malmø, sverige ..hvad skal vi se ?
Fra : Brian K

Dato : 17-08-02 23:53

Hej

vi skal afsted i morgen til malmø (for at se på hus)

Er der noget i malmø vi (børnene) SKAL se ? (ala tivoli, bakken i danmark)
(museum, etc)

Det er mest for børnene jeg spørger (pige 4 3/4 og dreng på 1 1/2)

Mvh
brian

Fra : Elisabeth

Dato : 18-08-02 00:21

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (museum, etc)
>
> Det er mest for børnene jeg spørger (pige 4 3/4 og dreng på 1 1/2)

her kan du læse alt om malmø

rigtig god tur!!
hilsen elisabeth

Fra : Brian K

Dato : 18-08-02 08:49

"Elisabeth" <beks@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> her kan du læse alt om malmø
>
> rigtig god tur!!

Hej

Der havde jeg været inde men jeg syntes ikke at der så ud til at være noget
i nærheden som var spændende !

Kan det være rigtigt ?

mvh
brian

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 18-08-02 09:53

Brian K <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajnjhq$28mt$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> >

> Hej
>
> Der havde jeg været inde men jeg syntes ikke at der så ud til at være

Jeg har været en del i Malmø for år tilbage men må indrømme, at jeg ikke
synes, at byen er særlig interessant set med barneøjne. I udkanten af byen
skulle der vist ligge et dukkemuseum, men om det stadig er der ved jeg ikke.
Den sidste tur jeg havde til Malmø for ca. 2½ år siden handlede bare om at
købe nogle svenske specialiteter og så give ungerne en sejltur (De synes
Flyvebåden var sjov). Siden har jeg ikke været der, ikke fordi jeg ikke kan
lide byen, men fordi at udover et par legepladser har jeg intet fundet til
børn.
MVH Rikke

Tillämpning av religion...

Dr. Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd
till personer som ringer in till programmet. För en kort tid sedan
svarade hon en av de som ringde med en hänvisning till 3:e Mosebok
18:22, att homosexualitet är en vederstyggelse som inte under
några omständigheter kan accepteras.
Det följande är en översättning av ett öppet brev till Dr. Laura
skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.

Kära Dr. Laura

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller
Guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med
mig av dessa kunskaperna till så många jag kan. Om någon till
exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara
om 3:e Mosebok 18:22 där det klart och tydligt står att
homosexualitet är en vederstyggelse så är den saken
färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag
behöver några råd kring hur jag skall följa några andra av Guds
bud.

1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger
en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att
grannarna klagar.

2) Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med
dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3) I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga
både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett
grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller Mexicanare
och inte Kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga
Kanadensare?

4) Jag har en granne som insisterar på att han skall arbeta på
sabbatten. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste
dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5) En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse
att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre.
Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6) I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma
mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider
av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt
perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7) De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret
på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd
enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?

8) Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid
några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag
fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9) Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19
eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är
inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda
av mer än ett tygmaterial vanligen en blandning av bomull och
polyester). Han har också den fula
ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi
samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Är
det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som
vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e
Mosebok 20:14)?

Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar.
Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du
ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Med vänliga hälsningar från en trofast lärljunge och tillbedjande
fan.

© Jan-Inge Flucht, jif@jif.net fotoalbum: www.jif.net

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 18-08-02 09:56

Vagn Torup & Rikke Bachmann <vagntorup@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7eJ79.14$9H1.730@news.get2net.dk...

> [...]
> > >
> Tillämpning av religion...
>
> Dr. Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd

Hvor i alverden kom ovenstående fra???
Aner ikke hvad det er, men undskyld i hvertfald, det hører ikke hjemme her,
hvor det end kommer fra.
MVH Rikke
--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-08-02 16:04

"Brian K" <brian@nospam.com> wrote in message
> [...]
> (museum, etc)
>
> Det er mest for børnene jeg spørger (pige 4 3/4 og dreng på 1 1/2)

Tag på en havnerundfart, de sejler hver hele time fra
kajen lige over for togstationen. Turen varer ca. 45 minutter.

Ellers kan I gå lige ind i gågadesystemet ved at gå ind
lige over gaden fra togstationen, der kommer hurtigt et
torv, der er et andet torv længere inde ad gågaden,
der er mange springvand og der er frugtmarked.

Nå, jo, der er også Malmøhus, du skal gå til højre,
når du kommer ud fra togstationen. Det er faktisk
også et rigtigt flot museum, i kælderetagen har de
en masse fine akvarier osv. udstillet, det vil være
sjovt for børnene. Ellers er der historiske udstillinger,
bl.a. gamle kanoner osv.

Ellers ved jeg ikke mere.

Med venlig hilsen
Bodil.