Hvis SELECT ikke finder RS inden RS.EOF hv~
Fra : Henrik Johansen

Dato : 21-08-02 21:25

Jeg kan ikke få nedestående til at virke.
Hvis søgningen i databasen ikke finder noget, og kommer til
sætningen. if rs.eof then

Hvordan får jeg så sat navn1 = Ledig
Eksempel vis ?

'**********************************************
'START   LAMPE 1
'**********************************************
strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 1 "
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
navn1 = rs("navn")
'Hvis Case_ID ikke findes

if rs.eof then

navn1 = ????????

Else
End if

'**********************************************
'END   LAMPE 1
'**********************************************

'**********************************************
'START   LAMPE 2
'**********************************************
strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 2 "
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
navn2 = rs("navn")
'Hvis Case_ID ikke findes

if rs.eof then

navn1 = ????????

Else
End if
'***********************************************
'END   LAMPE 2
'***********************************************

Venlig hilsen

Henrik Johansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : SumSum

Dato : 21-08-02 21:38

"Henrik Johansen" <henrik-johansen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke få nedestående til at virke.
> Hvis søgningen i databasen ikke finder noget, og kommer til
> sætningen. if rs.eof then
>
> Hvordan får jeg så sat navn1 = Ledig
> Eksempel vis ?
> '**********************************************
> 'START LAMPE 1
> '**********************************************
> strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 1 "
> Set rs = Conn.Execute(strSQL)
> navn1 = rs("navn")
> 'Hvis Case_ID ikke findes

if rs.eof then
navn1 = "Ledig"
Else
Hvad vil du have her?
End if

> '**********************************************
> 'END LAMPE 1
> '**********************************************

Hilsen
SumSum

---

Fra : Henrik Johansen

Dato : 21-08-02 21:44

Fra : SumSum

Dato : 21-08-02 22:02

> [...]

Jeps. Det var derfor jeg skrev det. Det virker hvis der ikke findes en post
med lampe=1, for så får du EOF på RS

Fint. Så drop else

Hilsen
SumSum

---

Fra : Henrik Johasnen

Dato : 22-08-02 21:27

> [...]
VIRKE")

> Jeps. Det var derfor jeg skrev det. Det virker hvis der ikke findes en post

Det virker ikke.

Her er fejlmeddelesen
Fejltype:
ADODB.Field (0x800A0BCD)
Enten er BOF eller EOF sand, eller den aktuelle post er blevet slettet. Den
anmodede handling kræver en aktuel post.
/Lampe.asp, line 61

Og jeg har brugt følgende kode..

'*************************************************
'START   LAMPE 1
'*************************************************
strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 1 "
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
navn1 = rs("navn")
Farve1 = rs("Farve")
'Hvis stamsats ikke findes

if rs.eof then
navn1 = "Ledig"
End if

'*************************************************
'END   LAMPE 1
'*************************************************

'*************************************************
'START   LAMPE 2
'*************************************************
strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 2 "
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
navn2 = rs("navn")
'Hvis stamsats ikke findes

if rs.eof then
navn2 = "Ledig"
End if
'*************************************************
'END   LAMPE 2
'*************************************************

Henrik

Fra : SumSum

Dato : 22-08-02 21:33

"Henrik Johasnen" <henrik-johansen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det virker ikke.
>
> Her er fejlmeddelesen
> Fejltype:
> ADODB.Field (0x800A0BCD)
> Enten er BOF eller EOF sand, eller den aktuelle post er blevet slettet.
Den
> anmodede handling kræver en aktuel post.
> /Lampe.asp, line 61
> Og jeg har brugt følgende kode..
> '*************************************************
> 'START LAMPE 1
> '*************************************************
> strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 1 "
> [...]

Du henter en værdi, der ikke er fundet med navn1=rs("navn"). Du skal huske
at teste for EOF før du bruger RS.

Ret Lampe2 på samme måde

Hilsen
SumSum

---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-08-02 21:38

"Henrik Johasnen" <henrik-johansen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
Den
> anmodede handling kræver en aktuel post.

Jeg går ud fra at en af de her er linie 61 i koden?

Ændr koden til:

strSQL = "SELECT * FROM stamsats WHERE Lampe = 2 "
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
if rs.eof then
' No data found
navn2 = "Ledig"
Else
' At least one record found, I can use the fields collection
navn2 = rs("navn") ' eller navn2 = rs.fields.item("navn").value
End if

Hvis dit recordset er tomt (eof = End Of File), så får du en runtime error
hvis du prøver at hente værdier i recordsettets Fields Collection

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henrik Johasnen

Dato : 22-08-02 22:48

> [...]
VIRKE")

> Jeps. Det var derfor jeg skrev det. Det virker hvis der ikke findes en post

Tak for hjælpen. Jeg fandt løsningen efter et par forsøg