Opbevaring af æbler
Fra : Iben Holst

Dato : 18-08-02 12:32

Hej !

Så er tiden snart til at jeg skal have plukket/samlet en masse æbler fra
mine dejlige træer.
Men jeg mangler lidt gode råd om opbevaring ...

Jeg har samlet en del flamingokasser, da jeg har en ide om at det må være
godt at have dem i sådan nogle - har jeg ret i det??

Men hvilke andre forhold skal jeg tænke på og hvor lang tid skal jeg kunne
regne med at opbevare dem, før de begynder at rådne ??

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-02 17:50

On Sun, 18 Aug 2002 13:31:33 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>Jeg har samlet en del flamingokasser, da jeg har en ide om at det må være
>godt at have dem i sådan nogle - har jeg ret i det??

Jeg tror flamingokasser er gode nok. Sørg for kun at have æblerne i eet
lag i kasserne.

>Men hvilke andre forhold skal jeg tænke på og hvor lang tid skal jeg kunne
>regne med at opbevare dem, før de begynder at rådne ??

De skal placeres tørt og køligt, dog frostfrit. Hvor længe de kan
opbevares afhænger ret meget af hvilke sorter du har.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 19-08-02 20:28

> De skal placeres tørt og køligt, dog frostfrit. Hvor længe de kan
> opbevares afhænger ret meget af hvilke sorter du har.

Nu er jeg ikke lige ekspert i sorter *S*, men den ene slags er i al fald
Ananasæbler - den anden hedder Inger-Marie (?) og den sidste kan jeg
simpelthen ikke huske hvad hedder. De bliver ikke specielt store, er
mat-røde og lidt aflange; kan godt blive lidt melede med tiden ....

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-02 21:02

On Mon, 19 Aug 2002 21:28:11 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

> [...]
>simpelthen ikke huske hvad hedder. De bliver ikke specielt store, er
>mat-røde og lidt aflange; kan godt blive lidt melede med tiden ....

Ananas-æbler kan ikke gemmes ret lang tid. Ingrid Marie (det er
garanteret den du har kan gemmes i hvert fald til jul, sikkert også
lidt længere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 20-08-02 02:01

En gartner lærte mig engang at jo senere æblet modnes, jo længere kan det
holde. Om den er skudsikker ved jeg ikke, men jeg er enig, ananasæbler
holder kun få dage, så falmer smagen..

--
Kasper Thor

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-02 17:12

> Ananas-æbler kan ikke gemmes ret lang tid.

Ok ..

> Ingrid Marie (det er garanteret den du har kan gemmes i hvert fald til
jul, sikkert > også lidt længere.

Ja, det er det ganske givet *SS*

Tak !

Iben

Fra : Bent

Dato : 20-08-02 09:59

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> De skal placeres tørt og køligt, dog frostfrit. Hvor længe de kan
> opbevares afhænger ret meget af hvilke sorter du har.

Jeg er temmelig sikker på at de skal opbevares ved høj luftfugtighed, ellers
tørrer de ud og rynker.
Bent