Js/DHTML validitetsproblemer
Fra : miccel

Dato : 21-08-02 10:14

Hej.
Jeg har en JS/DHTMLanimation på http://www.mecoweb.dk.
Det drejer sig om overskrifterne, som flyver ind fra højre.
Findes en valid ditto, så sitet validerer korrekt iht. W3C
HTML4.1 ?
Hilsen Miccel.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-08-02 17:30

Hej

miccel wrote:
> Findes en valid ditto, så sitet validerer korrekt iht. W3C
> HTML4.1 ?

Ja (4.01 mener du vel). Nu kan jeg ikke se din effekt med min
Mozilla-browser, men et hurtigt kig på sovsen antyder også at du bruger
nogle non-standard Microsoft ting.

Men du skal nok søge nogle DHTML tutorials med positionerede lag (og
sørg for at finde en der er opdateret til at bruge W3C DOMs
document.getElementById()). Eller køb en god nyere Javascript bog (se
evt. link i bunden af min signatur hvorfra du måske også kan komme på
sporet af en god online tutorial).

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : miccel

Dato : 22-08-02 07:04

Ja, det er 4.01
Har kigget på dine links, som har ført mig vidt omkring, men jeg savner
stadig et godt browserkompatibelt script til formålet.
(Måske skal jeg acceptere, at eventen kun kan ses af ca. 90% af brugerne).

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-08-02 13:48

miccel <miccel@ofir.dk> writes:

> Har kigget på dine links, som har ført mig vidt omkring, men jeg savner
> stadig et godt browserkompatibelt script til formålet.

jeg ved ikke om der er undtagelser, men jeg har lagt et script der
flyver rundt med nogle div'er på
<URL:http://www.infimum.dk/privat/flying.html>

Det virker i IE6, NS4.08, Mozilla 1 og Opera 6.05.

En ting der måske kan give problemer:
Nogle browsere gemmer positionen som "5" og andre som "5px".
Det tager jeg højde for ved at tilføje "px" når man sætter en
ny "left"-værdi hvis den nuværende har "px" efter.

Nogle browsere fjerner helt "left" attributten hvis den sættes til 0.
I sådan en browser kan man ikke se om den næste værdi skal have "px"
bagefter. Det kan måske få scriptet til ikke at virke.

Løsning: enten lad være med at sætte positionen til 0px (eller lad
være med at skifte den bagefter), eller find ud af om der skal px efter
en gang for alle, og lad være med at tjekke hver gang.

> (Måske skal jeg acceptere, at eventen kun kan ses af ca. 90% af brugerne).

Det virker nok stadig ikke i Lynx.

Personligt synes jeg ikke bevægende dimser forbedrer en side, men det er
ikke et teknisk spørgsmål, og det her er ikke ris+ros :)

Håber du kan bruge noget af det.
/L

Fra : miccel

Dato : 23-08-02 10:23

> Det virker i IE6, NS4.08, Mozilla 1 og Opera 6.05.
Lyder fint.

> Løsning: enten lad være med at sætte positionen til 0px (eller lad
> være med at skifte den bagefter), eller find ud af om der skal px efter
> en gang for alle, og lad være med at tjekke hver gang.
Hmmm, jeg prøver at pusle med det.

> Personligt synes jeg ikke bevægende dimser forbedrer en side, men det er
> ikke et teknisk spørgsmål, og det her er ikke ris+ros :)
Du har dels ret, hvis det bliver for meget af det gode.

> Håber du kan bruge noget af det.
Takker. Jeg vil også prøve at se, hvorfor teksten står på slutpunktet i ½ sek.
når siden loades. Det må kunne fjernes.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-08-02 10:29

miccel <miccel@ofir.dk> writes:

> Takker. Jeg vil også prøve at se, hvorfor teksten står på slutpunktet i ½ sek.
> når siden loades. Det må kunne fjernes.

Det er fordi jeg sætter startpositionen til "left:1px", bare for at have
et sted at starte. Hvis jeg satte den til "left:4096px" så ville jeg i
nogle browsere ende med en side der er meget bred, og en vandret scrollbar
i bunden. Det ville sikkert være pænere at gøre div'en usynlig først, og
så gøre den synlig igen efter den er sendt langt ud til højre, men det
var ikke det der var pointen her.

/L