte .jpg eller .gif,
det drejer sig om.

Når jeg så arbejder videre med Word, kommer der ofte en hvid bjælke
hen over billedet. Det ligner, at billedet bare er forsvundet der, og
man kan se papiret i stedet for. Hvis jeg bruger pil-tasterne til at
komme længere ned, kommer der en hvid bjælke over det næste billede.
Hvis jeg ruller lidt op igen, bliver den hvide bjælke større, jeg
ruller ned, og billedet er helt forsvundet fra sin ramme. Så ruller
jeg op igen, og det er tilbage.

Dette var, hvad jeg lige prøvede nu, og jeg ved ikke, om der er et
mønster, eller det bare lige nu var det, der skete.

Ofte sker der det, at billederne dækker for den indsatte figur-tekst.

Alle disse problemer er kun på skærmen, ikke på udskriften, men det er
pokkers irriterende alligevel.

>I øvrigt læser Word gerne WordPerfectGrafik (.WPG).

Det, jeg gjorde, var at indsætte .bmp i WordPerfect, men uanset om jeg
gemte i WordPerfekt-format, .rtf eller .doc, så kom billederne ikke
med over i Word.

>Selv bruger jeg som regel IncludePicture-feltet, hvor det er muligt at
>vælge at billedet ikke skal indlejres i lager-filen.

Ja, det gjorde jeg også før i tiden, men min redaktør klagede over, at
billederne var forsvundet, så nu bruger jeg indsæt og kæd sammen på en
gang.

Jeg mener, at jeg plejede at kunne opdatere billederne med F9, men det
kan jeg i hvert fald ikke nu. Det savner jeg.

Fra : pre

Dato : 23-08-02 21:02

Helt faktisk var jeg forbavset over at se din første posting for jeg
vidste at du ikke var "et lille Guds ord fra landet" , og jeg har
læst flere af dine bøger.

Takker er desværre takker. Selv har jeg et logo til min
undervisnings-gruppe og da det i det væsentligste er bogstaver har jeg
eksperimenteret med et utal af programmer, og her kommer Adobes
Photoshop med det bedste resultat - lige indtil jeg flytter det over i
Word.

Det er muligt at RealDraw kan gøre det i Vektor format, men jeg har
endnu ikke haft tid.
BTW. Opdatering gælder kun for felter, ikke for kæder og links. Der har
fornylig været en længere udenlandsk debat om filer, der var både linket
og embedded men jeg har ikke gemt den, da der efter min mening var et
absolut minus ved arrangementet. Vistnok muligheden for fejlagtigt at
slette begge filer.

Fordelen ved at bruge felter, er at det (i alt fald for mig) er nemt at
sætte en makro til at ændre felterne til fysisk at indsætte billederne.

Den hvide bjælke kan jeg ikke lige greje, heller ikke de fejl der dukker
op i midten. Kan det tænkes at du trænger til en ny videodriver?
Det er næppe tænkeligt at jeg kan lære dig noget om grafik-layout og
tekstombrydning, næppe heller om Photo Editor som Word-Editor. Men det
er klart at kæden til billedet styrer det på plads i udskriften.

Endelig sidder jeg med den nyeste Acrobat, og irriteres over at der i
PostScript er begreberne "Smooth Text" og "Smooth Graphics". Irriterende
er det også, at JPEG folkene - og MS nu har skiftet taktik så .PNG er
indlemmet i Office familien og det tidligere komprimeringsprogram nu gør
penge gennem digitalt foto og gennem Adobe, hvor Acrobat kan konvertere
fra Word grafik til 4 forskellige JPEG formater.

Meningen med Acrobat´en er at eksperimentere for at se om den er et
supplement eller en komkurrent til Word. Hvis du bryder dig om det vil
jeg gerne sende dig evt. positive resultater mht. til takker.

Fra : Britt Malka

Dato : 25-08-02 09:39

On Fri, 23 Aug 2002 22:02:24 +0200, "pre" <skriv.til@gruppen.dk>
wrote:

>Helt faktisk var jeg forbavset over at se din første posting for jeg
>vidste at du ikke var "et lille Guds ord fra landet" , og jeg har
>læst flere af dine bøger.

Pudsigt Omend at vi faktisk bor på landet. Vi kan høre køerne, når
vi får vores godnatdrink på terrassen om aftenen, og der er ikke mere
end et minuts gang til majsmarker, og fem minutter til vinmarker.

>Det er muligt at RealDraw kan gøre det i Vektor format, men jeg har
>endnu ikke haft tid.

Jeg har også hørt godt om Fireworks, men jeg har ikke selv arbejdet så
meget med billeder. Kun for sjov.

>BTW. Opdatering gælder kun for felter, ikke for kæder og links.

Jamen, jeg har brugt det med billeder før i tiden. Det var nemlig det,
der var smart, at når det var kædet i, og min redaktør sagde: kan du
ikke lige sætte en pil på dér? - så rettede jeg billedet og opdaterede
med F9, og så var det på plads.

Nu er jeg nødt til at slette det og indsætte igen. Jeg har godt nok
lavet en makro, der hurtigt indsætter billedet, men jeg synes
alligevel, at det er lidt fjollet, når det nu har kunnet lade sig gøre
at opdatere.

>Fordelen ved at bruge felter, er at det (i alt fald for mig) er nemt at
>sætte en makro til at ændre felterne til fysisk at indsætte billederne.

Jeg er ikke helt med her...

>Den hvide bjælke kan jeg ikke lige greje, heller ikke de fejl der dukker
>op i midten. Kan det tænkes at du trænger til en ny videodriver?

Det kan godt være, at det er dér, problemet er, eller nyt skærmkort?
Ny pc Min mand tilbød det faktisk forleden, men... Det bliver nok
snart aktuelt dog. Der er rod på mit skrivebord

>Det er næppe tænkeligt at jeg kan lære dig noget om grafik-layout og
>tekstombrydning, næppe heller om Photo Editor som Word-Editor. Men det
>er klart at kæden til billedet styrer det på plads i udskriften.

Det kan du sandsynligvis godt. Jeg har ikke rigtigt arbejdet med
billeder. Skal til at lege med giffer og sådan noget nu, men det er
stadig mest en form for leg.

>Meningen med Acrobat´en er at eksperimentere for at se om den er et
>supplement eller en komkurrent til Word. Hvis du bryder dig om det vil
>jeg gerne sende dig evt. positive resultater mht. til takker.

Ja, tak. Det må du gerne.

Vi bruger selv Acrobat til vores elektroniske magasin -
www.etsectera.com - og det fungerer fint, synes jeg. Omend der af og
til er problemer med udskrift på enkelte sider, hvis printeren
udskriver i kladde-kvalitet.

Fra : pre

Dato : 25-08-02 17:25

Som alle guruerne fra PhotoDraw og ImageComposer har jeg hidtil kun
leget med RealDraw´s utrolige og uendelige muligheder for at være
kreativ uden at ha´evnerne, men når jeg for alvor går i gang med at lære
programmet, så dukker der en masse muligheder op mht. vektorgrafik og
antialiasing. Du får nogle prøver og lidt orienterende tekst.

Det er muligt at jeg ikke når at sende i dag for der er netop dukket en
mulighed frem og den vil jeg gerne afprøve først. Så jeg vender tilbage
til resten af denne mail.

Fra : Britt Malka

Dato : 25-08-02 21:34

On Sun, 25 Aug 2002 18:25:27 +0200, "pre" <skriv.til@gruppen.dk>
wrote:

>Det er muligt at jeg ikke når at sende i dag for der er netop dukket en
>mulighed frem og den vil jeg gerne afprøve først. Så jeg vender tilbage
>til resten af denne mail.

Fint, det glæder jeg mig til.

