ALDI-kartoffel
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-08-02 19:10

I slutningen af april i år var jeg i den lokale planteskole for at købe
læggekartofler.
Så er de jo efter sigende garanteret fri for nematoder, kartoffelål og andre
dårligdomme.
Men ak,- prisen! Jeg citerer efter hukommelsen: 30,-kr for halvandet kilo!
Aspargeskartofler betydeligt dyrere.

Dælme nej, - jeg vil ikke være til grin for mine egne penge, eller
uforvarende en støtte for et evt. spirende dansk kartoffelkartel.
To dage efter er der udsalg i den lokale ALDI, hvor man lige skal af med de
sidste kartofler fra sidste år. Godt nok noget langspirede og runkne, og vel
ikke engang gode nok til mos.
Men prisen? 1,95 kr for halvandet kilo....
- Her er mine læggekartofler, tænker jeg! Som sagt så gjort. Indkøber de
nødvendige antal kilo og hjem i jorden med dem.
Gøder og hypper som jeg har gjort de sidste mindst 20 år. Vælger ikke et
specielt stykke jord, men dog et stykke, der ikke har været brugt til
kartofler i et par år. Det bør man jo altid.

Og hvad er resultatet? Fine, flotte, velformede, velsmagende frugter, helt
uden sygdomme.

Bevis: Klik ind på: dk.binaer.dk og check min scanning af et eksemplar,
navn: ALDI-kartoffel.
Original størrelse: 85 x 50 mm. Yderst velsmagende. Kogefast. Ukendt sort.
Fint udbytte.

Jeg spørger: Hvem snyder hvem???
Jeg nægter at tro, at jeg bare har været heldig...

Venligst
Poul F. Andersen

PS: For god ordens skyld: Nej, jeg er IKKE ansat i ALDI.....!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-08-02 19:50

On Wed, 21 Aug 2002 20:10:26 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>dårligdomme.
>Men ak,- prisen! Jeg citerer efter hukommelsen: 30,-kr for halvandet kilo!

Det er normalt 3kg's poser læggekartofler sælges i. Aspargeskartofler
dog tit i 2kgs, men der er knoldende også mindre, så i 2 kg asparges er
der lige så mange knolde som i 3kg af de andre.

>Jeg spørger: Hvem snyder hvem???

Der er ikke nogen som snyder nogen. Det er et krav fra de danske
myndigheder at kartofler som sælges til avl (altså læggekartofler) skal
sygdomskontrolleres. Det koster selvfølgelig lidt penge

Det giver dig i øvrigt også en garanti for at det er den rigtige sort du
køber. Hvis man måtte sælge hvad som helst som læggekartofler, så ville
der være nogen butikker som købte hos en tilfældig kartoffelavler som
lige havde nogle rester han skulle af med.

>Jeg nægter at tro, at jeg bare har været heldig...

Det har du heller ikke. Men ved du f.eks hvilken sort det var du fik?

Du kunne også udmærket selv gemme lidt kartofler fra år til år, og bruge
dem som læggekartofler.

Jeg foretrækker selv at købe læggekartofler hvert år. Enhver hobby
koster penge, jeg kunne f.eks købe mere end agurker nok til mit behov
for de penge jeg indtil nu har brugt på frø, jord, vand, gødning og
rovmider på de 6-7 agurkeplanter jeg har. Det er bare ikke sjovt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-08-02 05:44

> Det har du heller ikke. Men ved du f.eks hvilken sort det var du fik?

Nej men kan det ikke også være lige meget ??

Jan
--
http://www.cuk.dk/
http://www.cuk.dk/salg/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-02 22:14

On Thu, 22 Aug 2002 06:44:25 +0200, "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote:

>Nej men kan det ikke også være lige meget ??

Både og.
Hvis nu du syntes den smager rigtig godt den kartoffel du har, så er det
da rart at vide hvad den hedder, så du kan få den samme næste år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nette

Dato : 22-08-02 22:23

"Mads Lie Jensen" wrote

> Både og.
> Hvis nu du syntes den smager rigtig godt den kartoffel du har, så er det
> da rart at vide hvad den hedder, så du kan få den samme næste år.

Hvis det er en der smager fortrindeligt, så gemmer man vel nogle til næste
år??

Nette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-02 12:10

On Thu, 22 Aug 2002 23:22:57 +0200, "Nette" <nette98get2net@hotmail.com>
wrote:

>Hvis det er en der smager fortrindeligt, så gemmer man vel nogle til næste
>år??

