Gulvvarme i beton
Fra : Thïngmand

Dato : 19-08-02 08:13

I mit netop erhvervede bondehus fra 1825 er det gulvtæppe, lagt direkte oven
på den rå beton i stuen. Her påtænker jeg at ligge laminat gulv. Da det er
centralvarme i huset, spekulerede jeg på om man "bare" kunne fræse en rille
i betonen til varmeslangen eller om man skal have en gulvet op, hvis der
skal gulvarme i?

Hvor meget beton skal der være over slangen? Skal der være noget bestemt
under (så ikke varmen trænger ned i den kolde jord)?

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 24-08-02 21:46

> Hvor meget beton skal der være over slangen? Skal der være noget bestemt
> under (så ikke varmen trænger ned i den kolde jord)?

Den korrekte måde er stabilgrus efterfulgt af 10-15 cm flamingobats. På
flamingoen ligger du disse hersens 10*10 jerngitre (rivenet ?) hvorpå du
binder varmeslangerne. Til sidst støber du 8-10 cm beton ovenpå.

Din metode vil ikke have særlig stor virkningsgrad da varmen ikke vil
fordele sig jævnt i betonen.

Mvh
Mikkel

Fra : Henning Petersen

Dato : 30-08-02 09:13

On Sat, 24 Aug 2002 22:46:23 +0200, "Mikkel Vitus" <mikvitus@ofir.dk>
wrote:

> [...]
> binder varmeslangerne. Til sidst støber du 8-10 cm beton ovenpå.
>
> Din metode vil ikke have særlig stor virkningsgrad da varmen ikke vil

Det kommer vel an på hvor stor afstand slangerne fræses i gulvet med.
Mon ikke det kunne være et større problem med hvor meget isolering der
er under betonen?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Calle.

Dato : 30-08-02 16:21

Mikkel Vitus wrote:

> Den korrekte måde er stabilgrus efterfulgt af 10-15 cm flamingobats.

Jeg mener lovkravet siget 200mm. nu.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-09-02 08:49

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener lovkravet siget 200mm. nu.
> --

225 mm polystyren når der er gulvvarme og 160 mm polystyren når der ikke er
gulvvarme for at opfylde de gældende krav i BR-S 98 med nyeste tillæg.

Når man udlægger min 160 mm polystyren behøver man ikke kapillarbrydende lag
under.

- Martin