ny fuge på murstensvæg udvendig
Fra : Jan Arentoft

Dato : 21-08-02 11:20

Hej gruppe

Jeg havde tænkt mig at kradse min gamle fuge ud på mit hus fra 36.
Den nye fuge... kan jeg lave den at sand og beton i 3:1 (3 sand : 1 beton)
Eller skal jeg ud og købe noget specielt og dyrere ???

Jan

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-08-02 11:57

"Jan Arentoft" <dko9927d@remove@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den nye fuge... kan jeg lave den at sand og beton i 3:1 (3 sand : 1 beton)
> Eller skal jeg ud og købe noget specielt og dyrere ???

Det skal være en mørtel fuge. En mørtelfuge kan bedre optage bevægelser end
en betonfuge. Hvis du fuger med sand og cement (betonfuge) vil den slippe
den underliggende gamle fuge da betonfuge ikke kan arbejde sammen med den
gamle fuge.

- Martin

Fra : jensen

Dato : 21-08-02 13:42

> [...]
> Den nye fuge... kan jeg lave den at sand og beton i 3:1 (3 sand : 1 beton)
> Eller skal jeg ud og købe noget specielt og dyrere ???

hvad mener du med beton er det cement eller hvad , jeg ville lave den i
mørtel , mener det er 5:1

jensen

Fra : Jan Arentoft

Dato : 21-08-02 16:21

> hvad mener du med beton er det cement eller hvad , jeg ville lave den i
> mørtel , mener det er 5:1
>
> jensen

Tjaa jeg mente cement.
mørtel er alså bedre til at give sig end sand.....

jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-08-02 17:14

"Jan Arentoft" <dko9927d@remove@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:ak0auc$k0f$1@news.cybercity.dk...

> Tjaa jeg mente cement.
> mørtel er alså bedre til at give sig end sand.....

Mørtel er mange ting, lige fra rene cementmørtler til kalkcementmørtler
(bastardmørtler) til rene kalkmørtler (hvoraf der også er flere typer). De har
meget forskellige egenskaber.

Du bør bruge en fugemørtel som har samme som eller lidt højere styrke end
den der er brugt til opmuringen, men ikke for stærk, så risikerer du at murstenene
knækker. Jeg har set nogle steder at man anbefaler kalkcementmørtel (der er
flere kvaliteter, f. eks. KC 50/50/700).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : fam. Jensen

Dato : 21-08-02 21:06

> [...]
> Den nye fuge... kan jeg lave den at sand og beton i 3:1 (3 sand : 1 beton)
> Eller skal jeg ud og købe noget specielt og dyrere ???

Jeg har arfaring med sand og cement 3-1 og 3 bakmørtel og glidt det med
fugesken, det giver en stærk og flekssibel fuge.
Problemet med en ren mørtel fuge er at den holder ik mere en 10-15 år, men
en sand og cement holder op
til 30-40 år og den er langt kønnere.
jeg salv har fuget med sand og cement 4-1 med sort fave i.
Det de siger med at sand og cement fuge er for hår,
det gælder kun når det er muret med cellesten, de har det med at flække, men
medst de røde sten
Hilsen Jensen

Fra : Jan Arentoft

Dato : 21-08-02 20:52

> [...]
> Det de siger med at sand og cement fuge er for hår,
> det gælder kun når det er muret med cellesten, de har det med at flække,

Mine sten er røde men uden huller.
Hvis jeg nu tager noget mørtel og putter cement i skulle det vel kunne
holder længere end 10 år.
Jan

Fra : fam. Jensen

Dato : 21-08-02 22:00

> men
>
> Mine sten er røde men uden huller.
> Hvis jeg nu tager noget mørtel og putter cement i skulle det vel kunne
> [...]
Problemet med cement i dag er der tilsat flyveaske,
det er ikke lige det der binder, for 10-12 år sinde havede vi ikke problemer
med fugerne som idag,
måske er det mørtlen men det tror jeg ikke.
Hvis du ser på de gamle huse, de er fuget med sand og cement.
At dine sten ikke er cellesten skal du værer glad for.
mange nye cellesten er simpel hen for dårlige
Hilsen Jensen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-08-02 21:59

fam. Jensen skrev i meddelelsen <3d63f9ff$0$94766
>Hvis du ser på de gamle huse, de er fuget med sand og cement.

Det har jeg aldrig set. Man anvendte altid kalkmørtler.

- Martin

Fra : fam. Jensen

Dato : 21-08-02 22:04

> [...]
> holder længere end 10 år.
> Jan
> Og lige en ting mere , det er meget vigtigt at du kompermere fugerne
ordenligt når du fuger, en løs fuge vil fryse ud til vindter.
Men god arb. lyst det er ik så svært som det lyder, det er bare tålmodig
ard.

Fra : Jan Arentoft

Dato : 22-08-02 10:52

> [...]
> ordenligt når du fuger, en løs fuge vil fryse ud til vindter.
> Men god arb. lyst det er ik så svært som det lyder, det er bare tålmodig

Tak.... Ja tid kommer det jo nok til at tage..
JAN

Fra : Aksel

Dato : 21-08-02 21:01

> [...]
>
> Jan
>
>Du må endelig ikke bruge en sand / cementmørtel, den er alt for hård og vil
revne, du skal bruge en bastardmørtel, dvs. kalkmørtel tilsat cement,
fugemørtelen skal have ca. samme styrke som mørtelen mellem stenene.
Du kan købe tørmørtel KC 507507700 er en meget brugt blanding, eller købe
vådmørtel og selv blande med cement.
Det er meget svært at få en god blanding uden en blandemaskine

Her er nogle råd http://www.aalborg-portland.dk/ap01.html
http://www.aalborg-portland.dk/ap01.html

Hilsen Aksel

Fra : Giro

Dato : 21-08-02 21:40

> Jeg havde tænkt mig at kradse min gamle fuge ud på mit hus fra 36.
> Den nye fuge... kan jeg lave den at sand og beton i 3:1 (3 sand : 1 beton)
> Eller skal jeg ud og købe noget specielt og dyrere

Du kan foimentlig let komme til at købe for dyrt/ forkert.
Men se lige dette først

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/100589-14/teksten.htm

Jeg vurderer at dette velrenommerede sted uden nogen som helst merkantil
interesse er mere seriøst end producenter/forhandlere.

Hvad synes du selv ?

Mvh

Bo