Flere computere på en TDC-løsning, mv..
Fra : Jens

Dato : 20-08-02 16:09

Hejsa.

Jeg har forsøgt at få Tiscali ADSL men boede for langt fra centralen.
På bøhlandet hvor jeg bor, er der kun TDC tilbage, der derimod godt
kan levere.

Mit krav er, at der skal tilsluttes to computere til forbindelsen.

Kan jeg det med TDC Bredbånd ?
Og hvad kræves her ?
- Skal der blot en switch på og så kan 2 computere køre fordi der er 2
dynamiske IP-adresser?
Jeg har læst et tidligere svar, hvor der er en der skriver han har
sat netkablet fra ADSL modemet ind i den krydsede port (det må være
uplink porten) på en hub, og så to pc'ere almindelig til hub'en.
- Eller skal der en router til ?
- Eller....

Det ser ud til på hjemmesiden at jeg kan sætte flere pc'ere på med
NetExpress
- Her kører det så som et internt net med een ekstern IP adresse (som
ved Tiscali) - er det ikke rigtigt ?
- SKAL der en router til for at dele NetExpress imellem 2 computere,
eller kan man blot sætte en switch på og så være kørende (som ovenfor)
?

NetExpress er 7 kr. dyrere end BB for en 512/128. Ikke at de 7 kr. gør
noget, men hvad dækker forskellen over ?

Jeg synes umiddelbart det lyder til, at NetExpress er den løsning der
lyder "rigtigst" for mig. Men hvad kan jeg have overset. Hvad er
forskellen imellem de 2 ?

Er jeg ikke tvunget til, uanset hvilken TDC-løsning jeg vælger, at
have mit almindelige telefonabonnement hos (de dyre) TeleDanmark ?

Kan jeg helt fravælge at have et telefonabonnement ?

Mvh
Jens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-08-02 17:00

Hej!

Jens wrote:

> Mit krav er, at der skal tilsluttes to computere til forbindelsen.
>
> Kan jeg det med TDC Bredbånd ?

Yes, der kan nemlig udstedes 2 dynamiske IP adresser til TDC Bredbånd.

> Og hvad kræves her ?

To PC'ere (duh :)) og et lille netværk, eksempelvis en hub og 3 twisted pair
netkabler.

> - Skal der blot en switch på og så kan 2 computere køre fordi der er 2
> dynamiske IP-adresser?

Du kan fint nøjes med en hub, det gør jeg til dagligt.

Dog er der et lille minus:

Når man har sine maskiner på nettet med de dynamisk tildelte adresser så skal
_alt_ trafik mellem dem åbenbart igennem TDC og det kan ikke overføres lokalt.
Dette gør at du ikke hurtigt ville kunne overføre filer lokalt via FTP, det kan
jeg ihvertfald ikke. Så bliver man nødt til midlertidigt at lave lokale IP
adresser

Kender nogen en løsning på problemet er de velkomne til at råbe højt

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Bachelor chow - Now with flavor!

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 20-08-02 18:08

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP>

> [...]
> adresser
>

> Kender nogen en løsning på problemet er de velkomne til at råbe højt

Installer også IPX protocollen, så kan du kører lokalnetværk gennem denne og
internet på TCP/IP.

Mikkel

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-02 05:35

Hej!

Mikkel Andreasen wrote:

> Installer også IPX protocollen, så kan du kører lokalnetværk gennem denne og
> internet på TCP/IP.

Ok, det var sørme da en mulighed :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-02 16:52

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse
> Ok, det var sørme da en mulighed :)

Jeps - det er løsningen - det kan også være Netbeui !

Det løser også nogle problemer, der KAN opstå ved
at de to maskiner får tildelt en adresse i to forskellige
serier, så de ikke kan se hinanden - det undgår man ved
at lade være med at bruge TCP/IP til lokal nettet !

Men ellers fungerer det fint !

Du skrev at man får 2 dynamiske IP - ja - det
standard, men hvis man har brug for det, så kan man
også få 4 eller 6 dynamiske....

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-08-02 16:59

www.makr.dk/?multiip

OPDATERET Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Cubus

Dato : 20-08-02 17:40

> Mit krav er, at der skal tilsluttes to computere til forbindelsen.
>
> Kan jeg det med TDC Bredbånd ?

Ja.

> Og hvad kræves her ?
> - Skal der blot en switch på og så kan 2 computere køre fordi der er 2
> dynamiske IP-adresser?

Ja, der kan være 2 computere på samtidig med 2 dynamiske IP-adresser.

> [...]
> sat netkablet fra ADSL modemet ind i den krydsede port (det må være
> uplink porten) på en hub, og så to pc'ere almindelig til hub'en.

Nej router er ikke nødvendig ved den løsning og ellers er beskrivelsen af
at få det til at spille ok.

> Det ser ud til på hjemmesiden at jeg kan sætte flere pc'ere på med
> NetExpress

Ja, hvis du tilkøber eller lejer en router.

> - Her kører det så som et internt net med een ekstern IP adresse (som
> ved Tiscali) - er det ikke rigtigt ?

Jo.

> - SKAL der en router til for at dele NetExpress imellem 2 computere,
> eller kan man blot sætte en switch på og så være kørende (som ovenfor)
> ?

Router er nødvendig.

> [...]
>
> Jeg synes umiddelbart det lyder til, at NetExpress er den løsning der
> lyder "rigtigst" for mig. Men hvad kan jeg have overset. Hvad er

Nej, Bredbånd lyder umiddelbart bedst egnet.

