FreeBSD partitions-problemer
Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 19-02-01 08:27

Jeg var så fiks at oprette en ny partition på min HD, hvilket (selvfølgelig)
resulterede i at FreeBSD ikke kan mounte sine standarder (/usr /var) da den
tror de ligger som partition 2 - men de er i virkeligheden part. 3.

Efter boot får jeg en slags single-user adgang, hvor mange programmer ikke
virker (vi etc.)

Hvordan fikses det ??

MVH
Christian Gufler

Fra : Mads Hugo Pedersen

Dato : 19-02-01 10:45

On Mon, 19 Feb 2001, Christian Bruhn Gufler uttered the following:

> [...]
> er i virkeligheden part. 3.
>
> Efter boot får jeg en slags single-user adgang, hvor mange programmer

Grunden til at du ikke kan bruge vi er at din disk er mountet read-only
i single-user. Kør "mount -u /" for at mounte dit / filsystem
read-write. Derefter kan du rette i din /etc/fstab så dine partitions
oplysninger passer.

/M@ds
--
UNIX is user friendly.
It's just selective about who its friends are.

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-02-01 10:49

Christian Bruhn Gufler wrote:

> [...]
> resulterede i at FreeBSD ikke kan mounte sine standarder (/usr /var) da den
> tror de ligger som partition 2 - men de er i virkeligheden part. 3.

Du skal have fat i /etc/fstab og aendre den, saa den stemmer overens med
"virkeligheden". Eventuelt kan du bede fdisk fortaelle dig hvad dine
slices (er det ikke det, det hedder i *BSD?) hedder..

> Efter boot får jeg en slags single-user adgang, hvor mange programmer ikke
> virker (vi etc.)

Uha, ingen vi? Uhmm.. Der er da vist en eller anden virkelig minimal
editor med FreeBSD der kan koere "altid" er der ikke?

--
Ole Hansen

Fra : Mads Hugo Pedersen

Dato : 19-02-01 12:47

On Mon, 19 Feb 2001, Ole Hansen uttered the following:

> Uha, ingen vi? Uhmm.. Der er da vist en eller anden virkelig minimal
> editor med FreeBSD der kan koere "altid" er der ikke?

vi er med per default, problemet var at disken ikke var mountet rw og
derfor kan vi ikke skrive til disken.

/M@ds
--
There is a low, deep rumbling sound in the distance.
I believe it is the sound of Penguins on the march...

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 19-02-01 11:34

Takker for svarene, løder meget rimeligt.

MVH
Christian Gufler

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-01 22:14

On Mon, 19 Feb 2001 08:27:02 +0100, Christian Bruhn Gufler wrote:
> [...]
>tror de ligger som partition 2 - men de er i virkeligheden part. 3.
>
>Efter boot får jeg en slags single-user adgang, hvor mange programmer ikke

mount -o rw -u /
mount -o rw /dev/da0s3d /var
mount -o rw /dev/da0s3e /usr

Antager at dine devices hedder ovenstående, ellers retter du dem bare, efter
det kan du bruge vi til et rettet /etc/fstab

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 21-02-01 15:09

Som beskrevet er min root-partition read-only, og jeg kan trods de gode
forslag ikke mounte den om, vi er rent faktisk ikke tilstede, idet det
ligger i en partition (/usr) der ikke kan mountes for jeg har lavet nodes
til den (MAKEDEV) og det kan jeg ikke før jeg har skriveret til root (/dev)
Den eneste måde jeg har kunnet mounte alt er ved at boote fa en 4.2
installations CD (image fra freebsd.org), og så manuelt mounte drevene (kan
kun gøres relativt til /mnt) og her er der lavet korrekte nodes (ad0s3a ->
ad0s3f)

alt afhængigt af hvornår jeg at boote (loader / boot2) hedder min root
wd0s3a
ad0s3a

Hvad nu ??

MVH