Fra : pre

Dato : 26-08-02 11:24

Undskyld at zip-filen mangler kommentarer til meget - men de nye
muligheder var så lovende at jeg mente de skulle ha´ første prioritet.
Underligt at ingen anden har opdaget den rutine. Bemærk at der kan være
op til tre klikmuligheder for det samme billede og at kommentarteksten
skifter med klik´et.

Måske du kunne sende mig en af de filer der går i kludder på midten. Jeg
har en total-digital skærm og kan måske opdage noget.

Fra : Britt Malka

Dato : 26-08-02 13:34

On Mon, 26 Aug 2002 12:23:53 +0200, "pre" <skriv.til@gruppen.dk>
wrote:

>Måske du kunne sende mig en af de filer der går i kludder på midten. Jeg
>har en total-digital skærm og kan måske opdage noget.

Jeg har ikke haft tid at se på zip-filen endnu, men jeg glæder mig.
Tak for tilbuddet. Jeg mailer dig noget. Også et skærmklip af, hvordan
det ser ud hos mig.

Fra : pre

Dato : 24-08-02 20:48

Hej
Hvis du hænger på endnu, så er det måske interessant at jeg tilfældigt
faldt over den KB artikel der er beskrevet her (og at jeg har en kopi).
Det er stof som forlængst har sat sig "på rygraden".

Q285988 - WD2000: Picture or Object Does Not Appear in Word Document
Excerpt from this page:When you have a document that contains a picture
or other object, the picture may not appear. This problem may occur for
a picture, graphic image, AutoShape, or other object.(size 12863 bytes,
updated 1/30/2001 1:28:00 PM GMT)

Derudover er der fremskridt mht. antialiasing og vektorfiler omend det
ta´r lidt mere tid. Hemmeligheden med WordPerfect er at DrawPerfect
kunne (kan) gemme både bitmap og vektorfiler i samme format (WPG). Det
er der ikke så forfærdelig mange gode programmer der kan.

Fra : Britt Malka

Dato : 25-08-02 09:15

On Sat, 24 Aug 2002 21:47:45 +0200, "pre" <skriv.til@gruppen.dk>
wrote:

>Hvis du hænger på endnu,

Jamen, det gør jeg skam. Vi er bare ikke ret meget ved computerne i
weekenden normalt, og i går var ugens indkøbsdag med mere. Det tager
tid, fordi vi bor i en lille by (11.000 indbyggere), og der er mange,
der skal snakkes med

>så er det måske interessant at jeg tilfældigt
>faldt over den KB artikel der er beskrevet her (og at jeg har en kopi).

Forstår jeg det ret, når billedet helst skal være gemt i vektorformat
for at virke i Word?

Vil du evt. sende mig artiklen privat?

> [...]
>kunne (kan) gemme både bitmap og vektorfiler i samme format (WPG). Det
>er der ikke så forfærdelig mange gode programmer der kan.

Jeg synes i øvrigt, at WordPerfect 2002 ser ganske godt ud, omend jeg
ikke kunne finde nogen "dispositionsvisning", som jeg bruger meget i
Word. Nu kan den åbenbart også VBA, men eftersom jeg kun er i gang med
at afprøve den, er der ikke VBA, så jeg ved ikke, om macroer mv. kan
tages med fra Word til WordPerfect.

Fra : pre

Dato : 25-08-02 16:56

Jeg havde heller ikke regnet med at du kikkede her før i morgen, og i
mellemtiden er der sket så meget at det er lidt svært at få hoved og
hale sat rigtigt sammen, men:

Word kan bruge et meget stort antal grafik-formater, alle
vektor-formater oversættes til WMF eller EMF. Alle Word´s ClipArt er
vektorgrafik, som kan skaleres efter behag uden "takker".

Min oprindelige indstilling var, at WP ville være den bedste løsning
(hvis grafikdelen kunne køre selvstændigt. Adobe´s Illustrator kan
selvfølgelig det hele men så mange penge vil de fleste nok hellere bruge
på noget andet.

Jeg sender direkte en .zip med en masse ting. Der vil du nok blive
forbavset over at se en *.JPG der fylder små 5kb, selv om den i display
bruger 356kb.