vandhyacinter
Fra : Hanne

Dato : 22-08-02 11:23

Ved etablering af et lille bassin i min have, primært af hensyn til mine
skrubtudser, som jeg gerne vil forkæle mest muligt, udsatte jeg nogle
vandhyacinter til pynt og rensning af vandet. Vandet er blevet helt klart,
hyacinterne har bredt sig så meget, at jeg har måtte tage en masse op - men
skrubtudserne er forsvundet! Så er min mistanke, at vandhyacinterne kunne
afgive en eller anden form for giftstof. Insekterne er nemlig også
forsvundet, og jeg ser heller ikke fuglene drikke af vandet mere.
Hvad kan mon være forklaringen på fænomenet?
Inden jeg satte vandhyacinterne i bassinet, var det lidt ildelugtende, så
der måtte foranstaltes en eller anden form for rensning. Men muligvis er det
mere tudseagtigt, hvis vandet er herligt ulækkert og pløret.
Jeg foretrækker tudserne fremfor den helt optimale vandkvalitet, idet de er
gode hjælpere i haven til bekæmpelse af alskens småkryb og dertil morsomme
at studere, men et kompromis til alles tilfredshed ville nok være at
foretrække.
Hvis andre her i gruppen har erfaring med skrubtudser contra havedamme etc.,
vil jeg meget gerne høre.
Jeg kan fortælle, at der stadig er en lille èn tilbage af bestanden. Den
opholder sig mest i mit drivhus, jager bænkebidere og andre insekter, men
sætter også pris på en nyopgravet regnorm.
Venlig hilsen Hanne T.

Fra : jone@post4.nospam.te~

Dato : 23-08-02 06:57

Er det frøer eller tudser du mener?
Jeg har lige læst, at tudser vandrer, dvs de opholder sig ikke det
samme sted i længere tid ad gangen.
Mine fisk, frøer og insekter har det fint trods masser af
vandhyacinther.

Prøv måske at chekke pH i vandet?

PS: Nogen der har prøvet at overvintre vandhyacinther??
Hvordan?

MVH Jon

Fra : Hanne

Dato : 23-08-02 10:49

Tak for svaret.
<jone@post4.nospam.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det frøer eller tudser du mener?
Det er almindelige skrubtudser - bufo bufo på latin (så vidt jeg da kan se)
> Jeg har lige læst, at tudser vandrer, dvs de opholder sig ikke det
> samme sted i længere tid ad gangen.
Det giver mig da lidt håb om, at de vender tilbage - eller at der måske
kommer andre i stedet. Det er mit indtryk, at der i de senere år er blevet
flere skrubtudser, og det er jo et godt og nyttigt dyr, der uretfærdigt er
blevet lagt for had som f.eks. de store jordbærspisere, og derfor slået
ihjel. I virkeligheden spiser de de snegle, som spiser jordbærrene.
Bænkebidere er tudserne også glade for, og de har virkelig reduceret min
bestand.
> Prøv måske at chekke pH i vandet?
Hvad skal mon pH værdien være for at være optimal til skrubtudsehold?
> PS: Nogen der har prøvet at overvintre vandhyacinther??
> Hvordan?
Mon ikke man kunne tage dem ind i en spand - eller måske en smuk skål af
passende størrelse, hvor man gøder vandet lidt? De må være meget nøjsomme,
idet mit bassin består af en murerbalje, der er gravet ned på 2 flisers
plads. Vandet bliver ikke skiftet, blot suppleret. Problemet om vinteren er
måske mangel på lys.
Venlig hilsen Hanne T.

Fra : jone@post4.nospam.te~

Dato : 25-08-02 07:59

..
>Hvad skal mon pH værdien være for at
>være optimal til skrubtudsehold?

Mon ikke omkring neutral er fint ( = pH ca 7 ).

Det med lyset er nok rigtigt, hvor kan man få en billig og
strømbillig lampe, måske med tænd-og-sluk funktion, med den rigtige
sammensætning af strålerne??

MVH jon

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-02 12:45

On 23 Aug 2002 05:56:43 GMT, jone@post4.nospam.tele.dk wrote:

>PS: Nogen der har prøvet at overvintre vandhyacinther??
>Hvordan?

Jeg prøvede for nogle år siden at tage dem ind i en stor skål med vand,
den stod i en uopvarmet stue hvor der vel har været 10-14 grader i
vinterens løb. De klarede det ikke

Jeg tror de skal have ret meget lys om vinteren?

http://www.gartneriet.dk