> Er jeg ikke tvunget til, uanset hvilken TDC-løsning jeg vælger, at
> have mit almindelige telefonabonnement hos (de dyre) TeleDanmark ?

Du kan vist godt have fast forvalg på Netexpress, men ikke på Bredbånd
hvor telefonabbonnementet indgår som en samlet pakke. Men selve
abbonnementet skal du have hos TDC også med Netexpress.

> Kan jeg helt fravælge at have et telefonabonnement ?

Nej.

--
Cubus

Fra : Jens

Dato : 22-08-02 14:19

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message news:<ajtrdm$o35$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>
> Jo.

> Router er nødvendig.

> Nej, Bredbånd lyder umiddelbart bedst egnet.

Det kan da godt være, at det bedste vil være BredBånd.

Er det så rigtigt forstået, at jeg går ud og køber en switch (eller
hub) og netkabler der kan nå til begge PC'ere, og så blot sætter
Switchen på den udgang der kommer fra ADSL-modem'et, og de to pc'ere
på hver sin port. Så finder maskinenerne selv ud af at finde rigtige
TCP/IP adresser mv..

Når jeg forbinder ADSL-modem og switch, skal det så være straight
kabler eller krydsede kabler ?
Skal det være til en uplink port på Switchen ? (SKAL den switch jeg
køber have en uplink port...?).

Hvad med hvilke porte der er åbne ????
Kan begge maskiner alt. Surfe, POP3, messenger, ICQ, æslet,
online-gaming, og-hvad-jeg-ellers-kan-komme-i-tanke-om ?

Kan der sættes FTP-server op på begge maskiner - eller ingen af dem ?

Og ditto med webserver og mailserver.

Er det også rigtigt forstået, at jeg kan lave et lokalnet
(100MB)imellem de to maskiner via IPX-protokollen ?

Mange spørgsmål, I know. Jeg sætter stor pris på Jeres hjælp.

Mvh
Jens

Fra : Cubus

Dato : 22-08-02 15:52

> [...]
> Switchen på den udgang der kommer fra ADSL-modem'et, og de to pc'ere
> på hver sin port. Så finder maskinenerne selv ud af at finde rigtige

Ja, computerne skal blot indstilles til at modtage en IP automatisk via DHCP.

> Når jeg forbinder ADSL-modem og switch, skal det så være straight
> kabler eller krydsede kabler ?
> Skal det være til en uplink port på Switchen ? (SKAL den switch jeg
> køber have en uplink port...?).

Jeg har skrevet lidt om principperne for anvendelse af lige igennem og
krydsede kabler her:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#lige_kryds

> Hvad med hvilke porte der er åbne ????

Der er ikke umiddelbart nogen form for firewall på Bredbånd så alt er
åbent.

> Kan begge maskiner alt. Surfe, POP3, messenger, ICQ, æslet,
> online-gaming, og-hvad-jeg-ellers-kan-komme-i-tanke-om ?

Ja, fordelen ved at blive tildelt en IP direkte på maskinen er at alt
virker uden så mange dikkedarer.

> Kan der sættes FTP-server op på begge maskiner - eller ingen af dem ?

> Og ditto med webserver og mailserver.

Ved serverdrift er det en fordel med en fast IP ad hensyn til folk som
skal kunne nå serveren. Så ved man hvor den er. Der findes dog tjenester
på nettet som tilbyder et konstant alias til ens skiftende IP-adresser så
det kan lade sig gøre.

> Er det også rigtigt forstået, at jeg kan lave et lokalnet
> (100MB)imellem de to maskiner via IPX-protokollen ?

Ja, den er vist god nok.

--
Cubus

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 22-08-02 23:03

Cubus <cubus@sol.dk> wrote:

> Der er ikke umiddelbart nogen form for firewall på Bredbånd så alt er
> åbent.

Der er lukket for port 25 (SMTP) og 119 (NNTP) ellers er alt andet åbent.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-08-02 10:36

"Jens" <jc.mail@mail.tele.dk> wrote in message
> - Eller skal der en router til ?
> - Eller....

Du kan også bruge TDC ProAccess ADSL (www.zillion.dk). Der følger der
router med. Jeg har 2-3 pc'er tilsluttet direkte til routeren.

> Kan jeg helt fravælge at have et telefonabonnement ?
Nej

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-02 17:00

"Jens" skrev i en meddelelse
> [...]
> - SKAL der en router til for at dele NetExpress imellem 2 computere,
> eller kan man blot sætte en switch på og så være kørende (som ovenfor)

Den løsning kan du også lave med Bredbånd - så skal du bare vælge
1 fast ip i stedet for de 2 dynamiske, der er standard.....

Men så skal du have en router også på Bredbånd !

Fra : Michael Skjolde

Dato : 21-08-02 18:55

> Den løsning kan du også lave med Bredbånd - så skal du bare vælge
> 1 fast ip i stedet for de 2 dynamiske, der er standard.....
>
> Men så skal du have en router også på Bredbånd !

Og en sådan skal du så selv anskaffe dig hvis du benytter TDC Bredbånd, du
kan leje en sammen med et NetExpress og kan samtidig få support på den,
noget du ikke ville kunne hvis du anskaffer dig en router til din TDC
Bredbånd

--
/rasm - The only completely consistent people are dead. -- Aldous