/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Policy routing
Fra : Jens


Dato : 19-08-02 14:04

Hejsa !
Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
Sagen er at jeg kun har en public ip, men flere forskellige domainer, som
skal ligge på forskellige maskiner. Er det muligt at får den til at route så
www.domaine1.dk går til maskine 1 og www.domaine2.dk går til maskine 2?

Mvh

-Jens



 
 
Lars Kongshøj (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 19-08-02 17:07

Jens wrote:
> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?

Nej.

> Sagen er at jeg kun har en public ip, men flere forskellige domainer, som
> skal ligge på forskellige maskiner. Er det muligt at får den til at route så
> www.domaine1.dk går til maskine 1 og www.domaine2.dk går til maskine 2?

Du er vel klar over at apache kan håndtere flere domæner på samme
maskiner?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Duca (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Duca


Dato : 19-08-02 21:55


"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3D611788.A25B72CF@hotmail.com...
> Jens wrote:
> > Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige
domainer?
>
> Nej.
ØV :) -- er der en anden måde man kan gøre dette på?


> > ....www.domaine1.dk går til maskine 1 og www.domaine2.dk går til maskine
2?
>
> Du er vel klar over at apache kan håndtere flere domæner på samme
> maskiner?

Yes, men det er pga. nogle test opstillinger, hvor domaine 1 & 2 ikke kan
ligge på samme maskine.


Men tak for hjælpen

-Jens



Peter Rathlev (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Rathlev


Dato : 20-08-02 00:40

Duca skrev i news:3d615b39$0$87299$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

>
> "Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3D611788.A25B72CF@hotmail.com...
>> Jens wrote:
>> > Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige
> domainer?
>>
>> Nej.
> ØV :) -- er der en anden måde man kan gøre dette på?
>

Problemet er at f.eks. strengen "www.domain1.dk" (det som i Apache hedder
ServerName for en VirtualHost) er noget der bliver overført via "Host:"-
headeren i den TCP-session klienten opretter til web-serveren. Serveren
ved altså først _efter_ forbindelsen er oprettet hvilket domæne det
drejer sig om.


>
>> > ....www.domaine1.dk går til maskine 1 og www.domaine2.dk går til
>> > maskine
> 2?
>>
>> Du er vel klar over at apache kan håndtere flere domæner på samme
>> maskiner?
>
> Yes, men det er pga. nogle test opstillinger, hvor domaine 1 & 2 ikke
> kan ligge på samme maskine.
>

Hvis det alligevel er en test-maskine kunne du jo køre en af dem på en
ikke-standard port, 81 f.eks. - det skulle være nemt at sætte op i
routeren. Hvis det skal være lidt nemmere for klienterne kunne du jo lave
en virtualhost på hovedserveren (port 80) der redirectede til den anden
server (samme ip, men port 81).


/Peter Rathlev

------
"Det jeg skriver her er min egen og ikke min arbejdsgivers mening"
Min stregkode er: | ||| || ||

Jens (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 20-08-02 07:46


"Duca" <ask@news.dk> skrev i en meddelelse news:3d615b39$0$87299

Det er jo ikke sådan når man har flere maskiner og deres konti ikke er
synkroniseret :)



Adam Sjøgren (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 19-08-02 22:02

On Mon, 19 Aug 2002 22:55:13 +0200, ask wrote:

> ØV :) -- er der en anden måde man kan gøre dette på?

Du kan jo sætte den maskine alle requests lander på op til at proxy'e
nogle domæner videre til den anden.

Se http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_proxy.html#proxypass og venner.


Mvh.

--
"Fra én som sover for lidt, Adam Sjøgren
som synes verden er stor" asjo@koldfront.dk

Thomas (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 20-08-02 10:04

Lars Kongshøj wrote:
> Jens wrote:
>> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
>
> Nej.

Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)

--
Don't waste space

Lars Kongshøj (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 20-08-02 11:16

Thomas wrote:
> Lars Kongshøj wrote:
> > Jens wrote:
> >> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
> > Nej.
> Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)

Sludder. Det er umuligt pga. protokollerne.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Andreas Plesner Jaco~ (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 20-08-02 11:27

In article <3D6216FA.96A05DE4@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:

>> > Jens wrote:
>> >> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
>> > Nej.
>> Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)
>
> Sludder. Det er umuligt pga. protokollerne.

Fortæl det til producenterne af diverse webswitche (omend det ikke just
er policy routing)

--
Andreas Plesner Jacobsen | When in panic, fear and doubt,
| Drink in barrels, eat, and shout.