Tjaa... lige indtil man glemmer det, og hvad så? Og så _er_ det jo, som
Per skriver, godt at få skiftet det hele ud ind imellem, med garanteret
sygdomsfrie knolde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 21-08-02 21:11

Den 21/08-2002 klokken 20:10, skrev "Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk>
i <3d63d754$0$94854$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Jeg nægter at tro, at jeg bare har været heldig...

Nej, dette har jeg selv praktiseret i flere år
Ikke fordi, at jeg ikke vil betale prisen for læggekartofler, hvis ellers
kvaliteten er i orden.
Men, her har jeg haft for mange dårlige erfaringer. Måtte som regel starte
med at kassere de første 10-15 læggekartofler fra posen.
For mig er det vigtigste, at kartoflerne smager godt, og at et evntuelt
overskud kan gemmes til vinter.
Det betyder intet, om jeg skal vente 1-2 uger længere med at få en ny
kartoffel.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-08-02 19:18

Poul F. Andersen <paogba@oncable.dk> skrev i en
> [...]
> læggekartofler.
> Så er de jo efter sigende garanteret fri for nematoder, kartoffelål og

Hmm. Der hentydes til at sorterne er modsatndsdygtiger overfor
kartoffelnematoden ( = kartoffelålen), som de danske havejorder praktisk
taget alle er befængt med ( smitter f.eks. ved plantebytning )
Den egenskab sørger man for at alle sorter får ved forædlingen.

De spisekartofler du anvendte som læggekartofler er produceret på
godkendte læggekartoffelmateriale, der er testet for mange forskellige
sygdomme - specielt en række virussygdomme, ringbakteriose o.lign.
Derfor er det ikke sært at du sagtens kan få fine, sygdomsfrie
kartofler ud af nogle spisekartofler.
Det skyldes at avlerne overholder loven om tvunget udskiftning.
Jeg kunne fortælle meget om, hvordan kartofler kommer til at se ud,
når en avler bruger sit eget materiale til læggebrug. Derfor hilser
kartoffelavlerne da også den tvungne udskiftning med tilfredshed.
( Den tvungne udskiftning betyder, at alle der avler kartofler mindst
skal købe kontrolleret læggemateriale hvert andet år.)

Alle detailhandlere køber sine varer hos registrerede kartoffelavlere,
hvor kvaliteten er i top. ALDI indtager ikke nogen særstilling på
dette område.

Per A. Hansen

Fra : MM

Dato : 22-08-02 21:56

Hej Poul!
Ja vi gjorde nogenlunde det samme. En af vores naboer kom med en pose rukne
kartofler, og spurgte om hestene mon ville have dem...Det ville de ikke, men
nærrig som jeg jo er, plantede jeg dem i jorden istedet for at smide dem på
komposten...Og også her, har vi i over en måned kunne spise friskopgravede
kartofler hver dag...Og uden noget somhelst svamp eller orm, eller hvad de
nu kan få...Fortalte det til min svigermor, som grinede og sagde, at det
havde de da altid gjort...Blot forspirer de deres i en kasse i vindueskarmen
et stykke tid før udsætning...Måske skal man prøve det næste år?
Venlig hilsen Mia

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 23-08-02 13:17

Tak for alle svarene!

Jeg forstår det hele derhen, at såfremt vi private hobbyavlere benytter
læggemateriale,
som er f.eks. spisekartofler fra et dansk supermarked, så er vi sikre på, at
det er OK.
Vi kan jo lade producenterne om den tvungne udskiftning, og derved bliver
vores læggemateriale jo også udskiftet, hvis vi blot køber nyt hvert år.
Det er jo klart.... og penge sparet for den private.
Men til næste år må jeg hellere huske at notere navnet på sorten.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-08-02 13:38

Poul F. Andersen skrev:

> Jeg forstår det hele derhen, at såfremt vi private hobbyavlere benytter
> læggemateriale, som er f.eks. spisekartofler fra et dansk supermarked, så er
> vi sikre på, at det er OK.

De kartofler du køber som spisekartofler kan vel godt være inficeret med
kartoffelskimmel.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-08-02 19:07

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> De kartofler du køber som spisekartofler kan vel godt være inficeret med
> kartoffelskimmel.

Skimmel smitter stort set ikke gennem egne læggekartofler,
men med sporer via luften.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-08-02 19:15

Per A. Hansen skrev:

> Skimmel smitter stort set ikke gennem egne læggekartofler,
> men med sporer via luften.

Men de kommer vel et sted fra -- sporene -- nærmere bestemt fra
skimmelsvampe. De kan jo ikke opstå ud af den blå luft.

Du vil måske mene, at det er uproblematisk at bruge læggekartofler der er
inficierede med kartoffelskimmel. Jeg har fået fortalt, at skimmel bl.a.
overvintrer i kartoffelknolde -- men det er måske ikke sandt?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-08-02 21:20

> Men de kommer vel et sted fra -- sporene -- nærmere bestemt fra
> skimmelsvampe. De kan jo ikke opstå ud af den blå luft.

Skimmelen kommer ganske rigtigt fra inficerede kartofler - det
kan være gengroninger eller fra en inficeret kartoffel.
Men det er faktisk ret få kartofler, der er inficerede med
skimmel - dels bliver de sorteret fra ved sortererbordet -
dels rådner inficerede kartofler inden foråret.
Men ganske enkelte overlever.
Hovedparten af skimmelangrebene hos kartoffelavlere
og haver sker ikke fra egne planter - der smittes fra
sporer i luften. Det sker oftes fra de allertidligste
lagte kartofler.

> Du vil måske mene, at det er uproblematisk at bruge læggekartofler der er
> inficierede med kartoffelskimmel. Jeg har fået fortalt, at skimmel bl.a.
> overvintrer i kartoffelknolde -- men det er måske ikke sandt?

Nej - angrebne knolde rådner eller bliver hovedsageligt sorteret fra.
Den sortering sker ikke med gengroninger.
Mere end 90% af angreb stammer fra smitte fra andre.
Men du har ret - man kan også selv have skylden i få tilfælde.
Men det er ikke noget at kartoffelavlere regner med.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-08-02 19:31

Per A. Hansen skrev:

> Skimmel smitter stort set ikke gennem egne læggekartofler,
> men med sporer via luften.

Ved hjælp af Google fandt jeg følgende tekst på Danmaks Jordbrugsforsknings
netsted:

Kartoffelavlen rammes altid af kartoffelskimmel, men tidspunktet for de
første udbrud kan variere fra år til år. Primærangreb kan komme fra
inficeret udsæd, fra spildkartofler eller fra kartoffelkuler.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg har en fornemmelse af, at dette
underbygger min påstand om at det ikke er smart at bruge knolde smittet med
skimmel som læggemateriale.

En HTML-version af dokumentet kan hentet via Google:

<http://216.239.37.100/search?q=cache:UKdFuFJeFCMC:www.agrsci.dk/plb/Pvk2002
/Onsdag-P/Lybek%2520.doc+Kartoffelskimmel&hl=da&ie=UTF-8>

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 23-08-02 23:06

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:B98C4C07.10FC2%jakobb@mail.tele.dk...

> [...]
>
> <http://216.239.37.100/search?q=cache:UKdFuFJeFCMC:www.agrsci.dk/plb/Pvk2002
> /Onsdag-P/Lybek%2520.doc+Kartoffelskimmel&hl=da&ie=UTF-8>

Jeg har aldrig hørt om at kartoffelskimmel skulle komme fra kartoflen selv, men vil dog ikke forsværge det. Jeg er selv for flere år siden koldt op med at købe de 'autorisererede' læggekartofler, da kvaliteten er for dårlig og de er sprøjtet med noget spirehæmmende noget, men næste år vil jeg da lave et forsøg med at give mine læggekartofler et Atamonbad og se, om der skulle være forskel. Efterlyser iøvrigt sorten Rød Rose (Rød Amerikaner), men det vender jeg tilbage til.

mvh Johnny H. Nielsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-08-02 21:30

> [...]
>
> Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg har en fornemmelse af, at dette
> underbygger min påstand om at det ikke er smart at bruge knolde smittet

Det har du ret i - det er ikke smart. Men i de fleste tilfælde rådner de.
Ovenstående tekst svarer udmærket til det jeg skrev tidligere -
og som står i lærebøgerne - at gengroninger ( spildplanter) ofte er kilden.
Smitten spreder sig meget hurtigt og epidemisk fra de første planter,
der får sygdommen og bæres meget langt med vinden.
En enkelt plante smitter lynhurtigt videre når forholdene for
smittespredning er tilstede.

Men smitten *kan* i sjældne tilfælde opstå i egne kartofler - men det
er undtagelsen. Hvis du lægger kartofler med smitte vil dine planter
oftes blive smittet fra andre og tidligere planter før egen medbraft skimmel
får fat.

Per A. Hansen