konsulenttimepris alm. ansat kontra selvst~
Fra : Thomas

Dato : 16-08-02 19:40

Jeg er læser til datamatiker og har et studiejob (deltid) hvor jeg får 150
kr. som timeansat. Hvilken pris bør jeg tage hvis jeg fakturer som konsulent
(starter enkeltmandsvirksomhed) i stedet ? Kunden stiller samme fysiske
arbejdsforhold til rådighed som de ellers ville gøre.

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 17-08-02 19:09

Thomas <asdsa@adsd.dk> skrev

> Jeg er læser til datamatiker og har et studiejob (deltid) hvor jeg får 150
> kr. som timeansat. Hvilken pris bør jeg tage hvis jeg fakturer som
konsulent

150 kr i timen plus feriepenge/sygeløn/forsikring koster ca 200 kr for
kunden, det plus moms, vil give samme udgift som før.

Så er du i gang, nye kunder kan du så fakturere lidt højere.
Nu skal du jo selv sørge for feriepenge/sygeløn/forsikring osv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-08-02 22:22

> 150 kr i timen plus feriepenge/sygeløn/forsikring koster ca 200 kr for
> kunden, det plus moms, vil give samme udgift som før.

Er det ikke lige i underkanten?

Da jeg startede som selvstændig, lavede jeg sammen med min tidligere
arbejdsgiver en beregning der viste timeløn x 1.56

-Mere hvis du har en pentionsordning.

--
Venligst
Henrik Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 20-08-02 18:52

Henrik Nielsen <config@hardware.dk> skrev

> Da jeg startede som selvstændig, lavede jeg sammen med min tidligere
> arbejdsgiver en beregning der viste timeløn x 1.56

Og hvordan nåede I så frem til det.

mvh
Alex christensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 20-08-02 21:16

> Henrik Nielsen <config@hardware.dk> skrev

> Og hvordan nåede I så frem til det.
>
> mvh
> Alex christensen

Simpelhen ved at se hvad jeg "kostede" firmaet
Brutto timeløn
Pentionsbidrag arb.giver 5,2%
Feriepenge 12½%
Sygedage
Helligdage/Feriefridage
ATP Arb.giver
Forsikring o.lign.
+nogle flere småting jeg ikke helt kan huske,
jeg har ikke beregningen ved hånden.

Men vi lavede det så nøjagtigt som vi kunne, fordi
vi var enige om at jeg ikke skulle koste arbejdsgiveren
mere pr. time.
-Samtidigt ville jeg jo helst ikke have mindre ud af det.
jeg fik jo en del nye omkostninger ved at skifte til
selvstændig.

--
Venligst
Henrik Nielsen

Fra : JørgenE

Dato : 24-08-02 01:07

Jvf. Dansk Arbejdsgiverforening ligger omkostningen på en timeløn til
funktionær på godt 25% og en ikke-funktionær på godt 30% - jeg kan ikke lige
huske præcis hvormeget. Men det indeholder ferie, sygdom, skæve helligdage
osv..

Mvh. JørgenE

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 24-08-02 07:18

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lige
> huske præcis hvormeget. Men det indeholder ferie, sygdom, skæve helligdage

Men så taler du stadig om fastansatte, ikke? En ikke-funktionær kan være
mange ting.

Husk iøvrigt lige at svare nedenunder det du svarer på. Så er det meget
nemmere for os allesammen.

M.v.h.
Olav

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 19-08-02 23:07

> 150 kr i timen plus feriepenge/sygeløn/forsikring koster ca 200 kr for
> kunden, det plus moms, vil give samme udgift som før.

Det lyder godt nok i underkanten. Husk netop på at man nu ud af de penge
selv skal sørge for feriepenge m.v. Hvordan kommer du frem til at 150 kr. i
timen i ansættelsesforhold svarer til 200 som konsulent? Den udregning vil
jeg meget gerne se.

M.v.h.
Olav

Fra : alexbo

Dato : 20-08-02 19:09

Olav M.J. Christiansen <omjc@nospampleasee-kontor.dk> skrev

> Det lyder godt nok i underkanten. Husk netop på at man nu ud af de penge
> selv skal sørge for feriepenge m.v.

Det stod rent faktisk i mit indlæg.

Hvordan kommer du frem til at 150 kr. i
> timen i ansættelsesforhold svarer til 200 som konsulent? Den udregning vil
> jeg meget gerne se.

Hvis du mener det er helt ved siden af, hvorfor så ikke fremlægge din egen
beregning.

min er ganske enkel
feriepenge 12 %
sygeløn 10%
transport 5 %
div 6 %
ialt 33%

I Thomas tilfælde skal der ikke indregnes husleje, telefon, kontor eller
lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 20-08-02 22:40

> Hvis du mener det er helt ved siden af, hvorfor så ikke fremlægge din egen
> beregning.

Du kan ikke lave en beregning der holder noget som helst, idet du som
selvstændig mangler en masse rettigheder. Derfor er de to beløb ikke altid
direkte sammenlignelige. MEN: Du bør tage i betragtning at en selvstændig jo
normalt ikke er i arbejde hele tiden, og derfor selv skal opsøge nye jobs.
Dvs. at han nemt risikerer at være lang tid uden 'arbejde'. Dette skal
selvsagt indregnes i hans løn. Ellers var der vist ikke meget sjov ved at
være selvstændig konsulent.