Lars Kongshøj (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 20-08-02 12:12

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> In article <3D6216FA.96A05DE4@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:
> >> > Jens wrote:
> >> >> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
> >> > Nej.
> >> Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)
> > Sludder. Det er umuligt pga. protokollerne.
> Fortæl det til producenterne af diverse webswitche (omend det ikke just
> er policy routing)

Nemlig. Så snakker vi http, og det er ikke lige, hvad jeg kalder
routing.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Andreas Plesner Jaco~ (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 20-08-02 14:13

In article <3D622415.DA27E8D1@hotmail.com>, Lars Kongshøj wrote:

>> >> Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)
>> > Sludder. Det er umuligt pga. protokollerne.
>> Fortæl det til producenterne af diverse webswitche (omend det ikke just
>> er policy routing)
>
> Nemlig. Så snakker vi http, og det er ikke lige, hvad jeg kalder
> routing.

Tjaeh - faktisk findes der enheder der reelt set opererer som en bridge,
men kan fange HTTP requests, så det er ganske broget.

--
Andreas Plesner Jacobsen | core error - bus dumped

Peter Makholm (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 20-08-02 12:13

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Thomas wrote:
>> Lars Kongshøj wrote:
>> > Jens wrote:
>> >> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
>> > Nej.
>> Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)
>
> Sludder. Det er umuligt pga. protokollerne.

Intet er umuligt![0]

Det kræver godt nok at ens switch/router/<hvad vi nu skal kalde det>
fortolker hvad der sker på http-nivo. Mon ikke det er det der hedder
en Layer-7 switch.

Hmmm, måske er det alligevel umuligt med HTTP/1.1 hvis man anvender
keep-alive. Mon man kan klare det med at lade serveren sende en
fejl-410 hvis klienten skifter host undervejs?


0) Altså lige bortset fra at skrive et program der givet et hvilket
som helst andet program kan vise at det andet program terminerer

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
http://hacking.dk | And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless

Lars Kongshøj (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 20-08-02 12:24

Peter Makholm wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
> > Thomas wrote:
> >> Lars Kongshøj wrote:
> >> > Jens wrote:
> >> >> Er det muligt via ovenstående at diffentiere mellem forskellige domainer?
> >> > Nej.
> >> Jo, men isenkrammet der kan er ikke billigt ;)
> > Sludder. Det er umuligt pga. protokollerne.
> Intet er umuligt![0]
> Det kræver godt nok at ens switch/router/<hvad vi nu skal kalde det>
> fortolker hvad der sker på http-nivo. Mon ikke det er det der hedder
> en Layer-7 switch.

Det kræver også, at den cacher kommunikationen og besvarer denne, indtil
den har fundet ud af, hvilket domæne, man ønsker tilgang til. Det kalder
jeg ikke en router. Når den så har fundet ud af hvilket domæne, der
ønskes tilgået, skal den simulere kommunikationen fra den opringelige
klient, frem til det tidspunkt hvor domænenavnet blev oplyst, overfor
webserveren. Temmeligt håbløst, og det ligger langt ud over, hvad der
ligger i routing, endsige policy routing.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Peter Makholm (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 20-08-02 12:32

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Det kræver også, at den cacher kommunikationen og besvarer denne, indtil
> den har fundet ud af, hvilket domæne, man ønsker tilgang til. Det kalder
> jeg ikke en router.

Fortæl du det til Nortel og producenterne af de Layer-7 webswitche de
tester på:

<http://www.etestinglabs.com/main/reports/alteon.pdf>

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?
http://hacking.dk | -- Derek Gladding about SELinux

Peter Makholm (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 20-08-02 12:35

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:
>
>> Det kræver også, at den cacher kommunikationen og besvarer denne, indtil
>> den har fundet ud af, hvilket domæne, man ønsker tilgang til. Det kalder
>> jeg ikke en router.

Den caching er vel egentligt ikke meget mere advanceret end hvad
ganske almindelige andre store-and-forware routerer ellers foretager
sig.

Jeg tror at det er umådeligt sjældent at Host-headeren kommer senere
en 1000 tegn inde i strømmen. Men altså det giver selvfølgelig stadig
problemer med HTTP/1.1 keep-alive.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away
http://hacking.dk | -- Xander

Peter Brodersen (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 20-08-02 20:18

On Tue, 20 Aug 2002 13:34:43 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Jeg tror at det er umådeligt sjældent at Host-headeren kommer senere
>en 1000 tegn inde i strømmen. Men altså det giver selvfølgelig stadig
>problemer med HTTP/1.1 keep-alive.

Ud af knap 200.000 linjer i en tilfældig logfil, har jeg knap 100 med
over 1.000 tegn i requestet.

Det er selvfølgelig ikke så mange, procentvis set. Men det er ikke
usandsynligt - og jeg kunne forestille mig, at man let kunne bruge
oceaner af tid at bugfixe i de situationer.

--
- Peter Brodersen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste