Hvidløg til heste
Fra : Appetit A/S

Dato : 22-08-02 07:34

Er der nogen, der har erfaring med hvidløg (granulat, pulver, knust eller
som koncentrat) til heste mod orm eller generalt at give hesten et bedre
helbred - ja så hører jeg gerne fra jer.

Med venlig hilsen
Bettina Rørbæk

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-08-02 09:19

Hej

Jeg havde engang en veninde, hvis gamle Welsh pony var på weekend hos mig-
han fik så meget hvidløg i sit foder at mine heste begyndte at rynke på
mulen................ej okay, det var vist kun mig der rynkede på næsen
Det korte af det lange er at han var en _meget_ gammel pony, som var frisk
og frejdig-altid!!! Han drønede afsted sammen med alle de andre unge heste
og ponyer, intet kunne slå ham ud. Jeg må erkende at jeg ikke ved noget om
hvor meget eller i hvilken form det skal bruges, men jeg kendte ihvertfald
en frisk pony der var "på hvidløg"

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Iben Holst

Dato : 22-08-02 12:03

> Er der nogen, der har erfaring med hvidløg (granulat, pulver, knust eller
> som koncentrat) til heste mod orm eller generalt at give hesten et bedre
> helbred - ja så hører jeg gerne fra jer.

Der er i al fald ikke nogen form for hvidløg som hjælper mod orm !!!

For at give hesten et bedre helbred er det jo en ganske god ting, men hvor
meget det hjælper ved jeg faktisk ikke. Mine heste har en sliksten med
hvidløg - jeg har ikke observeret nogen forskel hos dem, men det er sundt og
de er vilde med det .....

Iben

Fra : Lene

Dato : 30-08-02 09:46

Hejsa,
Den gavnlige effekt af hvidløg til heste har jo været diskuteret op til
flere gange herinde. Inden du begynder at give alle mulige former for
tilskudsfoder til din hest, så check om dens basisfoder dækker dens
egentlige behov for ernæring.
Gør dig derefter klart nøjagtig hvorfor du mener at din hest bør have dette
eller hint tilskud fx :
Er der et problem hos den du ønsker at behandle? Vi du gerne forebygge noget
bestemt?
Vil du gerne styrke immunforsvaret generelt?
Vil du gerne give den " noget " fordi du har et mere diffust ønske om at
give den mere omsorg / kærlighed end du gør i øjeblikket?

Gør dig i hvert tilfælde klart at firmaer som forhandler tilskudsfoder til
dyr, ikke gør det uden økonomisk interesse, hvilket vil sige at de ofte vil
tilråde dig til et køb, hvad enten det er nødvendigt eller ej. Deres
begrundelser for at sælge deres produkter bliver tit pakket ind i "
videnskabelige undersøgelser " af ukendt ophav ( og dermed også værdiløse ),
og / eller følelsesmæssige argumenter som hesten i øvrigt er bedøvende
ligeglad med, da den jo ikke kan læse reklametekster.

Mine egne erfaringer med hvidløg er i øvrigt gode. Jeg har givet det til
mine heste som behandling ved småskavanker der kunne henledes til et
midlertidig svækket immunforsvar fx forkølelse, vorter m.m.
Jeg køber hvidløget i grønsagsafdelingen, hvor det er billigst og friskeste,
og river det selv - -

Jeg er i øvrigt varm tilhænger af naturprodukter, men mener ikke at man bør
fodre med den slags konstant. Dels fordi man så ikke får en disideret
målrettet indsats som man kan iagttage en effekt af, dels fordi man ikke kan
forudsige om et middel vil modarbejde et andet, eller om to stoffer vil
forstærke hinanden ( cocktaileffekt ) i uheldig grad, så det samlede
resultat bliver negativt - måske endda farligt.

Håber du kunne bruge mit indlæg *s*

Mvh. Lene

<3d6485d1$0$53608$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...