Q: DNS bind named
Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-02 10:39

Hej Groupe

Jeg har gang i en større uddandelse, af mig selv :)
men jeg er brændt fast.
Jeg har bestilt et domæne men ;(

Er der en administrator, der kan hjælpe mig
med at debugge min opsætning af bind, under linux
jeg er af den gammle skole, så gui`er er ikke løsningen
jeg vil gærne kunne opsætte en hvilken som helst *nix
så derfor vil jeg ikke bruge gui hjælp.

jeg har fuldt opsætningen fra "friheden til sysadmin"
men det virker ikke, jeg kender princippet i DNS
jeg kender httpd og smbd, så helt grøn er jeg ikke
men dog stadig fugtig bag ørene.

Hvis der er en haj der vil hjælpe
så sender jeg mine named config filer, per mail
jeg tror selv det er en lille dum fejl

Hilsen Lasse

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-08-02 10:55

On Tue, 20 Aug 2002 11:38:38 +0200, Lasse Jensen wrote:

> Hvis der er en haj der vil hjælpe så sender jeg mine named config
> filer, per mail jeg tror selv det er en lille dum fejl

Hvad siger logfilen? Jeg synes den plejer at brokke sig når der er
noget galt...

Mvh.

--
"Thanks to my lobbying, Internet mail messages are now Adam Sjøgren
allowed to have 5-digit years." -djb asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-02 12:09

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad siger logfilen? Jeg synes den plejer at brokke sig når der er
> noget galt...
>

> Mvh.

ifølge eksemplet fra bogen
har jeg sat (i named.conf)
logging (
   category lame-servers ( null; );
   category cname ( null; );
   );

hvad skal jeg skrive som category, for at få en god log ?

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 20-08-02 10:55

Lasse Jensen wrote:

> Hvis der er en haj der vil hjælpe
> så sender jeg mine named config filer, per mail
> jeg tror selv det er en lille dum fejl

Hvad med at du i stedet skriver hvad problemet er (ie hvilken fejl du
faar), her i nyhedsgruppen, hvorefter dem, der ved noget om bind, kan
svare?

Saa faar alle noget ud af det.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-02 12:15

Ole Michaelsen wrote:

> Hvad med at du i stedet skriver hvad problemet er (ie hvilken fejl du
> faar), her i nyhedsgruppen, hvorefter dem, der ved noget om bind, kan
> [...]

Det gør jeg ikke fordi alle mine oplyninger bliver blæst ud
til alle, og det ville være forkert at ændre i mine filer,
for åbenhedens skyld, såsom IP og NAT mm.
ikke fordi jeg ikke stoler på jer men... ;)

regards lasse

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-08-02 12:25

On Tue, 20 Aug 2002 13:15:18 +0200, Lasse Jensen wrote:

> [...]
> alle, og det ville være forkert at ændre i mine filer, for
> åbenhedens skyld, såsom IP og NAT mm. ikke fordi jeg ikke stoler på

Hvis din DNS-opsætning er hemmelig* og du ikke vil forklare hvad
problemet er, bliver det svært at hjælpe dig.

Mvh.

Adam

*: Hvorfor dog?!

--
"I said to Hank Williams: How lonely does it get? Adam Sjøgren
Hank Williams hasn't answered yet" asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-02 12:56

Adam Sjøgren wrote:

> Hvis din DNS-opsætning er hemmelig* og du ikke vil forklare hvad
> problemet er, bliver det svært at hjælpe dig.

> [...]

Den er ikke hemlig, det skriver jeg jo også "mail"
per mail er jeg klar til at frigive alle de infomationer
jeg har, mine OS`er mine local IP`er
min NetBios navne, ja faktisk alt man behøver for
at komme ind hvis man vil

så hvis jeg må forstyre din mail, så sender jeg alt
hvad jeg kan finde på.

Kan I ikke lige frigive:
Hvilke firewall,Local-IP`,Routere,Nat,netbios,og hvilke systemer i
bruger her blandt nogle af danmarks bedste system administratore

Nå OK så lader vi være med det :)

Gode hilsner fra lasse

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-08-02 13:12

On Tue, 20 Aug 2002 13:56:23 +0200, Lasse Jensen wrote:

> [...]
> klar til at frigive alle de infomationer jeg har, mine OS`er mine
> local IP`er min NetBios navne, ja faktisk alt man behøver for at

Er det så smart? Hvordan kan du vide at en person du sender
oplysninger om hvordan man kommer ind per email til er til at stole
på?

Efter min mening er det langt mere fornuftigt at poste de relevante
oplysninger her (oplysninger om hvordan man kommer ind (kodeord) er
ikke relevante) - så kan mange se på problemet og sandsynligheden for
at en af dem så kender løsningen er større. Desuden kan andre med
samme problem søge og finde tråden samt svaret.

Hvis du ikke vil det, så synes jeg du skulle prøve at finde en
konsulent du kan betale for at rette dine fejl i hemmelighed.

> Kan I ikke lige frigive: Hvilke
> firewall,Local-IP`,Routere,Nat,netbios,og hvilke systemer i bruger
> her blandt nogle af danmarks bedste system administratore

Hvis sikkerheden bygger på at holde de oplysninger hemmelige er det
efter min mening ret tvivlsomt om det handler om Danmarks bedste,
endsige bare nogenlunde fornuftige, system-administratorer.

Mvh.

--
"Common Lisp might have remained popular if it Adam Sjøgren
had been a good scripting language for Unix. asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-02 13:19

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> efter min mening ret tvivlsomt om det handler om Danmarks bedste,
> endsige bare nogenlunde fornuftige, system-administratorer.

OK du vinder :)
for vi må jo hjælpe hinanden med hvad vi ved
punkt 1:
hvad skal jeg skrive i "logging" for at jeg kan retunere
noget brugbart til dig ?

se bort fra li_ i min config filer

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-08-02 14:15

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> efter min mening ret tvivlsomt om det handler om Danmarks bedste,
> endsige bare nogenlunde fornuftige, system-administratorer.

Hvad så Adam, har du lyst til at hjælpe eller hva`
venlig hilsen lasse

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 21-08-02 01:34

Lasse Jensen <and0806@yahoo.d--k> writes:

> Hvad så Adam, har du lyst til at hjælpe eller hva`

Hmm, mon det er det her man kalder utålmodighed?

Jeg synes du skulle prøve at beskrive dit problem en anelse bedre. Hvad er det _helt præcist_ der ikke fungerer som du ønsker?

Kan du ikke slå navne op?
I så fald, hvilken fejl får du?

Kan du ikke lave omvendte opslag?
I så fald, hvilken fejl får du?

Osv.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-08-02 16:11

> Jeg synes du skulle prøve at beskrive dit problem en anelse bedre. Hvad er det _helt præcist_ der ikke fungerer som du ønsker?

> [...]

Jeg tror faktisk jeg har fået det til at virke
der kommer ingen fejl i /var/log/messages
og jeg kan også slå fremmede domæner op i min browser

men hvordan tester jeg reverse lookup ?

dk-hostmaster har en IP, som de skriver skal kunne sende
zone transfers til min dns, hvor skal den/deres IP skrives ind ?

Venlig hilsen Lasse

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-08-02 07:52

Lasse Jensen wrote:

> dk-hostmaster har en IP, som de skriver skal kunne sende
> zone transfers til min dns, hvor skal den/deres IP skrives ind ?

options {
allow-transfer { ip.adre.ss.e };
};

Vh,