Råd ønskes.....
Fra : Anders Fiedel

Dato : 21-08-02 01:00

Hejsa,

Jeg har en win2k maskine med Serv-u og Apache kørende.
Maskinen har to netkort, et til adsl (TDC) og et som går til en switch.
På denne maskine er der 4 drev og 2 printere, system, ftp_root, web_root,
backup og printerne.
Disse er delt så jeg kan nå dem fra 3 arbejdspc´er (winXP), det virker også
fint så længe jeg mapper drevene mens firewallen (Sygate) er deaktiveret.
Når man så enabler firewallen, går der et godt stykke tid og så mister jeg
forbindelsen til disse drev og printeren. Forbindelsen genetableres ved at
disable firewallen, og enable den igen.
Server har fast IP på forbindelsen til ADSL : xx.xx.xx.xx
Server har fast IP på forbindelsen til arbejdspc : 192.168.0.1 (Delt inet
forbindelse)
Klient har fast IP på forbindelsen til server : 192.168.0.2 og gateway
192.168.0.1
Klient har fast IP på forbindelsen til server : 192.168.0.3 og gateway
192.168.0.1
Klient har fast IP på forbindelsen til server : 192.168.0.4 og gateway
192.168.0.1

Firewallen er sat op til at tillade alt traffik på alle porte på de lokale
IP´er. (192.168.0.1 - 4)
Mangler jeg at hæfte nogle applikationer på de to adresser i firewallen
eller hvad ?

Er det evt. bedre at lave det på en anden måde evt. med router, jeg er meget
åben for forslag.
Målet er at have serveren til at stå med ftp/http/printer, mens dataene på
de andre maskine skal forblive "usynlige" (så tæt på som muligt) for dem på
den anden side af serveren.

På forhånd tak

Mvh.

Anders Fiedel
BW Lyd & Lys I/S
fiedel@c.dk

PS. Hørte engang en gammel mand sige : "Det er ikke alle fede kvinder der er
gravide"

Fra : Anders Fiedel

Dato : 21-08-02 02:10

Lige et "efter-post"........
Er det en idé at skifte til Unix på serveren...........???????????
Giver det problemer og kan det overhovedet lade sig gøre med Unix-baseret
server og Windows klienter ???????

Anders

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-08-02 10:23

Anders Fiedel wrote:
> Lige et "efter-post"........
> Er det en idé at skifte til Unix på serveren...........???????????

Ja, jeg ville ikke tøve et øjeblik. - men jeg har jo også netop sådan et
setup i forvejen.

> Giver det problemer og kan det overhovedet lade sig gøre med Unix-baseret
> server og Windows klienter ???????

Jeg har aldirg haft problemer med Samba (www.samba.org), men jeg har så
heller ikke forsøgt noget med Active-Directory og den slags.
Hvis du bare skal kunne dele drev og printere er det ingen problemer.

M.h.t. dit setup. Jeg er ikke begejstret for maskiner der både er
servere og firewalls eller i det hele taget "personlige firewalls".

Istedet for at anbefale noget kan jeg jo beskrive mit setup.

Internet ----- LEAF-firewall ---- SWITCH ----- fil/web/print-server

--------- Workstation

--------- Windåse

--------- flere maskiner...

Jeg ville gerne have haft print-serveren på en separat maskine sammen
med andre ting der kun skal tilgås udefra, men alt koster penge :)

Jeg har sat en gammel '486 uden harddisk op som firewall. Du kan læse om
den her: http://leaf.sf.net/
Hvis du skal bruge noget lidt mere fleksibelt og har et CDROM-drev i en
gammel maskine er Gibraltar måske en mulighed: http://www.gibraltar.at

Under alle omstændigheder har ville dit problem med SyGate forsvinde i
sådan et setup.

Peter