Takk for svar på syndefallet
Fra : Anne Kristine

Dato : 17-08-02 21:22

Hei!

Jeg ble virkelig glad for at det var så mange som svarte på innlegget mitt.
Ja det var overraskende at det var så mange svar å lese.

Ikke minst synes jeg at det var interessant å lese innleggene deres,spesielt
det takk til Knut Klaveness Heidel.
Jeg er snart førskolelærer og kan tenke meg å undervise i en 1.klasse en
gang.

Ja,det er bra du skrev så mye om L97,der står det mye nyttig og
interessant.
Vi lever med en kristen formålsparagraf i Norge som i Danmark. Vår skole er
ikke akkurat så skolert på kristendomskunnskap. Jeg ble helt skremt av
mangelen enkelte småskolelærere har i Bibelkunnskap.
Jeg var en gang fjorten dager i en 1.klasse her jeg bor,(i
Tromsø,Nord-Norge)
Det var to lærere i denne klassen. Lærerene var
åpenbart ikke personlig kristne. En gutt på syv år kunn mer Bibelkunnskap
enn de to lærerene til sammen! Læreren var nesten flaue over å si det,men
de kom av og til helt i villrede for hva de skulle si til den kloke gutten.
Gutten var fra en kristen familie. Av og til valgte foreldrene til den
7-årige gutten å ta han ut av undervisningen når lærererne tok opp tema som
de selv var uenig i.
Det er et tankekors at noen lærere kan mindre enn 7-ÅRIGE kloke smartinger!
hva sier dere?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-08-02 22:16

"Anne Kristine" <o-aag-e@frisurf.no> mælte sligt:

>Vi lever med en kristen formålsparagraf i Norge som i Danmark.

Har vi en kristen formålsparagraf i Danmark? Det var nyt for mig. Har du en
kilde til, hvor jeg kan læse mere om det?

>En gutt på syv år kunn mer Bibelkunnskap enn de to lærerene til sammen!

Det er ikke sjældent, forudsat at drenge vokset op i et stærkt kristent hjem.
Det er generelt et pudsigt fænomen, der også ses i tilfælde, hvor f.eks.
barnet er vokset op i en kontekst, der på anden måde giver det fordele i
forhold til lærerne, f.eks. en søn af et halvt spansk, halvt dansk ægteskab,
der tager spansk i gymnasiet osv.

>Det er et tankekors at noen lærere kan mindre enn 7-ÅRIGE kloke smartinger!
>hva sier dere?

Det er vel uundgåeligt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 20-08-02 18:09

On Sat, 17 Aug 2002 20:22:02 GMT, "Anne Kristine" <o-aag-e@frisurf.no>
wrote:

> [...]
>det takk til Knut Klaveness Heidel.
>Jeg er snart førskolelærer og kan tenke meg å undervise i en 1.klasse en

Bare hyggelig. Min kone er også førskolelærer og har tidligere
undervist på småskoletrinnet. Du går inn i et viktig og krevende yrke.
Ønsker deg all lykke dertil.

> [...]
>mangelen enkelte småskolelærere har i Bibelkunnskap.
>Jeg var en gang fjorten dager i en 1.klasse her jeg bor,(i

Artig. Mitt første prestevikariat fant sted i Hammerfest og jeg var
flere ganger innom Tromsø. Senere slo vi oss ned i Bindal i
> [...]

>de kom av og til helt i villrede for hva de skulle si til den kloke gutten.

Ja, du peker på et viktig problem. Bibelhistorie er en mangelfull vare
hos lærere i den norske skole.

> [...]
>de selv var uenig i.
>Det er et tankekors at noen lærere kan mindre enn 7-ÅRIGE kloke smartinger!

At 7-åringer har spisskompetanse som er forskjellig fra lærere, er
selvsagt et problemstilling i seg selv. Jeg tviler på at 7-åringen
representererer regelen )

mvh Knut
http://www.nffo.no/generator.asp