bundkort problem asus a7v333?
Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 20-08-02 22:01

prøver lige med en ny post... da ingen svar indtil nu.

Hej Gruppe,

Jeg har alvorlige problemer med mine harddiske(eller noget andet i mit
system), mit system er følgende:

Jeg har 3 harddiske 2 Maxtor 60gb og en IBM 40gb, hvorpå mit styresystem
sidder, ellers består mit system af følgende

ASUS A7v333 RAID
AMD 1800XP
256 mb Samsung DDR pc2700
Leadtek GF4 TI 4400
100mbit netværkskort
10mbit netværkskort
Pioneer slotin cd-rom drev
HP brænder 4/2/24
Har et noisecontroll system med hvad jeg tror er en enermaxx 350w
strømforsyning.

mine harddiske sidder hver på sit eget kabel mens mit cd-rom drev og brænder
deler et kabel.
osv.

nedenstående er angivet den kronologiske problemfyldte og efter min mening
mystiske historie:

Jeg indsatte en ekstra hd fra en kammerat, da jeg skulle overføre nogle
filer og fjerner derfor en af mine maxtor hd'er, bagefter da jeg indsætter
den igen kan jeg ikke få systemet til at virke ordenligt, den vil ikke finde
den hd, jeg har indsat igen. Jeg roder rundt med kablerne sætter dem
skiftevis raid-controlleren og på den almindelige kontroller og pludselig
virker det igen.

Efter noget tid kan jeg pludselig ikke finde en af mine maxtor harddiske
igen, jeg kan denne gang slet ikke få den til at virke, mens min bofælle
finder den med det samme uden problemer, det skal lige siges at i min
fætters computer har han store problemer med at finde den også... Og i en
anden computer han har kan han slet ikke finde den... Men i en drive-fitness
test lavet af maxtor melder den bare at disken er perfekt selvom jeg som
sagt ikke længere kan få den til at virke i min.

Herefter har jeg oplevet problemer med min ibm harddisk, et par gange jeg
starter computeren nægter den at finde den, de første par gange har det
hjulpet at flytte den fra raid-controlleren til den almindelige controller
eller omvendt. Men igår fik jeg det først til at virke da jeg fjernede alle
andre drev i min computer samt 2 papst blæsere.

Med til problem beskrivelsen er at jeg i forbindelse med mine hd-problemer
har hørt at det svagt lyder til at harddisken(e?) spinder lynhurtigt op og
ned. Og jeg mener at jeg i et glimt så at blæserne stoppede med at køre, men
det er jeg ikke sikker på. Det jeg derfor selv vil tro er problemet er at
det på en eller anden måde er strømforsyningen der er galt med, men det er
en meget kraftig strømforsyning jeg har, og jeg har ikke haft problemer før,
desuden er problemet periodevis og optræder næsten tilfældigt, og selvom jeg
har fjernet en af mine harddiske(den jeg ikke længere kunne læse) så
optræder problemerne stadigt, og det burde vel ikke ske længere når jeg har
fjernet en harddisk at den så stadig mangler strøm? det virker næsten til at
det er en rigtig ringe strømforsyning jeg har fået, der periodevis har
"psykiske" problemer? Det er meget sjældent det sker dette problem(en gang
hver 1½ måned), men da det virker til at det kan koste mig mine harddiske er
jeg ikke glad for at det skal fortsætte...

Da mine dele stammer fra to forskellige butikker, kan jeg ikke klage til før
at jeg ved hvilken af delene det er galt med, desuden er jeg bange for at
fejlen er så sporadisk at den ikke vil opstå under de test-simuleringer, som
de evt. vil teste maskinen under?

Jeg håber at I evt. kan se hvor det er at fejlen opstår, eller kan svare på
om det er muligt at en strømforsyning kan have disse problemer?

Og hvad skal jeg gøre mht. at få klaget over det, hvis det kun er en
sporadisk fejl, alt udstyr jeg har er ikke over et år gammelt og bundkort og
lign. er ikke engang over 6 måneder gamle.

Det mest mærkelige er det med at det hjælper at skifte harddisken om til en
anden controller eller kabel, jeg kan reboote mange gange uden at den
genkender, men hvis jeg skifter kablet om på en anden controller, så kan det
lige pludseligt virke. Måske er det pausen ind i mellem der gør en betydning
for strømforsyningen eller er det bundkortet der er galt med?

Håber der er nogle der kan tygge sig igennem denne lange beskrivelse og
komme med hjælp eller foreslå hvad jeg kan gøre i en "fejl-findings"
procedure

mvh
Lasse

bundk

Fra : Leony

Dato : 21-08-02 08:08

"Lasse Engel Pedersen" <l_ep@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[snip]

> Håber der er nogle der kan tygge sig igennem denne lange beskrivelse og
> komme med hjælp eller foreslå hvad jeg kan gøre i en "fejl-findings"
> procedure

Har du prøvet med en anden strømforsyning. Det er jo lidt af et setup du
har. Ved ikke om 350 Watt er nok.
Har du prøvet at installere din RAIDcontroller og din onboard IDEcontrollere
på ny?

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 21-08-02 11:15

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> [...]
> mvh Leony..........Se mit casemod:
> http://home.worldonline.dk/~vinci/
> Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Installere dem i bios eller i windows? Problemerne opstår ikke i forbindelse
med windows.

mvh
Lasse

Fra : Leony

Dato : 22-08-02 08:08

> Installere dem i bios eller i windows? Problemerne opstår ikke i
forbindelse
> med windows.

Jeg tror ikke du kan installere drivere i bios.
Har du scannet for virus? Bare for en sikkerheds skyld.
Har du prøvet at detecte diskene manuelt?
Har du prøvet at sætte dem til at detecte manuelt og derefter skifte til
auto igen?
Har du prøvet med en anden psu, de kunne jo være at din gamle er ved at være
lidt træt?