Bombe i rummet
Fra : Sven

Dato : 17-08-02 01:18

Hej.
Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben
går i stykker)
Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Sven

Fra : Peter Weis

Dato : 17-08-02 08:33

"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bomben
> går i stykker)
> Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Fragmenter af bomben farer hurtigt til alle sider.

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-08-02 08:37

In article <ajk4nc$1ldm$1@news.cybercity.dk>,
> [...]
> går i stykker)
> Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Jeg forestiller mig at gassen fra eksplosionen spreder sig i
rummet med høj hastighed. Så hvis man sad i et rumskib i
nærheden, ville eksplotionen nok faktisk godt kunne høres, når
gasfronten ramlede ind i rumskibet.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-02 10:00

Sven skrev:

>Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Jo, der er. En traditionel bombe fungerer ved at faste stoffer
lynhurtigt ændres kemisk til luftarter der ydermere er meget
varme. Det er det der giver trykbølgen. Om den omgivende luft ved
jorden alt i alt hjælper eller dæmper denne virkning, kan jeg
ikke gennemskue, men jeg gætter på at nettoeffekten er en
dæmpning.

I en atombombe bliver der også produceret luftarter, for den
ekstreme varme smelter alt omkring sig.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-08-02 19:02

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev i en

> [...]
> dæmpning.
>
> I en atombombe bliver der også produceret luftarter, for den

Og der dannes gasser ved spaltningerne ( inaktive gasarter)
Men der dannes ikke trykbølger i det lufttomme rum
ved en eksplosion (medmindre man vil kalde den samlede
udsendte masse fra eksplosionen for en trykbølge.)

Udbredelseshastigheden for masserne fra eksplosionen
er mange gange højere end lydens hastighed, som
er den fart en trykbølge forplanter sig med.

Per A. Hansen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 25-08-02 21:25

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:
> Udbredelseshastigheden for masserne fra eksplosionen
> er mange gange højere end lydens hastighed, som
> er den fart en trykbølge forplanter sig med.

Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-08-02 15:03

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)

Nul? Konvergerer lydens fart i atmosfæren mod noget når højden over
jorden vokser uden grænse?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-08-02 16:50

In article <3D6A3526.BCD4785@jeppesn.dk>,
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Nul? Konvergerer lydens fart i atmosfæren mod noget når højden over
> jorden vokser uden grænse?

Jeg vil gætte på lyden gradvist reflekteres tilbage til jorden,
efterhånden som trykket bliver mindre, fordi den akustiske
impedans ændre sig. Nærmest ligesom i et horn. Så der vil
(naturligvis) slet ikke sendes lyd ud i rummet.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-08-02 16:57

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> impedans ændre sig. Nærmest ligesom i et horn. Så der vil
> (naturligvis) slet ikke sendes lyd ud i rummet.

Nej, det er klart at der ikke kan være lyd i rummet. Det jeg ville
spørge om, var hvad lydhastigheden er i meget store højder (men inden
for atmosfæren).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-08-02 17:22

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Nej, det er klart at der ikke kan være lyd i rummet. Det jeg ville
> spørge om, var hvad lydhastigheden er i meget store højder (men inden
> for atmosfæren).

Der står nogle formler på <URL:http://www.ncvs.org/vpt/equation/chapter5/>

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad de helt præcis betyder.
/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-08-02 17:25

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Der står nogle formler på <URL:http://www.ncvs.org/vpt/equation/chapter5/>
>
> Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad de helt præcis betyder.

Hvis jeg nu havde læst videre i min google search, så ville jeg have
fundet <URL:http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/atmos.html>
noget før. De siger at "The speed of sound depends on the temperature
and also decreases with increasing altitude."

/L

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-08-02 20:54

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> Nej, det er klart at der ikke kan være lyd i rummet....

Enig - og jeg havde håbet, at Per A. Hansen ville forklare, hvad han i
grunden mente! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 28-08-02 21:43

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message news:<4b6c1febd2ulsm@post1.tele.dk>...

> [...]
> impedans ændre sig. Nærmest ligesom i et horn. Så der vil
> (naturligvis) slet ikke sendes lyd ud i rummet.

Mit gæt er at når molkylerne er så spredt at de sjældent støder
sammen, fortsætter de ligeud under tyngdekraften med den fart de har.

Dem der flyver opad, farer så ud i rummet.

Da Solens korona temperatur er flere mio grader, har jeg antaget at
det er derfor solvinden opstår, at de partikler der ikke støder på
noget, fortsætter med deres hastighed, og danner solvinden.

Uanset deres oprindelige retning i forhold til solens overflade vil de
i vores afstand flyve bort fra Solen, eller tager jeg fejl ?

Hvad er temperaturen i ionosfæren ?

Med venlig hilsen
Carsten Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 17-08-02 19:34

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> jorden alt i alt hjælper eller dæmper denne virkning, kan jeg
> ikke gennemskue, men jeg gætter på at nettoeffekten er en

Trykbølgen udtyndes dog hurtigt (r^2). Det er ikke så effektivt, som
en trykbølge der er lukket inde i et kanonløb.

mvh
Peter

Fra : Martin Kristensen

Dato : 18-08-02 23:13

Sven wrote in message ...
>Hej.
>Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben
>går i stykker)
>Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Der kommer en blå "disk" som spreder sig 3 gange hurtigere end resten af
eksplosionen. Det ved alle da, har du aldrig set rumfilm som f.eks. Alien?

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Steen

Dato : 19-08-02 15:10

"Sven" <burgurne@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben

Jeg ved godt, at det nok snarere hører til under dk.kultur.sprog, men for en
god ordens skyld: man springer ikke en bombe, man sprænger den.

Mvh Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 17:41

Steen skrev:

>Jeg ved godt, at det nok snarere hører til under dk.kultur.sprog

Ja, det hører absolut ikke til god tone at dreje diskussionen fra
sagen og over på indlæggets sproglige form.

--
Bertel