Follow up til Jasmins kursus (langt)
Fra : Liz

Dato : 20-08-02 09:26

Hej allesammen,
Det har taget et par dage for at fordøje alle de gode indtryk fra weekendens
kursus
Kurset var fantastisk godt og kan kun anbefales til alle der omgås heste.
Jeg var ret så forbløffet over hvor langt alle med heste nåede i løbet af
bare en weekend - det var de også. Og det var ikke fordi de fleste heste
var arabere og dermed kloge!!

Forskellen fra den første dag og anden var ikke til at tage fejl af. Og det
var både heste og deres mennesker der havde ændret sig markant. Gensidige
RESPEKT var nøgleordet. Opnået igennem bla. "tryk og ikke tryk" (pressure
and release). Tillid hest og menneske imellem var i orden. Før forkælede
heste der gnubbede sig op og ned af deres ejere, blev på respektfuld afstand
indtil de blev inviteret inde i personernes personlige rum. Vilde ophidsede
ungheste blev som fromme lam, opmærksom på ejerens signaler, villig til at
prøve nyt. Alle fik deres heste over bom, pressening, oppe på paller osv.
Alle fik deres heste til at gå i rette afstand BAG på ejeren. Alle fik
deres heste til at bak på kommando. Alle fik deres heste til at vige for
tryk, at udføre en bagpartsvending osv. Alt ved hjælp af rebgrime, lange
tunge tov og en bestemthed hesten kunne forstår. Ingen vold, råbende eller
skrigende, hysteriske, grædende piger. Nej, det hele sket ligeså stille og
rolig man næsten ikke bemærkede hvad der var der foregik.

Og alle mennesker blev mere "ét" med deres heste, hvis det er udtrykket?
Mere i harmoni. Selv de helt unge piger der havde "barbie-dukke" heste,
voksede med opgaven og behandlede deres heste på en helt anden måde end de
var vant til. De fik mere "front", mere autoritet i deres udstråling som
dermed smittede af på deres omgang med heste. Det var ret så utrolig
faktisk at se alt det fra sidelinien som tilskuer. Det var vi allesammen
enig om.

De sidste timer om søndagen blev brugt til at gennemgå alt det de havde lært
hver for sig, en slags opvisning. Så blev der byttet heste og hver fik en
hest de ikke kendte i forvejen. Det var nok det mest bemærkelsesværdig af
det hele. Hestene kunne det bare. Det, at andre kunne meget let får en
fremmed hest over en pressening hvor ejeren har havde svært, sagde meget om
personens autoritetsudstråling, men dét, at nogle havde lettere med andres
heste end med deres egen, kom sådan set ikke bag på mig. Der var 8 med
heste og desværre kun 8 tilskuere - der var plads til 20!! Synd for alle
der gik glip af en meget oplevelsesrig weekend.

Jasmin arbejder efter mange forskellige guruer. Hun har været hos alle de
rigtige navne, som fx Klaus Ferdinand Hempfling, Monty Roberts, Mark Rashid,
Ray Hunt, Brødrene Dobbins, osv. og har ligesom taget det bedste fra dem
alle og set det ind i hendes eget system. Dette fordi hun vil ikke sættes i
bås. Hun er også halvvejs igennem level 3 i Pat Parellis system, men har
opgivet netop pga at være fastlåst. Hun er en dejlig dame med stor energi
og personlig udstråling, meget konsekvent og venlig, og én der ved hvad hun
ville med så mange hestemennesker som mulig - altså lære dem hvordan man
behandler heste ordentligt, respektfuldt og så naturligt som muligt. At
skabe gensidigt respekt og tillid. Jeg kan kun varmt anbefale alle der ikke
har oplevet hende at tag på kursus, med eller uden heste, men helst med en
hest. Det er en oplevelse i sig selv at se hende tag en genstridig ung hest
og ligesom sætte den på plads, så den adlyder hende. Det er da helt
utrolig.

Og da jeg kom hjem skulle det selvfølelig prøves af på min heste, ihvertfald
noget af det med det samme. Og DET VIRKER!!!! Selv min stadigt 1½ års
plage overgave sig i løbet af nogle få minutter.

Jeg kunne blev ved Håber at I har nået helskindet igennem min
"indvandredansk", det ER meget svært. (nok også for jer!!)

Mvh Liz

Fra : ph

Dato : 20-08-02 10:19

Nøj - det kursus lyder spændende - hvor henne i landet er det, og hvad er
prisen.

Hmmm - eneste problem ved at behandle sin hest på denne fænomenale måde er,
at hvis man bliver nødsaget til at sælge hesten, så er det altså svært.

Efter en svær graviditet, og med et kolikbarn der tog mere af min tid en jeg
havde regnet med besluttede jeg for godt tre år siden at sælge min elskede
hest.

Der var bare to problemer. 1. hun er pony (1.46) og 2. hun er aldrig blevet
redet på "almindelig" vis, og det skulle vise sig at give store problemer.

For det første var det stort set kun børn der kom for at kigge på hende, og
for det andet, så startede de jo op med (på trods af min meget grundige
foklaring på hvordan hun skal håndteres) at sætte sig op og smække benene i
siden på hende og hive hende i munden.

Suk - "damen" er halvt araber, og hun reagerede med at "tænde" helt vildt.
Ingen kunne forstå når jeg fortalte, at hvis man tager hårdt fat i hende
reagerer hun med at panikke og løbe derudaf, men slipper man tøjlerne og
slapper af, så kommer hun helt ned på jorden og går roligt og afslappet. I
alle gangarter....

Jeg red hende mest i bosal, da hun hader at få biddet i munden, og hun
reagerer på tøjlernes berøring på hendes hals, men folk der skulle prøve
hende ville hellere ride med traditionel trense, og kunne ikke finde ud af
tøjleføringen.

Ingen kunne lide hende, for hun spændte vildt op, virkede nervøs og hendes
gang blev stiv og uelastisk. Jeg var grædefærdig.

Min far der havde passet og redet hende under min graviditet kunne slet ikke
klare når der var potentielle købere for at prøve hende, og historien fik da
også en lykkelig udgang, da han tilsidst sagde at nu kunne det være nok -
han havde besluttet at købe hende.

Så nu er hun opstaldet på en gård, næsten i min baghave, og jeg kan tage del
i fornøjelserne, og min far tager alle pligterne. )

Ikke at han har noget imod det. Han er pensionist, og tilbringer flere timer
sammen med sin hest hver dag. (Den eneste der har lidt under den handel er
min mor, der brokker sig over at hun aldrig ser ham mere)

Hun følger ham som en hund, og ofte møder man dem, dovent luntende i
vejkanten, uden sadel, i bosal eller blot en grime. Begge ser evigt
lykkelige ud, og jeg er bare så glad for at hun ikke kom ud til fremmede.

I håbet om at mange flere rytter vil deltage i nævnte kursus eller lignende.
Pia

Fra : Liz

Dato : 21-08-02 19:49

Hej Pia,
Det er godt at historien med din hest fik en lykkelig afslutning. Sådan
håber jeg at ender mine dage også, altså ligesom din far.

Jeg kan godt se at det kunne være problematisk med en "natural" hest der
skal sælges. Men jeg har også set at folk er begyndt at sælge deres heste
kun til andre der er inde i natural horsemanship metoder. Mon ikke det er
der vi skal satse i fremtiden?

Tænk lige hvordan det ville være hvis alle hestetossede og heste i DK, især
dem på rideskolerne, var "opdraget" efter de principper. Så var der ingen
problemer. Og der vil være mange flere lykkeligere heste. Men man skal
begynde et sted

Selv min 1½ års araberplage gik over en pressening i dag, men han nægtet at
lade sig pakke ind! Det var også meget varmt i dag!!! Han vil heller spise
den !

Mvh Liz

Fra : Holm

Dato : 20-08-02 14:51

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev > Hej allesammen,
> [...]
> bare en weekend - det var de også. Og det var ikke fordi de fleste heste

Hej Liz

Åh hvor det lyder spændende...gid jeg havde været der !
Hvor foregik det , og kommer der flere kurser ???
Ja , man har meget at lære om heste , og her kunne jeg virkelig godt tænke
mig at være med.
Er der mon en hjemmeside om emnet/kvinden bag ??

VH Holm

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 20-08-02 21:18

Hejsa

Ja hun er en total sød dame.. hun fanger en og lærer fra sig på en god måde.
Jeg har selv kun været ude og se en dag hvor hun har holdt foredrag.. og det
jeg lærte der har jeg brugt på min egen part :) til stor sjov for både hest
mig og de andre..

Inde på siden kan man se kursuskalender og det hele.

Peggy-Sue

Fra : Liz

Dato : 21-08-02 19:39

> [...]
> mig at være med.
> Er der mon en hjemmeside om emnet/kvinden bag ??

Hej Holm,
Det hele foregik i Kongens Tisted, mellem Aars og Hobro, på en
araberstutteri som havde arrangeret det. De havde været med på en "kikker"
tidligere på året og synes at det hele var så godt at de selv ville
arrangere noget. Som sagt, så gjort.

Jasmin bor vist i Skanderborg eller omegn, men skal til at flytte. Hun
leder efter en passende sted, gerne med ridebane/ridehal - og jeg ville så
gerne have at hun kommer til Nordjylland Så hvis du eller andre kender
et naturskønt sted, ved skov og strand, så mail hende endelig.

Jeg skal til opvisning den 30.august i 2½ time, hvor hun viser hvad hun kan,
måske med hendes hest fra australian - Mayday. Det forgår i Hvalpsund, og
er arrangeret af Yggdrasil (eller hvordan det nu er stavet!!) den lokal
islænderklub her. Der er sikkert pladser nok hvis du er interesseret i at
være med.

Mvh Liz