Desværre er der mange arbejdsgivere der forsøger at køre rundt med
medarbejdere på den måde, hvilket betyder at mange konsulenter får mindre
hyre end de burde have. Det skyldes mest uvidenhed hos konsulenterne. Jeg
kan kun sige, at hvis man står i en situation hvor man skal vælge mellem 150
i timen som fastansat eller 200 som konsulent skal man naturligvis beholde
sit faste job. Dér har man ret til uddannelse, ferie m.m.m. og kan f.eks.
lægge sig syg i 120 dage uden at der sker noget ved det. Prøv lige at regne
ud hvad der sker hvis en konsulent lægger sig syg i så lang tid.....

M.v.h.
Olav

Fra : alexbo

Dato : 21-08-02 17:33

Olav M.J. Christiansen <omjc@nospampleasee-kontor.dk> skrev

> Du kan ikke lave en beregning der holder noget som helst,
Klip en hel masse

Alt det kan Thomas jo ikke skrive på sin faktura.
Hvad er dit bud på hvad Thomas skal skrive.
Et eller andet tal skal der jo stå, og helst ikke et der skræmmer kunderne
væk, der er jo rigeligt med konsulenter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-08-02 19:08

alexbo wrote:

> [...]
> Et eller andet tal skal der jo stå, og helst ikke et der skræmmer kunderne
> væk, der er jo rigeligt med konsulenter.

Det er jo rent udbud og efterspørgsel, men en seriøs konsulent,
der både vil have ferie og normal arbejdstid (eller betaling for
overtid), og skal klare efteruddanelse, egen pension, sygdom, og
de administrative opgaver, samt kundesupport uden beregning, kan
fordele (fakturere) mellem 900 og 1300 timer pa ud af en normal
arbejdstid på 1967.

Med et gns på 1100 timer og en fakturatimeløn på 200 kr vil du få
en bruttoindtægt på 220.000 kr. Heraf skal du selv betale pension,
løn under sygdom, samt udgifter til kurser og anden efterdannelse,
samt udgifter til revisor og evt. egne lokaler, tlf, opkopling og
transport til arbejdsted.

Jeg arbejder i en omkostningsningsdækket forening (vi skal ikke
have overskud), og vi har en timeløn mellem 500 kr og 800 kr,
mest afhængig af, hvor store erstatningsfopligtelserne er ved de
enkelte opgaver.

Og i forhold til IT-brancen er vi ikke højtlønnet

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-08-02 17:32

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> løn under sygdom, samt udgifter til kurser og anden efterdannelse,
> samt udgifter til revisor og evt. egne lokaler, tlf, opkopling og

Hvis transporten skal foregå i bil (lad os blot tage en super billig ydelse)
til 3.000 kr. i låneafvikling, 600 kr. i rep, 500 kr. i forsikring samt
1.500 kr. til benzin pr. måned har han blot 152.800 kr tilbage brutto.

Det kunne så bedst betale sig at lade være med at arbejde og hæve "lønnen"
andet steds.

En "rådgivning" på så dårligt et grundlag, burde ikke være "lovligt".

PS: Jeg er enig med dig i en timepris på mellem 500 og 800 kr. samt et
kilometerpenge.
PSS: Kunne være morsomt at høre, hvad sats alexbo ville køre for..?

Hr. Bjørn

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 21-08-02 19:10

> Hvad er dit bud på hvad Thomas skal skrive.

Det vil jeg ikke bestemme, men lade Thomas selv om at afgøre. Jeg vil dog
mene at han sagtens kan gå højere end de 200 du har nævnt. Husk på at han
mister en masse rettigheder og beskyttelse, f.eks. funktionærlovens
opsigelsesvarsler m.m.

M.v.h.
Olav

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-08-02 19:53

KLIP

> 150 kr i timen plus feriepenge/sygeløn/forsikring koster ca 200 kr for
> kunden, det plus moms, vil give samme udgift som før.

Ville du som *ren* hovedindtægt "sælge" dig selv for den timeløn..?

> Så er du i gang, nye kunder kan du så fakturere lidt højere.

Han kommer vel ikke engang igang, han er nok død af sult"manglende dækning
inden da.

> Nu skal du jo selv sørge for feriepenge/sygeløn/forsikring osv.

Skal han ikke det fra dag 1..?

Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-08-02 19:21

Thomas wrote:

> [...]
> (starter enkeltmandsvirksomhed) i stedet ? Kunden stiller samme fysiske
> arbejdsforhold til rådighed som de ellers ville gøre.

Du bestemmer nu selv din årsløn

Du kan netto fakturere mellem 900 og 1100 timer om året med en normal
årsindsats, og med efteruddannelse og administration.

Så du skal fakturere samme timeløn, som du ønsker din årsløn skal være.
Husk det er ex moms, og du skal momsregistreres, hvis din årsomsætning
er over 50 kkr.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-08-02 16:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> Husk det er ex moms, og du skal momsregistreres, hvis din årsomsætning
> er over 50 kkr.

Men man skal stadig have mindst 3 kunder for at Told og Skat accepterer
en moms-registrering?

Fra : alexbo

Dato : 18-08-02 17:51

Uffe Kousgaard <uffe@routeware.dk> skrev

> Men man skal stadig have mindst 3 kunder for at Told og Skat accepterer
> en moms-registrering?

Man behøver selvfølgelig ikke, at have en eneste kunde for at blive momsreg.

Men man kan senere møde et krav fra Told/skat om ændret status fra
selvstændig til lønmodtager, hvis man har meget få kunder og et
lønmodtagerlignende forhold til dem.

mvh
Alex Christensen