route public iper
Fra : Ukendt

Dato : 20-08-02 18:52

Hej jeg har en pro@cces linie med flere public iper, jeg har en bsd server
til og NAT, men jeg ville godt havde at nogle af mine clienter kunne få
public iper, og derved bruge bsd boxen som en router.
Jeg ville måske også i fremtiden lave en DMZ, men dette ligger lidt frem i
tiden

1. Er det bare commandoen "route" man skal bruge for at kunne tilgå iperne
igennem boxen og ude fra internettet ?
2. Kan man stadig kører NAT hvis man router nogle af de public iper, hvilket
ville give 2 forskelige net, som også ville værer fint

På forhånd tak
Med venlig hilsen
morten

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-08-02 23:04

Morten wrote:
> [...]
> 2. Kan man stadig kører NAT hvis man router nogle af de public iper, hvilket
> ville give 2 forskelige net, som også ville værer fint

er ikke lige den store haj til bsd. Men kunne forestille mig at du
sætter din bsd spand op således at den med dhcp deler ip ud på det
subnet som dine ip'er ligger på og giver at gatewayen er din bsd box.

Derefter må det være noget med at sætte route op, således at den router
mellem dine subnet. TDC har sikkert givet dig et subnet med dine IP'er
og så en subnet+gateway+ip som routen skal ud til?

Held og lykke,
Mikkel

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 21-08-02 07:04

On Tue, 20 Aug 2002 19:52:26 +0200, Morten wrote:
> [...]
> tiden
>
> 1. Er det bare commandoen "route" man skal bruge for at kunne tilgå iperne

Nej. route(8) bruges til at pille i boxens routningstabel.

Du skal tilføje 'gateway_enable="NO"' til /etc/rc.conf og blot
konfigurere netkortet mod dit LAN med det ipnet du er tildelt.

> 2. Kan man stadig kører NAT hvis man router nogle af de public iper, hvilket
> ville give 2 forskelige net, som også ville værer fint

Ja.

Bruger du natd(8) + ipfw(8) til at lave NAT nu eller ipfilter ? (husk at
checke disse regler).

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
ZX-9R